Trabalho de Conclusão de Curso

Desenvolvimento de aplicativo mobile para controlar o uso das redes sociais

The term “social media” has gained strength in the digital environment and has become, over time, one of the most used mechanisms for sharing information and virtual communication by human beings. Despite its contribution to fast and accessible communication, social media are increasingly consuming...

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Autor principal: Cunha, Suellen Maria Dominguez
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6363
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spelling oai:localhost:prefix-63632025-03-10T20:53:11Z Desenvolvimento de aplicativo mobile para controlar o uso das redes sociais Cunha, Suellen Maria Dominguez Falcão, Franciane da Silva http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4735483P6&tokenCaptchar=03AIIukzjMimi8C51FSqQHjA2Uw2L46SJ2gY2HouMSUDjAgibl0dYnentNdfkBbBUtuUCsUOCMnuxGB1fSCqLKIGIVJNyo57XBi_Lq6XPGHkFpr83y7Jmd0-N6t-NJPubnTiNSCaJREbvrmwo-uZWXTXHmUtFUwYphAvr9a_8ATndksFZ4sblm4ix4iY6uWneMMcXRUUpnywGK8ZGQLYoV8PQ6hijWxb6UtDwKGAykofwXurgWTY7VMWmJpiVYu0damTa_vxJbyWddn4ow7TWCiOl4sThzQ_CaQddgV2PfZyzrOdhde3PFWuf6LRFMAAVcFtXDmUorKk1e0s6W30DysfZccOyNtSiYuM395APZBUOV0wSiRxHbTxG8RCrp2CFZaeOB9zc-wp1NXZxcRjOr4bEM44quhyq5yVElyvb9x_bAKqeFvjxkEHlv4tJxF1IQ1htBlKXtjr520cQ-ooQnVDNlEvvSqMt2BCxLAPYnDTn7JyADwqb025p7lRC3-UqYU0bymMHnO9y2jCnkZr6eR7i2Cd0M-C3ZtkbijrT4L4v07k3q93R1JyflCHX5ZtOCRxfabtZ0_ndBnkiPDvei-HdmV71NvHZxjQ Pacheco, Karla Mazarelo Maciel Silva, Paula Costa Pinto da Redes sociais Aplicativo móvel Design de interação Usabilidade Experiência do usuário CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS DESENHO INDUSTRIAL PROGRAMACAO VISUAL Redes sociais on-line Computação móvel Interação humano-máquina Ergonomia The term “social media” has gained strength in the digital environment and has become, over time, one of the most used mechanisms for sharing information and virtual communication by human beings. Despite its contribution to fast and accessible communication, social media are increasingly consuming people's time and health. On average people spend almost a third of their waking time looking at the screen of their cell phones. Social media ends up becoming an addiction of daily life, and people do not realize that they are spending so much time trapped in this environment. There are applications in the market which help to control the time of cell-phone use. This project aims to develop an app that helps to decrease and to control the use of social media, which encourages the practice of other activities and to contribute to the user’s physical and mental health. Bibliographic research and the Project E method (2010) were applied to this study. This intended to apply the principles of user-centered interaction design, linked to gamification elements, to encourage users to fulfill their challenges. This study resulted in an interface that meets the functional requirements for which it was designed, as well as good usability, providing a good user experience, as well as serving as a stimulus to help convert time spent on social media into activities that will contribute to increase physical and psychological conditions as well as social health. O termo “rede social” foi ganhando forças no ambiente digital e tornou-se ao longo do tempo, um dos mecanismos de compartilhamento de informações e comunicação virtual mais utilizado pelos seres humanos. Apesar da sua contribuição para uma comunicação rápida e acessível, as redes sociais vêm consumindo cada vez mais o tempo e saúde das pessoas, em média as pessoas passam quase um terço do seu tempo acordadas olhando a tela do aparelho celular. Acompanhar as redes sociais acabau se tornando um vício do dia a dia e as pessoas não percebem que estão passando tanto tempo presas nesse ambiente, a partir desse cenário, existem no mercado, aplicativos que auxiliam no controle de tempo de uso do celular. Com o intuito de contribuir com a saúde física e mental dos usuários, esse projeto teve o intuito de desenvolver um aplicativo que ajudasse a controlar o uso de redes sociais e a estimular a prática de outras atividades. Para auxiliar no desenvolvimento dessa pesquisa foi utilizado o procedimento de estudo bibliográfico e foi aplicado o método do Projeto E (2010), considerando os princípios de design de interação centrado no usuário, atrelados a elementos de gamificação que contribuem para incentivar os usuários a cumprirem seus desafios. Esse estudo resultou em uma interface que atende os requisitos funcionais para o qual foi projetado, bem como uma boa usabilidade, proporcionando uma boa experiência ao usuário, além de servir como estímulo para ajudar a converter o tempo gasto em redes sociais em atividades que contribuirão para a sua saúde física, mental e seu convívio social. 2 Não 2022-09-29T20:37:08Z 2022-09-26 2022-09-29T20:37:08Z 2022-09-20 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6363 por Acesso Aberto Brasil FT - Faculdade de Tecnologia Manaus (AM) Design - Bacharelado - Manaus
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description The term “social media” has gained strength in the digital environment and has become, over time, one of the most used mechanisms for sharing information and virtual communication by human beings. Despite its contribution to fast and accessible communication, social media are increasingly consuming people's time and health. On average people spend almost a third of their waking time looking at the screen of their cell phones. Social media ends up becoming an addiction of daily life, and people do not realize that they are spending so much time trapped in this environment. There are applications in the market which help to control the time of cell-phone use. This project aims to develop an app that helps to decrease and to control the use of social media, which encourages the practice of other activities and to contribute to the user’s physical and mental health. Bibliographic research and the Project E method (2010) were applied to this study. This intended to apply the principles of user-centered interaction design, linked to gamification elements, to encourage users to fulfill their challenges. This study resulted in an interface that meets the functional requirements for which it was designed, as well as good usability, providing a good user experience, as well as serving as a stimulus to help convert time spent on social media into activities that will contribute to increase physical and psychological conditions as well as social health.
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