/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM
This Course Conclusion Work was developed within the scope of the Pedagogy Course at UFAM/IEAA, where we sought to analyze feelings of teacher (de)valuation in the municipal public network of Humaitá/AM from the question: How do teachers feel /as of the municipality of Humaitá - AM facing the teachi...
Autor principal: | Costa, Diego Gomes da |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6285 |
id |
oai:localhost:prefix-6285 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-62852025-03-10T20:42:26Z Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM Costa, Diego Gomes da Alves, Maria Isabel Alonso http://lattes.cnpq.br/1157608326062043 Scaramuzza, Genivaldo Fróis Alencar, Simone de Oliveira (Des)valorização docente Mal-estar Bem-estar Educação Humaitá - AM CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Escolas publicas Interior do Amazonas Amazonas Prática docente This Course Conclusion Work was developed within the scope of the Pedagogy Course at UFAM/IEAA, where we sought to analyze feelings of teacher (de)valuation in the municipal public network of Humaitá/AM from the question: How do teachers feel /as of the municipality of Humaitá - AM facing the teaching profession? In this sense, in general, we sought to analyze the feelings of teacher (de)valuation of teachers from the municipal public network of Humaitá/AM who work in the Initial Years of Elementary School. The methodological approach used in carrying out this research had a qualitative bias in education with an exploratory and interpretive character. For data collection, a semi-structured questionnaire was used. The questionnaire was answered by the teachers in a timely manner, ensuring social distancing due to COVID-19, which is still present in our midst. Regarding the results achieved, it was found that the feeling of (de)valuation shown by the teachers is subjective and is linked to the concepts of good and bad being teachers in the perspective of Rebolo and Bueno (2014). The survey found that none of the teachers participating in the study indicated being fully satisfied with the profession. O presente Trabalho de Conclusão de Curso foi desenvolvido no âmbito do Curso de Pedagogia da UFAM/IEAA, onde buscou-se analisar sentimentos de (des)valorização docente na rede pública municipal de Humaitá/AM a partir da problemática: Como se sentem os professores/as do município de Humaitá - AM frente a profissão docente? Neste sentido, de modo geral, buscou-se analisar os sentimentos de (des)valorização docente dos professores/as da rede pública municipal de Humaitá/AM que atuam nos Anos Iniciais do ensino Fundamental. A abordagem metodológica utilizada na realização desta pesquisa teve o viés qualitativo em educação com caráter exploratório e interpretativo. Para o levantamento de dados foi utilizado questionário semiestruturado. O questionário foi respondido pelos/as professores/as em tempo oportuno, garantindo o distanciamento social por causa da COVID-19 que ainda encontra-se presente em nosso meio. Com relação aos resultados alcançados, verificou-se que o sentimento de (des)valorização evidenciado pelos/as professores/as é subjetivo e está ligado aos conceitos de bem e mal estar docente na perspectiva de Rebolo e Bueno (2014). A pesquisa constatou que nenhum dos professores/as participantes do estudo indicam estar plenamente satisfeitos/as com a profissão. 4 Criação de Vídeos interativos Sim Site fora do ar 2022-09-14T18:59:58Z 2022-09-14 2022-09-14T18:59:58Z 2022-09-02 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6285 por Acesso Aberto Brasil IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) Humaitá - AM Pedagogia - Licenciatura - Humaitá |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
(Des)valorização docente Mal-estar Bem-estar Educação Humaitá - AM CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Escolas publicas Interior do Amazonas Amazonas Prática docente |
spellingShingle |
(Des)valorização docente Mal-estar Bem-estar Educação Humaitá - AM CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Escolas publicas Interior do Amazonas Amazonas Prática docente Costa, Diego Gomes da Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM |
topic_facet |
(Des)valorização docente Mal-estar Bem-estar Educação Humaitá - AM CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Escolas publicas Interior do Amazonas Amazonas Prática docente |
description |
This Course Conclusion Work was developed within the scope of the Pedagogy Course at UFAM/IEAA, where we sought to analyze feelings of teacher (de)valuation in the municipal public network of Humaitá/AM from the question: How do teachers feel /as of the municipality of Humaitá - AM facing the teaching profession? In this sense, in general, we sought to analyze the feelings of teacher (de)valuation of teachers from the municipal public network of Humaitá/AM who work in the Initial Years of Elementary School. The methodological approach used in carrying out this research had a qualitative bias in education with an exploratory and interpretive character. For data collection, a semi-structured questionnaire was used. The questionnaire was answered by the teachers in a timely manner, ensuring social distancing due to COVID-19, which is still present in our midst. Regarding the results achieved, it was found that the feeling of (de)valuation shown by the teachers is subjective and is linked to the concepts of good and bad being teachers in the perspective of Rebolo and Bueno (2014). The survey found that none of the teachers participating in the study indicated being fully satisfied with the profession. |
author_additional |
Alves, Maria Isabel Alonso |
author_additionalStr |
Alves, Maria Isabel Alonso |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Costa, Diego Gomes da |
title |
Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM |
title_short |
Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM |
title_full |
Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM |
title_fullStr |
Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM |
title_full_unstemmed |
Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM |
title_sort |
sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de humaitá - am |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2022 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6285 |
_version_ |
1831969837390233600 |
score |
11.755432 |