Trabalho de Conclusão de Curso

Biotecnologia e Engenharia Genética no Ensino Médio

Since a long time the human being has evolved allowing advances in several fields and one of these, is in the genetic material, thanks to the knowledge of genetics and technological tools. This study was carried out with the objective of analyzing how biotechnology and genetic engineering are presen...

ver descrição completa

Autor principal: Caitano, Erica Fernandes
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5638
id oai:localhost:prefix-5638
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-56382021-12-01T13:35:39Z Biotecnologia e Engenharia Genética no Ensino Médio Caitano, Erica Fernandes Silva, Viviane Vidal da http://lattes.cnpq.br/4787853604608970 Cavalcanti, João Henrique Frota http://lattes.cnpq.br/5598971592340902 Lima, Renato Abreu http://lattes.cnpq.br/5164284305900865 Amazonas Livro didático Prática docente CIÊNCIAS BIOLÓGICAS: BIOLOGIA GERAL Biologia (Ensino médio) Biotecnologia Educação - Humaitá (AM) Since a long time the human being has evolved allowing advances in several fields and one of these, is in the genetic material, thanks to the knowledge of genetics and technological tools. This study was carried out with the objective of analyzing how biotechnology and genetic engineering are present in textbooks and teaching practice in the state schools of the municipality of Humaitá Amazonas. Genetics may be said to be the most advanced area within biology, but in the 1950s it was not even part of this subdivision, since the explosion of biological knowledge, which had its inclusion. Molecular Biology provided a dimension in the field Biotechnology and Genetic Engineering. But in the midst of so many technological advances that favor human interests, ethical and moral issues need to be discussed, it is necessary to better appropriate the tools, since they involve certain polemical themes. Two textbooks adopted in the public schools of the municipality of Humaitá were analyzed, semistructure interviews with teachers and analysis of legal documents and educational guidelines. With regard to the textbook, it was verified that the two adopted books have coherent content, however they do not allow a contextualization and a debate on the contents investigated. Regarding the teaching practice, it was observed that the teachers use the textbook as a base, with lectures and few practical classes. Thus, it can be concluded that the book constitutes the basis for the teaching work, however, without providing a critical debate about Biotechnology and Genetic Engineering and above all that there is a g Desde de muito tempo o ser humano vem evoluído possibilitando avanços em vários âmbitos e um desses, é no material genético, graças ao conhecimento da genética e as ferramentas tecnológicas. Este estudo foi realizado com objetivo de analisar como a biotecnologia e engenharia genética se encontram presente nos livros didáticos e na prática docente nas escolas estaduais do município de Humaitá Amazonas. Pode-se dizer que a genética é área que mais avança dentro da Biologia, no entanto na década de 1950 nem se fazia parte dessa subdivisão, a partir da explosão do conhecimento biológico, que se teve sua inclusão. A Biologia Molecular proporcionou uma dimensão no campo Biotecnologia e da Engenharia Genética. Só que em meio a tantos avanços tecnológicos que favorecem os interesses humanos, questões éticas e morais precisam ser discutidas é necessário para melhor apropriamento das ferramentas, já que envolvem certos temas polêmicos. Foram analisados dois livros didáticos adotados nas escolas públicas do município de Humaitá, entrevistas semiestrutura com professores e análise dos documentos legais e orientativos educacionais. Com relação ao livro didático verificou-se que os dois livros adotados possuem conteúdo coerente, no entanto não possibilitam uma contextualização e um debate sobre os conteúdos investigados. No que se refere a prática docente observou-se que os professores utilizam como base o livro didático, com aulas expositivas e poucas aulas práticas. Assim pode-se concluir que o livro constitui a base para o trabalho docente, no entanto, sem proporcionar um debate crítico sobre a Biotecnologia e a Engenharia Genética e sobretudo que existe uma lacuna entre o que é indicado nos documentos legais educacionais e o ensino na sala de aula. 2 Não 2019-07-30T17:24:30Z 2019-07-29 2019-07-30T17:24:30Z 2019-06-27 Trabalho de Conclusão de Curso CAITANO, Erica Fernandes. Biotecnologia e engenharia genética no ensino médio. 2019. 48 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências: Biologia e Química) - Universidade Federal do Amazonas, Humaitá, 2019. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5638 por Acesso Aberto Brasil Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA) Humaitá Ciências: Biologia e Química - Licenciatura - Humaitá
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Amazonas
Livro didático
Prática docente
CIÊNCIAS BIOLÓGICAS: BIOLOGIA GERAL
Biologia (Ensino médio)
Biotecnologia
Educação - Humaitá (AM)
spellingShingle Amazonas
Livro didático
Prática docente
CIÊNCIAS BIOLÓGICAS: BIOLOGIA GERAL
Biologia (Ensino médio)
Biotecnologia
Educação - Humaitá (AM)
Caitano, Erica Fernandes
Biotecnologia e Engenharia Genética no Ensino Médio
topic_facet Amazonas
Livro didático
Prática docente
CIÊNCIAS BIOLÓGICAS: BIOLOGIA GERAL
Biologia (Ensino médio)
Biotecnologia
Educação - Humaitá (AM)
description Since a long time the human being has evolved allowing advances in several fields and one of these, is in the genetic material, thanks to the knowledge of genetics and technological tools. This study was carried out with the objective of analyzing how biotechnology and genetic engineering are present in textbooks and teaching practice in the state schools of the municipality of Humaitá Amazonas. Genetics may be said to be the most advanced area within biology, but in the 1950s it was not even part of this subdivision, since the explosion of biological knowledge, which had its inclusion. Molecular Biology provided a dimension in the field Biotechnology and Genetic Engineering. But in the midst of so many technological advances that favor human interests, ethical and moral issues need to be discussed, it is necessary to better appropriate the tools, since they involve certain polemical themes. Two textbooks adopted in the public schools of the municipality of Humaitá were analyzed, semistructure interviews with teachers and analysis of legal documents and educational guidelines. With regard to the textbook, it was verified that the two adopted books have coherent content, however they do not allow a contextualization and a debate on the contents investigated. Regarding the teaching practice, it was observed that the teachers use the textbook as a base, with lectures and few practical classes. Thus, it can be concluded that the book constitutes the basis for the teaching work, however, without providing a critical debate about Biotechnology and Genetic Engineering and above all that there is a g
author_additional Silva, Viviane Vidal da
author_additionalStr Silva, Viviane Vidal da
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Caitano, Erica Fernandes
title Biotecnologia e Engenharia Genética no Ensino Médio
title_short Biotecnologia e Engenharia Genética no Ensino Médio
title_full Biotecnologia e Engenharia Genética no Ensino Médio
title_fullStr Biotecnologia e Engenharia Genética no Ensino Médio
title_full_unstemmed Biotecnologia e Engenharia Genética no Ensino Médio
title_sort biotecnologia e engenharia genética no ensino médio
publisher Brasil
publishDate 2019
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5638
_version_ 1718096518999703552
score 11.653393