Trabalho de Conclusão de Curso

O AEE e o atendimento ao aluno com autismo

This paper deals with a topic currently very visible and discussed by researchers who study in depth about autism, in order to clarify some issues on the subject. Autism is a developmental disorder that usually arises by age three and occurs in approximately two to seven out of every 1,000 individua...

ver descrição completa

Autor principal: Lobato, Debora Taiane Ferreira
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2020
Assuntos:
AEE
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5728
id oai:localhost:prefix-5728
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-57282025-03-10T20:21:39Z O AEE e o atendimento ao aluno com autismo Lobato, Debora Taiane Ferreira Barroso, Francisca Chagas da Silva http://lattes.cnpq.br/5827139416661247 Alves, Maria Isabel Alonso http://lattes.cnpq.br/1157608326062043 Alves, Rozane Alonso http://lattes.cnpq.br/7271103372811887 Autismo Educação inclusiva AEE Educação especial e desafios CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO Autismo Educação inclusiva This paper deals with a topic currently very visible and discussed by researchers who study in depth about autism, in order to clarify some issues on the subject. Autism is a developmental disorder that usually arises by age three and occurs in approximately two to seven out of every 1,000 individuals. Authors such as Maleval (2017), Mantoan (2003), Ropoli (2010), Costa (2017) among others, seek through their research to broaden these studies, also directing them to the regular classroom, because this is where they are. the biggest challenges in dealing with autistic children. This research assumed this assumption of verifying how the work with autistic students is developed in the public schools. Thus, we outline as general objective: Understand the ESA, from the use of the resource room, in the care of students with autism. And as specific: Identify teachers' challenges in performing their work in the resource room; Describe the actions developed to assist the student with autism; Know how the resource room is organized to meet diversity in special education and Recognize the importance of the resource room for the ESA, considering the needs of students. Thus, this work took a qualitative approach, using for data analysis the semi-structured questionnaire applied with teachers working in multifunctional resource rooms inserted in public schools in the city of Humaitá-AM that allowed us to understand the importance of educational care (ESA) for the autistic student, so that it contributes positively to the educational process of students with special educational needs, also allowed us to know how this care is developed, its specificities and how important is the family's role in their lives. students who need this service. O presente trabalho aborda sobre uma temática atualmente muito visível e discutida por pesquisadores que estudam a fundo sobre o autismo, com o intuito de esclarecer algumas questões sobre o tema. O autismo é um distúrbio de desenvolvimento que normalmente surge até os três anos de idade que ocorre em aproximadamente dois a sete em cada mil indivíduos. Autores como Maleval (2017), Mantoan (2003), Ropoli (2010), Costa (2017) dentre outros, procuram através de suas pesquisas ampliarem estes estudos, direcionando-os também para a sala de aula regular, pois, é onde se encontram os maiores desafios para lidar com as crianças autistas. Esta pesquisa assumiu esse pressuposto de verificar como é desenvolvido o trabalho com os alunos autistas nas escolas da rede pública municipal. Assim, traçamos como objetivo geral: Compreender o AEE, a partir da utilização da sala de recursos, no atendimento a estudantes com autismo. E como específicos: Identificar os desafios dos professores na realização de seu trabalho na sala de recursos; Descrever as ações desenvolvidas para o atendimento ao estudante com autismo; Conhecer como a sala de recursos está organizada para o atendimento da diversidade na educação especial e Reconhecer a importância da sala de recursos para o AEE, considerando as necessidades dos alunos. Desse modo, este trabalho assumiu uma abordagem qualitativa, utilizando para análise de dados o questionário semiestruturado aplicado com os professores que atuam nas salas de recursos multifuncionais inseridas nas escolas da rede pública do município de Humaitá-AM que nos permitiu compreender a importância do atendimento educacional especializado (AEE) para o aluno autista, de modo que este contribui positivamente no processo educacional dos alunos com necessidades educacionais especiais, nos permitiu ainda, conhecer como é desenvolvido esse atendimento, quais suas especificidades e como é importante o papel da família na vida desses alunos que necessitam desse atendimento. 5 Que tenha menos dados para preencher Sim 2020-01-14T17:39:38Z 2019-12-06 2020-01-14T17:39:38Z 2019-12-06 Trabalho de Conclusão de Curso LOBATO, Débora Taiane Ferreira. O AEE e o atendimento ao aluno com autismo. 2019. 43 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Humaitá-AM, 2019. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5728 por Acesso Aberto Brasil Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente Humaitá Pedagogia - Licenciatura - Humaitá
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Autismo
Educação inclusiva
AEE
Educação especial e desafios
CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO
Autismo
Educação inclusiva
spellingShingle Autismo
Educação inclusiva
AEE
Educação especial e desafios
CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO
Autismo
Educação inclusiva
Lobato, Debora Taiane Ferreira
O AEE e o atendimento ao aluno com autismo
topic_facet Autismo
Educação inclusiva
AEE
Educação especial e desafios
CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO
Autismo
Educação inclusiva
description This paper deals with a topic currently very visible and discussed by researchers who study in depth about autism, in order to clarify some issues on the subject. Autism is a developmental disorder that usually arises by age three and occurs in approximately two to seven out of every 1,000 individuals. Authors such as Maleval (2017), Mantoan (2003), Ropoli (2010), Costa (2017) among others, seek through their research to broaden these studies, also directing them to the regular classroom, because this is where they are. the biggest challenges in dealing with autistic children. This research assumed this assumption of verifying how the work with autistic students is developed in the public schools. Thus, we outline as general objective: Understand the ESA, from the use of the resource room, in the care of students with autism. And as specific: Identify teachers' challenges in performing their work in the resource room; Describe the actions developed to assist the student with autism; Know how the resource room is organized to meet diversity in special education and Recognize the importance of the resource room for the ESA, considering the needs of students. Thus, this work took a qualitative approach, using for data analysis the semi-structured questionnaire applied with teachers working in multifunctional resource rooms inserted in public schools in the city of Humaitá-AM that allowed us to understand the importance of educational care (ESA) for the autistic student, so that it contributes positively to the educational process of students with special educational needs, also allowed us to know how this care is developed, its specificities and how important is the family's role in their lives. students who need this service.
author_additional Barroso, Francisca Chagas da Silva
author_additionalStr Barroso, Francisca Chagas da Silva
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Lobato, Debora Taiane Ferreira
title O AEE e o atendimento ao aluno com autismo
title_short O AEE e o atendimento ao aluno com autismo
title_full O AEE e o atendimento ao aluno com autismo
title_fullStr O AEE e o atendimento ao aluno com autismo
title_full_unstemmed O AEE e o atendimento ao aluno com autismo
title_sort o aee e o atendimento ao aluno com autismo
publisher Brasil
publishDate 2020
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5728
_version_ 1831969744987619328
score 11.753896