Trabalho de Conclusão de Curso

Makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos

Nowadays, in the mechanical engineering course of the IFAM, there are conflicts around the teaching-learning processes, which are based on theoretical content and embedded laboratory practices, misaligned with contemporary accessible technologies. This condition is a factor impeding the intellect...

ver descrição completa

Autor principal: Matsushita, Rodrigo Ribeiro
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2021
Assuntos:
DIY
Acesso em linha: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/599
id oai:localhost:4321-599
recordtype dspace
spelling oai:localhost:4321-5992022-11-24T14:27:29Z Makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos Matsushita, Rodrigo Ribeiro Queiroga, Alberto Luiz Fernandes Queiroga, Alberto Luiz Fernandes Gama, Marcelo Martins da http://lattes.cnpq.br/2955108730907462 Oliveira, Carlos Alberto Mendes Makerspace Movimento maker DIY Open design Impressora 3D CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA Nowadays, in the mechanical engineering course of the IFAM, there are conflicts around the teaching-learning processes, which are based on theoretical content and embedded laboratory practices, misaligned with contemporary accessible technologies. This condition is a factor impeding the intellectual development of teaching and extension institutions. In view of this problem, the opportunity arises to study the makerspaces, seeking to understand their characteristics and advantages of application to teaching. This work will present concepts of the maker culture and the makerspaces, also showing the period that preceded the emergence of this movement and the philosophies on which these concepts are based. Makerspaces are digital manufacturing labs that have a variety of equipment to support students who want to develop some academic activity. These devices offer students an extensive range of application possibilities. A comparison will be made of digital manufacturing, custom production, versus traditional manufacturing, production in large quantities, illustrating the advantages and disadvantages of each manufacturing model. Finally, the possible applications of the makerspace in education and the methodologies and concepts of education that are derived from the principles of the movement maker will be exposed. All that was exposed was developed based on bibliographical revisions, where the results found allow to apply these concepts to our reality and serve as a model for further studies on the subject. This work is relevant because it seeks an integration between theoretical and practical activities, making learning more effective and generating professionals more prepared for the job market. Atualmente, no curso de engenharia mecânica do IFAM, existem conflitos em torno dos processos de ensino-aprendizagem, os quais são pautados em conteúdo teórico e práticas laboratoriais engessadas, desalinhadas com as tecnologias contemporâneas acessíveis. Tal condição consiste num fator de impedimento ao desenvolvimento intelectual das instituições de ensino e extensão. Tendo em vista essa problemática, surge a oportunidade de estudarmos os makerspaces, buscando entender suas características e vantagens de aplicação ao ensino. Este trabalho irá apresentar conceitos da cultura maker e dos makerspaces, mostrando também o período que antecedeu o surgimento deste movimento e as filosofias nas quais se baseiam estes conceitos. Os Makerspaces são laboratórios de fabricação digital que possuem diversos equipamentos para oferecer suporte aos alunos que queiram desenvolver alguma atividade acadêmica. Estes equipamentos oferecem aos alunos uma extensa gama de possibilidades de aplicações. Será feito um comparativo da fabricação digital, produção personalizada, frente à fabricação tradicional, produção em grandes quantidades, ilustrando as vantagens e desvantagens de cada modelo de fabricação. Para finalizar, serão expostas as possíveis aplicações do makerspace na educação e as metodologias e conceitos de educação que são derivados dos princípios do movimento maker. Tudo o que foi exposto foi desenvolvido com base em revisões bibliográficas, onde os resultados encontrados permitam aplicar estes conceitos à nossa realidade e sirvam de modelo para novos estudos mais aprofundados sobre o assunto. Este trabalho se faz relevante pelo fato de buscar uma integração entre as atividades teóricas e prática, tornando o aprendizado mais efetivo e gerando profissionais mais preparados para o mercado de trabalho. 2021-10-21T13:18:11Z 2021-10-21 2021-10-21T13:18:11Z 2018-06-19 Trabalho de Conclusão de Curso MATSUSHITA, Rodrigo Ribeiro. Makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos. 2018. 61 f. Monografia. (Graduação em Engenharia Mecânica) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2018. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/599 por Acesso Aberto Brasil Campus Manaus Centro Instituto Federal do Amazonas IFAM Engenharia Mecânica Instituto Federal do Amazonas IFAM Engenharia Mecânica Instituto Federal do Amazonas IFAM Engenharia Mecânica
institution Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM
collection IFAM-RI
language por
topic Makerspace
Movimento maker
DIY
Open design
Impressora 3D
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA
spellingShingle Makerspace
Movimento maker
DIY
Open design
Impressora 3D
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA
Matsushita, Rodrigo Ribeiro
Makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos
topic_facet Makerspace
Movimento maker
DIY
Open design
Impressora 3D
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA
description Nowadays, in the mechanical engineering course of the IFAM, there are conflicts around the teaching-learning processes, which are based on theoretical content and embedded laboratory practices, misaligned with contemporary accessible technologies. This condition is a factor impeding the intellectual development of teaching and extension institutions. In view of this problem, the opportunity arises to study the makerspaces, seeking to understand their characteristics and advantages of application to teaching. This work will present concepts of the maker culture and the makerspaces, also showing the period that preceded the emergence of this movement and the philosophies on which these concepts are based. Makerspaces are digital manufacturing labs that have a variety of equipment to support students who want to develop some academic activity. These devices offer students an extensive range of application possibilities. A comparison will be made of digital manufacturing, custom production, versus traditional manufacturing, production in large quantities, illustrating the advantages and disadvantages of each manufacturing model. Finally, the possible applications of the makerspace in education and the methodologies and concepts of education that are derived from the principles of the movement maker will be exposed. All that was exposed was developed based on bibliographical revisions, where the results found allow to apply these concepts to our reality and serve as a model for further studies on the subject. This work is relevant because it seeks an integration between theoretical and practical activities, making learning more effective and generating professionals more prepared for the job market.
author_additional Queiroga, Alberto Luiz Fernandes
author_additionalStr Queiroga, Alberto Luiz Fernandes
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Matsushita, Rodrigo Ribeiro
title Makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos
title_short Makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos
title_full Makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos
title_fullStr Makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos
title_full_unstemmed Makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos
title_sort makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos
publisher Brasil
publishDate 2021
url http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/599
_version_ 1787149899298504704
score 11.755432