/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos
Nowadays, in the mechanical engineering course of the IFAM, there are conflicts around the teaching-learning processes, which are based on theoretical content and embedded laboratory practices, misaligned with contemporary accessible technologies. This condition is a factor impeding the intellect...
Autor principal: | Matsushita, Rodrigo Ribeiro |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/599 |
id |
oai:localhost:4321-599 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:4321-5992022-11-24T14:27:29Z Makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos Matsushita, Rodrigo Ribeiro Queiroga, Alberto Luiz Fernandes Queiroga, Alberto Luiz Fernandes Gama, Marcelo Martins da http://lattes.cnpq.br/2955108730907462 Oliveira, Carlos Alberto Mendes Makerspace Movimento maker DIY Open design Impressora 3D CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA Nowadays, in the mechanical engineering course of the IFAM, there are conflicts around the teaching-learning processes, which are based on theoretical content and embedded laboratory practices, misaligned with contemporary accessible technologies. This condition is a factor impeding the intellectual development of teaching and extension institutions. In view of this problem, the opportunity arises to study the makerspaces, seeking to understand their characteristics and advantages of application to teaching. This work will present concepts of the maker culture and the makerspaces, also showing the period that preceded the emergence of this movement and the philosophies on which these concepts are based. Makerspaces are digital manufacturing labs that have a variety of equipment to support students who want to develop some academic activity. These devices offer students an extensive range of application possibilities. A comparison will be made of digital manufacturing, custom production, versus traditional manufacturing, production in large quantities, illustrating the advantages and disadvantages of each manufacturing model. Finally, the possible applications of the makerspace in education and the methodologies and concepts of education that are derived from the principles of the movement maker will be exposed. All that was exposed was developed based on bibliographical revisions, where the results found allow to apply these concepts to our reality and serve as a model for further studies on the subject. This work is relevant because it seeks an integration between theoretical and practical activities, making learning more effective and generating professionals more prepared for the job market. Atualmente, no curso de engenharia mecânica do IFAM, existem conflitos em torno dos processos de ensino-aprendizagem, os quais são pautados em conteúdo teórico e práticas laboratoriais engessadas, desalinhadas com as tecnologias contemporâneas acessíveis. Tal condição consiste num fator de impedimento ao desenvolvimento intelectual das instituições de ensino e extensão. Tendo em vista essa problemática, surge a oportunidade de estudarmos os makerspaces, buscando entender suas características e vantagens de aplicação ao ensino. Este trabalho irá apresentar conceitos da cultura maker e dos makerspaces, mostrando também o período que antecedeu o surgimento deste movimento e as filosofias nas quais se baseiam estes conceitos. Os Makerspaces são laboratórios de fabricação digital que possuem diversos equipamentos para oferecer suporte aos alunos que queiram desenvolver alguma atividade acadêmica. Estes equipamentos oferecem aos alunos uma extensa gama de possibilidades de aplicações. Será feito um comparativo da fabricação digital, produção personalizada, frente à fabricação tradicional, produção em grandes quantidades, ilustrando as vantagens e desvantagens de cada modelo de fabricação. Para finalizar, serão expostas as possíveis aplicações do makerspace na educação e as metodologias e conceitos de educação que são derivados dos princípios do movimento maker. Tudo o que foi exposto foi desenvolvido com base em revisões bibliográficas, onde os resultados encontrados permitam aplicar estes conceitos à nossa realidade e sirvam de modelo para novos estudos mais aprofundados sobre o assunto. Este trabalho se faz relevante pelo fato de buscar uma integração entre as atividades teóricas e prática, tornando o aprendizado mais efetivo e gerando profissionais mais preparados para o mercado de trabalho. 2021-10-21T13:18:11Z 2021-10-21 2021-10-21T13:18:11Z 2018-06-19 Trabalho de Conclusão de Curso MATSUSHITA, Rodrigo Ribeiro. Makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos. 2018. 61 f. Monografia. (Graduação em Engenharia Mecânica) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2018. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/599 por Acesso Aberto Brasil Campus Manaus Centro Instituto Federal do Amazonas IFAM Engenharia Mecânica Instituto Federal do Amazonas IFAM Engenharia Mecânica Instituto Federal do Amazonas IFAM Engenharia Mecânica |
institution |
Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM |
collection |
IFAM-RI |
language |
por |
topic |
Makerspace Movimento maker DIY Open design Impressora 3D CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA |
spellingShingle |
Makerspace Movimento maker DIY Open design Impressora 3D CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA Matsushita, Rodrigo Ribeiro Makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos |
topic_facet |
Makerspace Movimento maker DIY Open design Impressora 3D CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA |
description |
Nowadays, in the mechanical engineering course of the IFAM, there are
conflicts around the teaching-learning processes, which are based on theoretical
content and embedded laboratory practices, misaligned with contemporary accessible
technologies. This condition is a factor impeding the intellectual development of
teaching and extension institutions. In view of this problem, the opportunity arises to
study the makerspaces, seeking to understand their characteristics and advantages of
application to teaching. This work will present concepts of the maker culture and the
makerspaces, also showing the period that preceded the emergence of this movement
and the philosophies on which these concepts are based. Makerspaces are digital
manufacturing labs that have a variety of equipment to support students who want to
develop some academic activity. These devices offer students an extensive range of
application possibilities. A comparison will be made of digital manufacturing, custom
production, versus traditional manufacturing, production in large quantities, illustrating
the advantages and disadvantages of each manufacturing model. Finally, the possible
applications of the makerspace in education and the methodologies and concepts of
education that are derived from the principles of the movement maker will be exposed.
All that was exposed was developed based on bibliographical revisions, where the
results found allow to apply these concepts to our reality and serve as a model for
further studies on the subject. This work is relevant because it seeks an integration
between theoretical and practical activities, making learning more effective and
generating professionals more prepared for the job market. |
author_additional |
Queiroga, Alberto Luiz Fernandes |
author_additionalStr |
Queiroga, Alberto Luiz Fernandes |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Matsushita, Rodrigo Ribeiro |
title |
Makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos |
title_short |
Makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos |
title_full |
Makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos |
title_fullStr |
Makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos |
title_full_unstemmed |
Makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos |
title_sort |
makerspace: uma alternativa dinâmica para o desenvolvimento de projetos |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2021 |
url |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/599 |
_version_ |
1787149899298504704 |
score |
11.755432 |