Artigo

O pibid no ensino remoto emergencial: desafios e possibilidades na formação inicial de professores

The present study has as its object the actions of the Institutional Program of Scholarships for Teaching Initiation (Pibid), specifically of the Literacy Center in the city of Manaus (AM), whose institutional link is with the Faculty of Education (Faced) of the Federal University of Amazonas (UFA...

ver descrição completa

Autor principal: Ferreira, Lorena Amassuri
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6286
id oai:localhost:prefix-6286
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-62862025-03-10T20:42:33Z O pibid no ensino remoto emergencial: desafios e possibilidades na formação inicial de professores Ferreira, Lorena Amassuri Negrão, Felipe da Costa http://lattes.cnpq.br/8567946572619249 Pibid; Ensino remoto; Tecnologias digitais. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS The present study has as its object the actions of the Institutional Program of Scholarships for Teaching Initiation (Pibid), specifically of the Literacy Center in the city of Manaus (AM), whose institutional link is with the Faculty of Education (Faced) of the Federal University of Amazonas (UFAM). Pibid, as a public training policy, has contributed to the proposition of significant experiences to professionals undergoing training in the country's licensure courses. That said, this study aims to describe the challenges and training possibilities experienced in the 2020-2022 cycle of Pibid Literacy, especially in the period of emergency remote teaching due to the Covid-19 pandemic. For this, a bibliographic research was carried out with bibliometric elements, in addition to the adherence to the methodological format of experience report, justified by the experience as a scholarship holder of the aforementioned cycle of the Program. In this sense, the article is a record of Pibid's formative experiences in times of pandemic, emphasizing learning situations and knowledge developed from the interaction with digital technologies. O presente artigo tem como objeto as ações do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid), especificamente do Núcleo de Alfabetização do município de Manaus (AM), cujo vínculo institucional é com a Faculdade de Educação (Faced) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). O Pibid enquanto política pública de formação tem contribuído na propositura de experiências significativas aos profissionais em formação nos cursos de licenciatura do país. Dito isso, este artigo objetiva analisar os desafios e possibilidades formativas vividos no Ciclo 2020-2022 do Pibid Alfabetização, sobretudo no período do ensino remoto emergencial em decorrência da pandemia da Covid-19. Para isso, realizou-se uma pesquisa bibliográfica com elementos bibliométricos, além da adesão ao formato metodológico de relato de experiência, justificando-se pela vivência enquanto bolsista do ciclo supracitado do Programa. Nesse sentido, em seus resultados, o artigo configura-se como um registro das experiências formativas do Pibid em tempos de pandemia, enfatizando situações de aprendizagem e saberes desenvolvidos a partir da interação com as tecnologias digitais. 3 Não 2022-09-15T14:05:27Z 2022-10-01 2022-09-15T14:05:27Z 2022-09-09 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6286 por Acesso Aberto An error occurred getting the license - uri. An error occurred getting the license - uri. Brasil FACED - Faculdade de Educação MANAUS Pedagogia - Licenciatura - Manaus
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Pibid; Ensino remoto; Tecnologias digitais.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
spellingShingle Pibid; Ensino remoto; Tecnologias digitais.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Ferreira, Lorena Amassuri
O pibid no ensino remoto emergencial: desafios e possibilidades na formação inicial de professores
topic_facet Pibid; Ensino remoto; Tecnologias digitais.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description The present study has as its object the actions of the Institutional Program of Scholarships for Teaching Initiation (Pibid), specifically of the Literacy Center in the city of Manaus (AM), whose institutional link is with the Faculty of Education (Faced) of the Federal University of Amazonas (UFAM). Pibid, as a public training policy, has contributed to the proposition of significant experiences to professionals undergoing training in the country's licensure courses. That said, this study aims to describe the challenges and training possibilities experienced in the 2020-2022 cycle of Pibid Literacy, especially in the period of emergency remote teaching due to the Covid-19 pandemic. For this, a bibliographic research was carried out with bibliometric elements, in addition to the adherence to the methodological format of experience report, justified by the experience as a scholarship holder of the aforementioned cycle of the Program. In this sense, the article is a record of Pibid's formative experiences in times of pandemic, emphasizing learning situations and knowledge developed from the interaction with digital technologies.
author_additional Negrão, Felipe da Costa
author_additionalStr Negrão, Felipe da Costa
format Artigo
author Ferreira, Lorena Amassuri
title O pibid no ensino remoto emergencial: desafios e possibilidades na formação inicial de professores
title_short O pibid no ensino remoto emergencial: desafios e possibilidades na formação inicial de professores
title_full O pibid no ensino remoto emergencial: desafios e possibilidades na formação inicial de professores
title_fullStr O pibid no ensino remoto emergencial: desafios e possibilidades na formação inicial de professores
title_full_unstemmed O pibid no ensino remoto emergencial: desafios e possibilidades na formação inicial de professores
title_sort o pibid no ensino remoto emergencial: desafios e possibilidades na formação inicial de professores
publisher Brasil
publishDate 2022
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6286
_version_ 1831969837545422848
score 11.755432