/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Outro
Educação ambiental e saúde baseada em ABP
The purpose of this product is to serve as a guide for the implementation and didactic use of a Sensory Garden (JS), demonstrating how its elements can be used to achieve meaningful learning through investigation, creativity, sharing and contextualization of new knowledge. The presented proposals ar...
Autor principal: | Lopes, Iarima Naama Ferreira |
---|---|
Outros Autores: | Lucena, Juliana Mesquita Vidal Martinez de, Paes, Lucilene da Silva |
Grau: | Outro |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/763 |
id |
oai:localhost:4321-763 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:4321-7632023-10-31T20:23:12Z Educação ambiental e saúde baseada em ABP Environmental education and health based in Project-Based Learning Lopes, Iarima Naama Ferreira Lucena, Juliana Mesquita Vidal Martinez de Paes, Lucilene da Silva Lucena, Juliana Mesquita Vidal Martinez de Paes, Lucilene da Silva Lucena, Juliana Mesquita Vidal Martinez de c, João dos Santos Anjos, Maeda Batista dos Aprendizagem significariva Aprendizagem baseada em projetos, Educação ambiental. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM The purpose of this product is to serve as a guide for the implementation and didactic use of a Sensory Garden (JS), demonstrating how its elements can be used to achieve meaningful learning through investigation, creativity, sharing and contextualization of new knowledge. The presented proposals are guided by assumptions of Project-Based Learning and can help teachers and students to achieve a transformative and reflective Environmental Education, thus, we include in this material suggestions for activities and educational itineraries that can be carried out both in the sensory garden and in other environments teaching, and that relate the contents of Biology and Health, Agroecology, Chemistry and related areas. The material discusses relevant issues such as the importance of flexibility of activities suited to the teaching context, the enhancement of individuality and the construction process (not only the results), the contributions of group work, the importance of the teacher/teacher as a mediator of the process and the possibility of exploring new ways of working Environmental Education. O objetivo deste produto é servir como um guia para a implementação e uso didático de um Jardim Sensorial (JS), demonstrando como seus elementos podem ser usados para alcançar uma aprendizagem significativa, baseada na investigação, na criatividade, na partilha e na contextualização de novos conhecimentos. As propostas apresentadas são norteadas pelos pressupostos da aprendizagem Baseada em Projetos e podem auxiliar professores e alunos a alcançarem uma ducação Ambiental transformadora e reflexiva. Sendo assim, incluímos neste material sugestões de atividades e roteiros educacionais que podem ser realizadas tanto no jardim sensorial quanto em outros ambientes de ensino, e que relacionam os conteúdos de Biologia e Saúde, Agroecologia, Química e áreas afins. O material discute questões relevantes como a importância da flexibilidade das atividades adequando-as aos contextos de ensino, da valorização da individualidade e do processo de construção (não só dos resultados), das contribuições dos trabalhos em grupo, da importância do professor/professora como mediador do processo e da possibilidade de explorar novas formas de se trabalhar Educação Ambiental. 2022-04-19T20:38:47Z 2021-04-19 2022-04-19T20:38:47Z 2021-11-05 Outro LOPES, Iarima Naama Ferreira; LUCENA, Juliana Mesquita Vidal Martínez de; PAES, Lucilene da Silva. Educação ambiental e saúde baseada em ABP. 2021. Produto educacional (Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2021. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/763 por Acesso Aberto Brasil Instituto Federal do Amazonas IFAM Instituto Federal do Amazonas IFAM |
institution |
Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM |
collection |
IFAM-RI |
language |
por |
topic |
Aprendizagem significariva Aprendizagem baseada em projetos, Educação ambiental. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
spellingShingle |
Aprendizagem significariva Aprendizagem baseada em projetos, Educação ambiental. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM Lopes, Iarima Naama Ferreira Educação ambiental e saúde baseada em ABP |
topic_facet |
Aprendizagem significariva Aprendizagem baseada em projetos, Educação ambiental. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
description |
The purpose of this product is to serve as a guide for the implementation and didactic use of a Sensory Garden (JS), demonstrating how its elements can be used to achieve meaningful learning through investigation, creativity, sharing and contextualization of new knowledge. The presented proposals are guided by assumptions of Project-Based Learning and can help teachers and students to achieve a transformative and reflective Environmental Education, thus, we include in this material suggestions for
activities and educational itineraries that can be carried out both in the sensory garden and in other environments teaching, and that relate the contents of Biology and Health, Agroecology, Chemistry and related areas. The material discusses relevant issues such as the importance of flexibility of activities suited to the teaching context, the enhancement of individuality and the construction process (not only the results), the contributions of group work, the importance of the teacher/teacher as a mediator of the process and the possibility of exploring new ways of working Environmental Education. |
author_additional |
Lucena, Juliana Mesquita Vidal Martinez de |
author_additionalStr |
Lucena, Juliana Mesquita Vidal Martinez de |
format |
Outro |
author |
Lopes, Iarima Naama Ferreira |
author2 |
Lucena, Juliana Mesquita Vidal Martinez de Paes, Lucilene da Silva |
author2Str |
Lucena, Juliana Mesquita Vidal Martinez de Paes, Lucilene da Silva |
title |
Educação ambiental e saúde baseada em ABP |
title_short |
Educação ambiental e saúde baseada em ABP |
title_full |
Educação ambiental e saúde baseada em ABP |
title_fullStr |
Educação ambiental e saúde baseada em ABP |
title_full_unstemmed |
Educação ambiental e saúde baseada em ABP |
title_sort |
educação ambiental e saúde baseada em abp |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2022 |
url |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/763 |
_version_ |
1787149922870493184 |
score |
11.755432 |