Trabalho de Conclusão de Curso

Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM

This Course Conclusion Work was developed within the scope of the Pedagogy Course at UFAM/IEAA, where we sought to analyze feelings of teacher (de)valuation in the municipal public network of Humaitá/AM from the question: How do teachers feel /as of the municipality of Humaitá - AM facing the teachi...

ver descrição completa

Autor principal: Costa, Diego Gomes da
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6285
id oai:localhost:prefix-6285
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-62852025-03-10T20:42:26Z Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM Costa, Diego Gomes da Alves, Maria Isabel Alonso http://lattes.cnpq.br/1157608326062043 Scaramuzza, Genivaldo Fróis Alencar, Simone de Oliveira (Des)valorização docente Mal-estar Bem-estar Educação Humaitá - AM CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Escolas publicas Interior do Amazonas Amazonas Prática docente This Course Conclusion Work was developed within the scope of the Pedagogy Course at UFAM/IEAA, where we sought to analyze feelings of teacher (de)valuation in the municipal public network of Humaitá/AM from the question: How do teachers feel /as of the municipality of Humaitá - AM facing the teaching profession? In this sense, in general, we sought to analyze the feelings of teacher (de)valuation of teachers from the municipal public network of Humaitá/AM who work in the Initial Years of Elementary School. The methodological approach used in carrying out this research had a qualitative bias in education with an exploratory and interpretive character. For data collection, a semi-structured questionnaire was used. The questionnaire was answered by the teachers in a timely manner, ensuring social distancing due to COVID-19, which is still present in our midst. Regarding the results achieved, it was found that the feeling of (de)valuation shown by the teachers is subjective and is linked to the concepts of good and bad being teachers in the perspective of Rebolo and Bueno (2014). The survey found that none of the teachers participating in the study indicated being fully satisfied with the profession. O presente Trabalho de Conclusão de Curso foi desenvolvido no âmbito do Curso de Pedagogia da UFAM/IEAA, onde buscou-se analisar sentimentos de (des)valorização docente na rede pública municipal de Humaitá/AM a partir da problemática: Como se sentem os professores/as do município de Humaitá - AM frente a profissão docente? Neste sentido, de modo geral, buscou-se analisar os sentimentos de (des)valorização docente dos professores/as da rede pública municipal de Humaitá/AM que atuam nos Anos Iniciais do ensino Fundamental. A abordagem metodológica utilizada na realização desta pesquisa teve o viés qualitativo em educação com caráter exploratório e interpretativo. Para o levantamento de dados foi utilizado questionário semiestruturado. O questionário foi respondido pelos/as professores/as em tempo oportuno, garantindo o distanciamento social por causa da COVID-19 que ainda encontra-se presente em nosso meio. Com relação aos resultados alcançados, verificou-se que o sentimento de (des)valorização evidenciado pelos/as professores/as é subjetivo e está ligado aos conceitos de bem e mal estar docente na perspectiva de Rebolo e Bueno (2014). A pesquisa constatou que nenhum dos professores/as participantes do estudo indicam estar plenamente satisfeitos/as com a profissão. 4 Criação de Vídeos interativos Sim Site fora do ar 2022-09-14T18:59:58Z 2022-09-14 2022-09-14T18:59:58Z 2022-09-02 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6285 por Acesso Aberto Brasil IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) Humaitá - AM Pedagogia - Licenciatura - Humaitá
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic (Des)valorização docente
Mal-estar
Bem-estar
Educação
Humaitá - AM
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Escolas publicas
Interior do Amazonas
Amazonas
Prática docente
spellingShingle (Des)valorização docente
Mal-estar
Bem-estar
Educação
Humaitá - AM
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Escolas publicas
Interior do Amazonas
Amazonas
Prática docente
Costa, Diego Gomes da
Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM
topic_facet (Des)valorização docente
Mal-estar
Bem-estar
Educação
Humaitá - AM
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Escolas publicas
Interior do Amazonas
Amazonas
Prática docente
description This Course Conclusion Work was developed within the scope of the Pedagogy Course at UFAM/IEAA, where we sought to analyze feelings of teacher (de)valuation in the municipal public network of Humaitá/AM from the question: How do teachers feel /as of the municipality of Humaitá - AM facing the teaching profession? In this sense, in general, we sought to analyze the feelings of teacher (de)valuation of teachers from the municipal public network of Humaitá/AM who work in the Initial Years of Elementary School. The methodological approach used in carrying out this research had a qualitative bias in education with an exploratory and interpretive character. For data collection, a semi-structured questionnaire was used. The questionnaire was answered by the teachers in a timely manner, ensuring social distancing due to COVID-19, which is still present in our midst. Regarding the results achieved, it was found that the feeling of (de)valuation shown by the teachers is subjective and is linked to the concepts of good and bad being teachers in the perspective of Rebolo and Bueno (2014). The survey found that none of the teachers participating in the study indicated being fully satisfied with the profession.
author_additional Alves, Maria Isabel Alonso
author_additionalStr Alves, Maria Isabel Alonso
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Costa, Diego Gomes da
title Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM
title_short Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM
title_full Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM
title_fullStr Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM
title_full_unstemmed Sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de Humaitá - AM
title_sort sentimentos de (des)valorização do trabalho docente: uma análise com professores dos anos iniciais do município de humaitá - am
publisher Brasil
publishDate 2022
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6285
_version_ 1831969837390233600
score 11.755432