Trabalho de Conclusão de Curso

O Comportamento do consumidor: o caso dos discentes da FES

The general objective of the work was to verify the factors that affect the consumption decisions of the students of the Administration and Economic Sciences courses at the Federal University of Amazonas (UFAM), to understand to what extent these students make their decisions based on economic va...

ver descrição completa

Autor principal: Santos, Gabriel Silva
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6726
id oai:localhost:prefix-6726
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-67262025-03-10T20:57:39Z O Comportamento do consumidor: o caso dos discentes da FES Santos, Gabriel Silva Wendhausen, Enimar Jerônimo http://lattes.cnpq.br/0566333625648830 Nascimento, Luiz Roberto Coelho http://lattes.cnpq.br/5393962026502758 Barros, Paulo Berti de Azevedo http://lattes.cnpq.br/4397517324331464 Teoria do Consumidor Consumer Theory Economia Comportamental Behavioral Economics Discentes Students Cursos de Administração e Ciências Econômicas - Ufam. Business Administration and Economic Sciences Courses - Ufam. CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ECONOMIA: ECONOMIA DO BEM-ESTAR SOCIAL: ECONOMIA DO CONSUMIDOR Comportamento do consumidor Economia - Aspectos psicológicos Consumidores - Atitudes Consumidores - Educação The general objective of the work was to verify the factors that affect the consumption decisions of the students of the Administration and Economic Sciences courses at the Federal University of Amazonas (UFAM), to understand to what extent these students make their decisions based on economic variables and not economical. As for the specific objectives, the following stand out: a) To describe the socioeconomic profile of students who enrolled in Economics and Administration courses in 2022; b) Analyze the main economic and psychological factors capable of influencing the students' consumption decision; and, c) Assess the extent to which the pandemic was able to affect decision-making regarding consumption by these individuals. Field research was carried out, with the application of a questionnaire in online format for students who entered in the first semester of 2022. It can be observed that students consider both economic aspects and psychological/emotional factors to make consumption decisions. The rationality of incoming students may be related to a set of elements, such as their own experiences, the knowledge acquired before entering the university, as well as those obtained at the beginning of their courses. O objetivo geral do trabalho foi verificar os fatores que afetam as decisões de consumo dos discentes dos cursos de Administração e Ciências Econômicas da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), para compreender até que ponto esses alunos tomam as suas decisões baseadas em variáveis econômicas e não econômicas. Quanto aos objetivos específicos, destacam-se: a) Descrever o perfil socioeconômico dos estudantes que ingressaram em 2022 nos cursos de Economia e Administração; b) Analisar os principais fatores econômicos e psicológicos capazes de influenciar a decisão de consumo dos(as) discentes; e, c) Avaliar até que ponto a pandemia foi capaz de afetar a tomada de decisão em relação ao consumo desses indivíduos. Realizou-se pesquisa de campo, com a aplicação de um questionário no formato online para os alunos que ingressaram no primeiro semestre de 2022. Pode-se observar que os(as) discentes levam em consideração tanto aspectos econômicos como fatores psicológicos/emocionais para tomar as decisões de consumo. A racionalidade dos(as) discentes ingressantes pode estar relacionada a um conjunto de elementos, tais como às próprias experiências, aos conhecimentos adquiridos antes de entrarem na universidade, assim como, aos obtidos no início de seus cursos. 3 SANTOS, Gabriel Silva. O Comportamento do consumidor: o caso dos discentes da FES. 2023. 68 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Ciências Econômicas) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus (AM), 2023. Não 2023-06-27T13:45:27Z 2023-06-27T13:45:27Z 2023-02-10 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6726 por Acesso Aberto Brasil FES - Faculdade de Estudos Sociais Manaus (AM) Ciências Econômicas - Bacharelado - Manaus
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Teoria do Consumidor
Consumer Theory
Economia Comportamental
Behavioral Economics
Discentes
Students
Cursos de Administração e Ciências Econômicas - Ufam.
Business Administration and Economic Sciences Courses - Ufam.
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ECONOMIA: ECONOMIA DO BEM-ESTAR SOCIAL: ECONOMIA DO CONSUMIDOR
Comportamento do consumidor
Economia - Aspectos psicológicos
Consumidores - Atitudes
Consumidores - Educação
spellingShingle Teoria do Consumidor
Consumer Theory
Economia Comportamental
Behavioral Economics
Discentes
Students
Cursos de Administração e Ciências Econômicas - Ufam.
Business Administration and Economic Sciences Courses - Ufam.
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ECONOMIA: ECONOMIA DO BEM-ESTAR SOCIAL: ECONOMIA DO CONSUMIDOR
Comportamento do consumidor
Economia - Aspectos psicológicos
Consumidores - Atitudes
Consumidores - Educação
Santos, Gabriel Silva
O Comportamento do consumidor: o caso dos discentes da FES
topic_facet Teoria do Consumidor
Consumer Theory
Economia Comportamental
Behavioral Economics
Discentes
Students
Cursos de Administração e Ciências Econômicas - Ufam.
Business Administration and Economic Sciences Courses - Ufam.
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS: ECONOMIA: ECONOMIA DO BEM-ESTAR SOCIAL: ECONOMIA DO CONSUMIDOR
Comportamento do consumidor
Economia - Aspectos psicológicos
Consumidores - Atitudes
Consumidores - Educação
description The general objective of the work was to verify the factors that affect the consumption decisions of the students of the Administration and Economic Sciences courses at the Federal University of Amazonas (UFAM), to understand to what extent these students make their decisions based on economic variables and not economical. As for the specific objectives, the following stand out: a) To describe the socioeconomic profile of students who enrolled in Economics and Administration courses in 2022; b) Analyze the main economic and psychological factors capable of influencing the students' consumption decision; and, c) Assess the extent to which the pandemic was able to affect decision-making regarding consumption by these individuals. Field research was carried out, with the application of a questionnaire in online format for students who entered in the first semester of 2022. It can be observed that students consider both economic aspects and psychological/emotional factors to make consumption decisions. The rationality of incoming students may be related to a set of elements, such as their own experiences, the knowledge acquired before entering the university, as well as those obtained at the beginning of their courses.
author_additional Wendhausen, Enimar Jerônimo
author_additionalStr Wendhausen, Enimar Jerônimo
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Santos, Gabriel Silva
title O Comportamento do consumidor: o caso dos discentes da FES
title_short O Comportamento do consumidor: o caso dos discentes da FES
title_full O Comportamento do consumidor: o caso dos discentes da FES
title_fullStr O Comportamento do consumidor: o caso dos discentes da FES
title_full_unstemmed O Comportamento do consumidor: o caso dos discentes da FES
title_sort o comportamento do consumidor: o caso dos discentes da fes
publisher Brasil
publishDate 2023
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6726
_version_ 1831969914596884480
score 11.755432