Dissertação

O profissional da educação e a Indústria 4.0: mapeamento de competências para profissionais da educação na perspectiva da Indústria 4.0

This research aimed to map the skills needed by education professionals in the perspective of Industry 4.0. For this, a literature review was carried out in the first part of the work, seeking concepts from researchers in the area to contextualize Industry 4.0, skills trends, education 4.0, as well...

ver descrição completa

Autor principal: Soares, Daniela de Meireles
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Departamento de Educação 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6271
id oai:localhost:prefix-6271
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-62712025-03-10T20:37:36Z O profissional da educação e a Indústria 4.0: mapeamento de competências para profissionais da educação na perspectiva da Indústria 4.0 Soares, Daniela de Meireles Quinelato, Eliane http://lattes.cnpq.br/2606454342348702 Profissionais da educação Indústria 4.0 Habilidades Competências CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Educação - Efeito das inovações tecnológicas Qualificações profissionais Inovações educacionais This research aimed to map the skills needed by education professionals in the perspective of Industry 4.0. For this, a literature review was carried out in the first part of the work, seeking concepts from researchers in the area to contextualize Industry 4.0, skills trends, education 4.0, as well as to present some possibilities of technologies that make up Industry 4.0 in education and brief reflection on education professionals, in the perspective of the New Revolution. In the second part of the research, a systematic literature review was planned to use the Web of Science and Scopus databases, considered highly relevant scientific document platforms, after analyzing the collected documents, 13 articles were chosen that met the research objectives. For the most part, the documents understood as education professional, only teachers, however, it is worth mentioning that in an educational institution there is a team of various education professionals, who work together and who must, like the teachers, qualify and seek to acquire the new skills required for the context of the new revolution. In total, 43 competencies and skills aimed at educators were found, the most cited being: Growth mindset, adaptability, continuous learning ability, critical thinking, complex problem solving, communication, creativity and as the most cited digital and technological competence. However, it is concluded that Education has a fundamental role in this new revolution, forming qualified individuals to be inserted in a context that is still under construction, but which will undoubtedly be a complete reality in the future, for which professionals who are inserted in educational environments need more than ever, seek to acquire the necessary skills and abilities required for this new 4.0 era. A presente pesquisa teve como objetivo mapear as competências necessárias aos profissionais da educação na perspectiva da Indústria 4.0. Para isso foi realizada uma revisão de literatura na primeira parte do trabalho, buscando conceitos de pesquisadores da área com intuito de contextualizar a Indústria 4.0, tendências de competências, educação 4.0, bem como apresentar algumas possibilidades de tecnologias que compõe a Indústria 4.0 na educação e breve reflexão sobre os profissionais da educação, na perspectiva da Nova Revolução. Na segunda parte da pesquisa foi planejada uma revisão sistemática da literatura utilizando as bases de dados Web of Science e Scopus, consideradas plataformas de documentos científicos altamente relevantes. Após a análise dos documentos coletados, foram eleitos 13 artigos que atendiam aos objetivos da pesquisa. Em sua grande maioria, os documentos entendiam como profissional da educação, somente os professores; no entanto, cabe ressaltar que em uma instituição educacional existe uma equipe de variados profissionais da educação, que trabalham em conjunto e que devem, assim como os professores, se qualificar e buscar adquirir as novas competências exigidas para o contexto da nova revolução. No total foram encontradas 43 competências e habilidades direcionadas a educadores, sendo as mais citadas: mentalidade de crescimento, adaptabilidade, habilidade de aprendizagem contínua, pensamento crítico, resolução de problemas complexos, comunicação, criatividade e, como a mais citada, a competência digital e tecnológica. Conclui-se, então, que a educação possui papel fundamental nesta nova revolução que é o de formar indivíduos qualificados para serem inseridos em um contexto que ainda está em construção, mas que, indubitavelmente, será uma realidade completa no futuro. Para tanto, os profissionais que estão inseridos em ambientes educacionais necessitam adquirir as competências e habilidades necessárias, exigidas para esta nova era 4.0. 3 Sim 2022-08-08T15:53:12Z 2022-07-27 2022-08-08T15:53:12Z 2022-06-19 Dissertação http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6271 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Departamento de Educação Mestrado em Tecnologias Emergentes em Educação Manaus (AM)
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Profissionais da educação
Indústria 4.0
Habilidades
Competências
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Educação - Efeito das inovações tecnológicas
Qualificações profissionais
Inovações educacionais
spellingShingle Profissionais da educação
Indústria 4.0
Habilidades
Competências
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Educação - Efeito das inovações tecnológicas
Qualificações profissionais
Inovações educacionais
Soares, Daniela de Meireles
O profissional da educação e a Indústria 4.0: mapeamento de competências para profissionais da educação na perspectiva da Indústria 4.0
topic_facet Profissionais da educação
Indústria 4.0
Habilidades
Competências
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Educação - Efeito das inovações tecnológicas
Qualificações profissionais
Inovações educacionais
description This research aimed to map the skills needed by education professionals in the perspective of Industry 4.0. For this, a literature review was carried out in the first part of the work, seeking concepts from researchers in the area to contextualize Industry 4.0, skills trends, education 4.0, as well as to present some possibilities of technologies that make up Industry 4.0 in education and brief reflection on education professionals, in the perspective of the New Revolution. In the second part of the research, a systematic literature review was planned to use the Web of Science and Scopus databases, considered highly relevant scientific document platforms, after analyzing the collected documents, 13 articles were chosen that met the research objectives. For the most part, the documents understood as education professional, only teachers, however, it is worth mentioning that in an educational institution there is a team of various education professionals, who work together and who must, like the teachers, qualify and seek to acquire the new skills required for the context of the new revolution. In total, 43 competencies and skills aimed at educators were found, the most cited being: Growth mindset, adaptability, continuous learning ability, critical thinking, complex problem solving, communication, creativity and as the most cited digital and technological competence. However, it is concluded that Education has a fundamental role in this new revolution, forming qualified individuals to be inserted in a context that is still under construction, but which will undoubtedly be a complete reality in the future, for which professionals who are inserted in educational environments need more than ever, seek to acquire the necessary skills and abilities required for this new 4.0 era.
author_additional Quinelato, Eliane
author_additionalStr Quinelato, Eliane
format Dissertação
author Soares, Daniela de Meireles
title O profissional da educação e a Indústria 4.0: mapeamento de competências para profissionais da educação na perspectiva da Indústria 4.0
title_short O profissional da educação e a Indústria 4.0: mapeamento de competências para profissionais da educação na perspectiva da Indústria 4.0
title_full O profissional da educação e a Indústria 4.0: mapeamento de competências para profissionais da educação na perspectiva da Indústria 4.0
title_fullStr O profissional da educação e a Indústria 4.0: mapeamento de competências para profissionais da educação na perspectiva da Indústria 4.0
title_full_unstemmed O profissional da educação e a Indústria 4.0: mapeamento de competências para profissionais da educação na perspectiva da Indústria 4.0
title_sort o profissional da educação e a indústria 4.0: mapeamento de competências para profissionais da educação na perspectiva da indústria 4.0
publisher Departamento de Educação
publishDate 2022
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6271
_version_ 1831969835031986176
score 11.753735