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Artigo
Políticas públicas da intervenção precoce para o Transtorno do Espectro Autista (TEA) na educação infantil
This study discusses the results of research still in progress, with the perspective of understanding the concepts about ASD and early intervention and knowing the history and the legal frameworks of early stimulation in the school context. The interest emerges from the context of increased discussi...
Autor principal: | Pinto, Laura Silva |
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Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2023
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7188 |
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oai:localhost:prefix-71882025-03-10T21:09:24Z Políticas públicas da intervenção precoce para o Transtorno do Espectro Autista (TEA) na educação infantil Public policies of early intervention for asd in early childhood education Pinto, Laura Silva Garcia, Fabiane Maia http://lattes.cnpq.br/0062882509525303 Andrade, Joelise Mascarello de http://lattes.cnpq.br/4595827242433202 https://orcid.org/0000-0003-0121-0416 Intervenção precoce Estimulação precoce Políticas públicas TEA Educação inclusiva CIENCIAS HUMANAS Transtornos do espectro autista Educação inclusiva This study discusses the results of research still in progress, with the perspective of understanding the concepts about ASD and early intervention and knowing the history and the legal frameworks of early stimulation in the school context. The interest emerges from the context of increased discussion about ASD or children with spectrum characteristics, and from the consequent need to broaden debate about the importance of early intervention in daycare centers and preschools, taking into account the neuroplasticity of early childhood. The methodological approach adopted for the analysis is qualitative in nature, using bibliographic and documentary research. The results of the study show that with the struggles, public policies were established aiming to ensure stimulation in public schools, especially in day care centers and preschools, with a view to intervening when noticing the warning signs in development delas. O presente estudo discute os resultados de uma pesquisa ainda em andamento, com o objetivo de entender os conceitos acerca do Transtorno do Espectro Autista (TEA) e de sua intervenção precoce, assim como conhecer a história e os marcos legais da estimulação precoce no contexto escolar. O interesse emerge do contexto de aumento da discussão sobre o TEA ou crianças com características do espectro e da consequente necessidade de ampliar o debate sobre a importância da intervenção precoce nas creches e pré-escolas, levando em consideração a neuroplasticidade da primeira infância. A abordagem metodológica adotada para a análise será de natureza qualitativa, utilizando-se da pesquisa bibliográfica e documental. Os resultados do estudo mostram que, com as lutas nessa área, foram se estabelecendo políticas públicas que visam garantir a estimulação em escolas públicas, principalmente nas creches e pré-escolas, tendo em vista a intenção de intervir ao se perceberem os sinais de alerta indicadores de atraso no desenvolvimento. intervenção precoce; estimulação precoce; educação inclusiva; políticas públicas; TEA. 1 Não 2023-12-05T14:05:24Z 2023-12-05T14:05:24Z 2023-06-13 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7188 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
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Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
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This study discusses the results of research still in progress, with the perspective of understanding the concepts about ASD and early intervention and knowing the history and the legal frameworks of early stimulation in the school context. The interest emerges from the context of increased discussion about ASD or children with spectrum characteristics, and from the consequent need to broaden debate about the importance of early intervention in daycare centers and preschools, taking into account the neuroplasticity of early childhood. The methodological approach adopted for the analysis is qualitative in nature, using bibliographic and documentary research. The results of the study show that with the struggles, public policies were established aiming to ensure stimulation in public schools, especially in day care centers and preschools, with a view to intervening when noticing the warning signs in development delas. |
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