Dissertação

Educação inovadora: uma possibilidade na EPT

Professional and Technological Education has historically been associated with compensatory education for the working class; however, many educators have tried to build teaching based on a methodology that allows the construction of a less unequal and more participative society. This bibliographi...

ver descrição completa

Autor principal: Serrão, Yoli Glenda da Silva
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/451
id oai:localhost:4321-451
recordtype dspace
spelling oai:localhost:4321-4512022-09-02T20:16:49Z Educação inovadora: uma possibilidade na EPT Serrão, Yoli Glenda da Silva Lima, Maria Francisca Morais de http://lattes.cnpq.br/5134533993186051 Lima, Maria Francisca Morais de http://lattes.cnpq.br/5134533993186051 Salazar, Deuzilene Marques http://lattes.cnpq.br/4519799169077909 Santos, Marivan Tavares dos http://lattes.cnpq.br/9141036625325746 Educação profissional e tecnológica Planejamento participativo Metodologias inovadoras CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO Professional and Technological Education has historically been associated with compensatory education for the working class; however, many educators have tried to build teaching based on a methodology that allows the construction of a less unequal and more participative society. This bibliographic, documentary and descriptive research aims to analyze the contributions of participatory planning to the implementation of the Escola da Ponte Methodology in EPTNM Courses at IFAM, as well as the importance of re-signifying teachers for this break of paradigms based so strongly on professional education. The theoretical contribution was based on the ideas and perceptions of authors such as Paulo Freire, Saviani, Ciavatta, José Pacheco, among others. The methodology used in this research with regard to the approach is qualitative; as for nature it is Basic; in relation to the objectives, it is of the Descriptive type, with bibliographic and documentary research procedures, with direct observation to two of the schools described in the present work. To analyze the data collected in publications and audiovisuals, Content Analysis and some theoretical assumptions of Textual Discourse Analysis are used, with a predominance of thematic content analysis. Being a research of phenomenological methodology, since it uses the experiences of students and educators published in books and other audiovisual documents. As an educational product, the preparation of an orientation booklet regarding Participatory Planning in the Escola da Ponte Methodology and its implications for Professional and Technological Education (EPT) was considered. A Educação Profissional e Tecnológica historicamente esteve associada a uma educação compensatória destinada à classe trabalhadora; no entanto, muitos educadores vêm tentado construir um ensino pautado em uma metodologia que permita a construção de uma sociedade menos desigual e mais participativa. Esta pesquisa de cunho bibliográfico, documental e descritiva tem por objetivo analisar as contribuições do planejamento participativo para a implementação da Metodologia da Escola da Ponte nos Cursos de EPTNM no IFAM, bem como a importância do ressignificar docente para essa quebra de paradigmas fundamentados tão fortemente na educação profissional. O aporte teórico foi pautado nas ideias e percepções de autores como Paulo Freire, Saviani, Ciavatta, José Pacheco entre outros. A metodologia utilizada na presente pesquisa no tocante à abordagem é qualitativa; quanto à natureza é Básica; em relação aos objetivos é do tipo Descritiva, tendo por procedimentos a pesquisa bibliográfica, documental, com observação direta a duas das escolas descritas no presente trabalho. Para análise dos dados recolhidos em publicações e audiovisuais, utilizase a Análise de Conteúdo e alguns pressupostos teóricos da Análise Textual Discursiva, com predomínio da análise de conteúdo do tipo temática. Sendo uma pesquisa de metodologia fenomenológica, uma vez que se utiliza das experiências de educandos e educadores publicados em livros e demais documentos audiovisuais. Como produto educacional pensou-se na elaboração de uma cartilha de orientação quanto ao Planejamento Participativo na Metodologia da Escola da Ponte e suas implicações na Educação Profissional e Tecnológica (EPT) 2020-08-12T13:43:01Z 2020-08-12 2020-08-12T13:43:01Z 2019-12-27 Dissertação SERRÃO, Yoli Glenda da Silva. Educação inovadora: uma possibilidade na EPT. 2019. Dissertação. (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2019. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/451 por Acesso Aberto Brasil Campus Manaus Centro Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) Instituto Federal do Amazonas IFAM Instituto Federal do Amazonas IFAM
institution Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM
collection IFAM-RI
language por
topic Educação profissional e tecnológica
Planejamento participativo
Metodologias inovadoras
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
spellingShingle Educação profissional e tecnológica
Planejamento participativo
Metodologias inovadoras
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
Serrão, Yoli Glenda da Silva
Educação inovadora: uma possibilidade na EPT
topic_facet Educação profissional e tecnológica
Planejamento participativo
Metodologias inovadoras
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
description Professional and Technological Education has historically been associated with compensatory education for the working class; however, many educators have tried to build teaching based on a methodology that allows the construction of a less unequal and more participative society. This bibliographic, documentary and descriptive research aims to analyze the contributions of participatory planning to the implementation of the Escola da Ponte Methodology in EPTNM Courses at IFAM, as well as the importance of re-signifying teachers for this break of paradigms based so strongly on professional education. The theoretical contribution was based on the ideas and perceptions of authors such as Paulo Freire, Saviani, Ciavatta, José Pacheco, among others. The methodology used in this research with regard to the approach is qualitative; as for nature it is Basic; in relation to the objectives, it is of the Descriptive type, with bibliographic and documentary research procedures, with direct observation to two of the schools described in the present work. To analyze the data collected in publications and audiovisuals, Content Analysis and some theoretical assumptions of Textual Discourse Analysis are used, with a predominance of thematic content analysis. Being a research of phenomenological methodology, since it uses the experiences of students and educators published in books and other audiovisual documents. As an educational product, the preparation of an orientation booklet regarding Participatory Planning in the Escola da Ponte Methodology and its implications for Professional and Technological Education (EPT) was considered.
author_additional Lima, Maria Francisca Morais de
author_additionalStr Lima, Maria Francisca Morais de
format Dissertação
author Serrão, Yoli Glenda da Silva
title Educação inovadora: uma possibilidade na EPT
title_short Educação inovadora: uma possibilidade na EPT
title_full Educação inovadora: uma possibilidade na EPT
title_fullStr Educação inovadora: uma possibilidade na EPT
title_full_unstemmed Educação inovadora: uma possibilidade na EPT
title_sort educação inovadora: uma possibilidade na ept
publisher Brasil
publishDate 2020
url http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/451
_version_ 1787149879510827008
score 11.755432