Dissertação

A “borracha quântica” aplicada como atividade experimental no ensino da física quântica para alunos do ensino médio

This work presents an experience report on the application of a didactic sequence for teaching quantum physics to students high school students who have already studied optics, wave and electricity. As a form of support for the teaching sequence, an experimental activity was developed called “qua...

ver descrição completa

Autor principal: Monteiro Junior, Francisco Miranda
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/814
id oai:localhost:4321-814
recordtype dspace
spelling oai:localhost:4321-8142022-10-25T21:30:40Z A “borracha quântica” aplicada como atividade experimental no ensino da física quântica para alunos do ensino médio Monteiro Junior, Francisco Miranda Borges, Denilson da Silva http://lattes.cnpq.br/7149037835888302 Borges, Denilson da Silva http://lattes.cnpq.br/7149037835888302 Oliveira, Letícia Maria de http://lattes.cnpq.br/9272870213276367 Coimbra, Débora http://lattes.cnpq.br/1842712024021897 Física - ensino Física quântica Sequência didática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERAL This work presents an experience report on the application of a didactic sequence for teaching quantum physics to students high school students who have already studied optics, wave and electricity. As a form of support for the teaching sequence, an experimental activity was developed called “quantum rubber”. This teaching sequence was developed with the aim of adding more knowledge regarding the teaching of quantum mechanics, which in itself is difficult to understand and difficult to access. So the intention is to find support to teach something that can illustrate some effects, taking into account the impossibility of something concrete. The support found is based on a teaching sequence that consists of seven stages (classes) where in these stages the knowledge construction process is divided into three actions: 1) The presentation of the problem situation to the student and the objectives that we must achieve; 2) The presentation of the objects that will be part of the assembly of the prototype; 3) The setting up of the experimental activity: the “quantum rubber”. We also used two assessments in order to analyze the students' previous knowledge and the knowledge acquired at the end of the entire teaching and learning process. The results of this work made it possible to improve the didactic sequence developed, which is presented in the Appendix as an educational product to assist high school physics teachers in approaching the concept of quantum mechanics for their students. Este trabalho é um relato de experiencia sobre a aplicação de uma sequência didática para o ensino da física quântica para alunos do ensino médio que já tenham estudado óptica, ondulatória e eletricidade. Como forma de apoio para a sequência de ensino, foi desenvolvida uma atividade experimental intitulada a “borracha quântica”. Esta sequência de ensino foi elaborada com o intuito de melhorar o ensino de física quântica no ensino médio, que por si já é de difícil compreensão e de difícil acesso. O apoio encontrado está alicerçado em uma sequência de ensino que consiste em sete etapas (aulas) onde nestas etapas o processo de construção do conhecimento se divide em três ações: 1) A apresentação da situação-problema ao aluno e os objetivos que deveremos alcançar; 2) A apresentação dos objetos que farão parte da montagem do protótipo; 3) A montagem da atividade experimental: a “borracha quântica”. Também utilizamos duas avaliações com o intuito de analisarmos os conhecimentos prévios dos alunos e os conhecimentos adquiridos no fim de todo o processo de ensino e aprendizagem. Os resultados deste trabalho possibilitaram aprimorar a sequência didática desenvolvida que é reapresentada no Apêndice na forma de um produto educacional para auxiliar professores de física do ensino médio na abordagem do conceito de física quântica para seus alunos. 2022-05-23T15:53:16Z 2022-05-23 2022-05-23T15:53:16Z 2021-03-19 Dissertação MONTEIRO JÚNIOR, Francisco Miranda. A “borracha quântica” aplicada como atividade experimental no ensino da física quântica para alunos do ensino médio. 102 f. 2020. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2020. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/814 por Acesso Aberto Brasil Campus Manaus Centro Programa de Pós-Graduação polo 4 UFAM/IFAM - Mestrado Profissional de Ensino de Física (MNPEF) Instituto Federal do Amazonas IFAM Instituto Federal do Amazonas IFAM
institution Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM
collection IFAM-RI
language por
topic Física - ensino
Física quântica
Sequência didática
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERAL
spellingShingle Física - ensino
Física quântica
Sequência didática
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERAL
Monteiro Junior, Francisco Miranda
A “borracha quântica” aplicada como atividade experimental no ensino da física quântica para alunos do ensino médio
topic_facet Física - ensino
Física quântica
Sequência didática
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA::FISICA GERAL
description This work presents an experience report on the application of a didactic sequence for teaching quantum physics to students high school students who have already studied optics, wave and electricity. As a form of support for the teaching sequence, an experimental activity was developed called “quantum rubber”. This teaching sequence was developed with the aim of adding more knowledge regarding the teaching of quantum mechanics, which in itself is difficult to understand and difficult to access. So the intention is to find support to teach something that can illustrate some effects, taking into account the impossibility of something concrete. The support found is based on a teaching sequence that consists of seven stages (classes) where in these stages the knowledge construction process is divided into three actions: 1) The presentation of the problem situation to the student and the objectives that we must achieve; 2) The presentation of the objects that will be part of the assembly of the prototype; 3) The setting up of the experimental activity: the “quantum rubber”. We also used two assessments in order to analyze the students' previous knowledge and the knowledge acquired at the end of the entire teaching and learning process. The results of this work made it possible to improve the didactic sequence developed, which is presented in the Appendix as an educational product to assist high school physics teachers in approaching the concept of quantum mechanics for their students.
author_additional Borges, Denilson da Silva
author_additionalStr Borges, Denilson da Silva
format Dissertação
author Monteiro Junior, Francisco Miranda
title A “borracha quântica” aplicada como atividade experimental no ensino da física quântica para alunos do ensino médio
title_short A “borracha quântica” aplicada como atividade experimental no ensino da física quântica para alunos do ensino médio
title_full A “borracha quântica” aplicada como atividade experimental no ensino da física quântica para alunos do ensino médio
title_fullStr A “borracha quântica” aplicada como atividade experimental no ensino da física quântica para alunos do ensino médio
title_full_unstemmed A “borracha quântica” aplicada como atividade experimental no ensino da física quântica para alunos do ensino médio
title_sort “borracha quântica” aplicada como atividade experimental no ensino da física quântica para alunos do ensino médio
publisher Brasil
publishDate 2022
url http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/814
_version_ 1787149934248591360
score 11.653393