Trabalho de Conclusão de Curso

Adaptando-se à crise por meio de informação e comunicação: experiência de pizzarias de Benjamin Constant-Amazonas

The Covid-19 Pandemic brought many challenges in various ways, whether in each work sector or in the lives of people who, in the face of the crisis, many needed to innovate to keep or enter the job market. Innovations, in general, were associated with technology, which started to be used more intens...

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Autor principal: Moraes, Vanderlan Sumaita
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6912
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spelling oai:localhost:prefix-69122025-03-10T20:59:16Z Adaptando-se à crise por meio de informação e comunicação: experiência de pizzarias de Benjamin Constant-Amazonas Moraes, Vanderlan Sumaita Abreu, Leonor Farias http://lattes.cnpq.br/1466713720470341 Costa, Ciderjânio Farling Salvador da Oliveira, Márcio Gleick Félix de Inovação Tecnologia de informação e comunicação Pizzaria Estratégia de negócio Innovation Information and communication technology Pizzeria Business strategy CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS Vendas - Administração Marketing na Internet Inovações tecnológicas - Administração The Covid-19 Pandemic brought many challenges in various ways, whether in each work sector or in the lives of people who, in the face of the crisis, many needed to innovate to keep or enter the job market. Innovations, in general, were associated with technology, which started to be used more intensively or even started in that period. The information and communication tools, if they were not part of this process, became part of it, since with them it was possible to connect with customers more easily. In view of this, the interest in studying the theme arose, which in this work has as its general objective, to analyze how the challenges of the Covid-19 Pandemic drove the use of information and communication tools by pizzerias of Benjamin ConstantAmazonas. The research is of qualitative approach, with descriptive character, whose data were obtained through bibliographic survey and field research, interviews applied to four pizzerias that already operated in 2020, before the decree of the Pandemic Covid-19 in Benjamin Constant-Amazonas and that continue to operate in 2023, having been chosen for convenience and willingness to participate freely in the interview. The research results present the information and communication tools used by the pizzerias participating in the research, with emphasis on the mobile device for access to social networks such as whatsapp, facebook, instagram. It is concluded, in this study, that, despite the challenges, the pizzerias use the information and communication tools because they consider relevant to their business, coupled with the need for adaptation to continue operating in the industry. A Pandemia de Covid-19 trouxe muitos desafios em vários sentidos, seja em cada setor de trabalho, seja na vida das pessoas que, diante da crise, muitas precisaram inovar para se manter ou adentrar no mercado de trabalho. As inovações, de forma geral, foram associadas à tecnologia, que passaram a ter sua utilização intensificadas ou mesmo iniciadas naquele período. As ferramentas de informação e comunicação, se não faziam, passaram a fazer parte desse processo, uma vez que com elas foi possível uma conexão com os clientes com mais facilidade. Diante disso, surgiu o interesse de estudar sobre a temática, que neste trabalho tem por objetivo geral, analisar como os desafios da Pandemia de Covid-19 impulsionaram a utilização de ferramenta de informação e comunicação por pizzarias de Benjamin Constant Amazonas. A pesquisa é de abordagem qualitativa, com caráter descritivo, cujos dados foram obtidos por meio de levantamento bibliográfico e pesquisa de campo, entrevistas aplicadas a quatro pizzarias que já atuavam em 2020, antes da decretação da Pandemia de Covid-19 em Benjamin Constant–Amazonas e que continuam atuar em 2023, tendo sido escolhidas por conveniência e pela disposição em participar livremente da entrevista. Os resultados da pesquisa apresentam as ferramentas de informação e comunicação utilizadas pelas pizzarias participantes da pesquisa, com destaque para o aparelho celular para acesso a redes sociais como whatsapp, facebook, instagram. Conclui-se, neste estudo, que, apesar dos desafios, as pizzarias utilizam as ferramentas de informação e comunicação por considerarem relevantes para seus negócios, aliadas à necessidade de adaptação para continuarem atuando no ramo. 1 Não 2023-09-19T18:55:00Z 2023-09-19T18:55:00Z 2023-06-22 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6912 por Acesso Aberto Brasil INC - Instituto de Natureza e Cultura (Benjamin Constant) Benjamin Constant (AM) Administração - Bacharelado - Benjamin Constant
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
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description The Covid-19 Pandemic brought many challenges in various ways, whether in each work sector or in the lives of people who, in the face of the crisis, many needed to innovate to keep or enter the job market. Innovations, in general, were associated with technology, which started to be used more intensively or even started in that period. The information and communication tools, if they were not part of this process, became part of it, since with them it was possible to connect with customers more easily. In view of this, the interest in studying the theme arose, which in this work has as its general objective, to analyze how the challenges of the Covid-19 Pandemic drove the use of information and communication tools by pizzerias of Benjamin ConstantAmazonas. The research is of qualitative approach, with descriptive character, whose data were obtained through bibliographic survey and field research, interviews applied to four pizzerias that already operated in 2020, before the decree of the Pandemic Covid-19 in Benjamin Constant-Amazonas and that continue to operate in 2023, having been chosen for convenience and willingness to participate freely in the interview. The research results present the information and communication tools used by the pizzerias participating in the research, with emphasis on the mobile device for access to social networks such as whatsapp, facebook, instagram. It is concluded, in this study, that, despite the challenges, the pizzerias use the information and communication tools because they consider relevant to their business, coupled with the need for adaptation to continue operating in the industry.
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