/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Pedagogia do esporte: análise do regulamento da competição de futebol dos jogos escolares do Amazonas
Sports programs organized for children and young people establish an intrinsic relationship between sports activities, training planning and participation in sports competitions. This environment is perceived as an expanded learning opportunity, driven by young people's interactions with diverse ind...
Autor principal: | Mendonça, Mateus Azevedo |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7394 |
id |
oai:localhost:prefix-7394 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-73942024-02-08T23:01:33Z Pedagogia do esporte: análise do regulamento da competição de futebol dos jogos escolares do Amazonas Sports Pedagogy: Analysis of the football competition regulations at the Amazonas School Games Mendonça, Mateus Azevedo Leonardo, Lucas http://lattes.cnpq.br/0543067155062208 Krahenbühl, Tathyane http://lattes.cnpq.br/2409655249432276 Monteiro, Felipe Guerra Pedagogia do Esporte Competição Infantil Futebol Análise CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA Educação física para crianças Educação pelo movimento Futebol infantil Esportes para crianças Sports programs organized for children and young people establish an intrinsic relationship between sports activities, training planning and participation in sports competitions. This environment is perceived as an expanded learning opportunity, driven by young people's interactions with diverse individuals playing specific roles, such as parents and family members, coaches, referees, managers and colleagues. In order to meet the needs of children and young people, many competitions have adapted their organizational structures. In this context, it is essential to carry out studies that characterize the current state of children's sports competitions, particularly in the Amazonas region. Therefore, this study aims to investigate how the State Department of Sports and Leisure (SEDEL) and the State Department of Education and Teaching Quality (SEDUC) promote the Amazonas School Games (JEAS) for children within the scope of football. The research follows a descriptive approach of a qualitative nature, with an analytical focus aimed at organizing and systematizing documentary information from state sports entities. Through documentary analysis and discussion with the literature, on a scale of 1 to 4, in which 1 means more adapted competitions and 4 competitions in a traditional format, JEAS received a score of 3.15±1.8, highlighting the need for more efforts by the State Secretariat for Sports and Leisure (SEDEL) and the State Secretariat for Education and Teaching Quality (SEDUC) to promote competitions adapted to children. Os programas esportivos organizados para crianças e jovens estabelecem uma relação intrínseca entre atividades esportivas, planejamento de treinamento e a participação em competições esportivas. Este ambiente é percebido como uma oportunidade de aprendizado ampliada, impulsionada pelas interações dos jovens com diversos indivíduos desempenhando papéis específicos, como pais e familiares, treinadores, árbitros, dirigentes e colegas. Com o objetivo de atender às necessidades de crianças e jovens, muitas competições têm adaptado suas estruturas organizacionais. Nesse contexto, torna-se essencial a realização de estudos que caracterizem o estado atual das competições esportivas infantis, particularmente na região do Amazonas. Portanto, este estudo visa investigar como as Secretaria de Estado de Desporto e Lazer (SEDEL) e a Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino (SEDUC) promovem os Jogos Escolares do Amazonas (JEAS) para o público infantil no âmbito do futebol. A pesquisa segue uma abordagem descritiva de natureza qualitativa, com um enfoque analítico destinado a organizar e sistematizar informações documentais provenientes das entidades esportivas estaduais. Por meio da análise documental e discussão com a literatura, em uma escala de 1 a 4, na qual 1 significa competições mais adaptadas e 4 competições em formato tradicional, o JEAS recebeu a pontuação 3,15±1,8, evidenciando a necessidade de mais esforços das as Secretaria de Estado de Desporto e Lazer (SEDEL) e a Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino (SEDUC) em promover competições adaptada às crianças. 2 Não 2024-02-08T22:56:52Z 2024-02-08T22:56:52Z 2023-11-01 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7394 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FEFF - Faculdade de Educação Física e Fisioterapia Manaus (AM) Educação Física - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Pedagogia do Esporte Competição Infantil Futebol Análise CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA Educação física para crianças Educação pelo movimento Futebol infantil Esportes para crianças |
spellingShingle |
Pedagogia do Esporte Competição Infantil Futebol Análise CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA Educação física para crianças Educação pelo movimento Futebol infantil Esportes para crianças Mendonça, Mateus Azevedo Pedagogia do esporte: análise do regulamento da competição de futebol dos jogos escolares do Amazonas |
topic_facet |
Pedagogia do Esporte Competição Infantil Futebol Análise CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA Educação física para crianças Educação pelo movimento Futebol infantil Esportes para crianças |
description |
Sports programs organized for children and young people establish an intrinsic relationship between sports activities, training planning and participation in sports competitions. This environment is perceived as an expanded learning opportunity, driven by young people's interactions with diverse individuals playing specific roles, such as parents and family members, coaches, referees, managers and colleagues.
In order to meet the needs of children and young people, many competitions have adapted their organizational structures. In this context, it is essential to carry out studies that characterize the current state of children's sports competitions, particularly in the Amazonas region. Therefore, this study aims to investigate how the State Department of Sports and Leisure (SEDEL) and the State Department of Education and Teaching Quality (SEDUC) promote the Amazonas School Games (JEAS) for children within the scope of football. The research follows a descriptive approach of a qualitative nature, with an analytical focus aimed at organizing and systematizing documentary information from state sports entities. Through documentary analysis and discussion with the literature, on a scale of 1 to 4, in which 1 means more adapted competitions and 4 competitions in a traditional format, JEAS received a score of 3.15±1.8, highlighting the need for more efforts by the State Secretariat for Sports and Leisure (SEDEL) and the State Secretariat for Education and Teaching Quality (SEDUC) to promote competitions adapted to children. |
author_additional |
Leonardo, Lucas |
author_additionalStr |
Leonardo, Lucas |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Mendonça, Mateus Azevedo |
title |
Pedagogia do esporte: análise do regulamento da competição de futebol dos jogos escolares do Amazonas |
title_short |
Pedagogia do esporte: análise do regulamento da competição de futebol dos jogos escolares do Amazonas |
title_full |
Pedagogia do esporte: análise do regulamento da competição de futebol dos jogos escolares do Amazonas |
title_fullStr |
Pedagogia do esporte: análise do regulamento da competição de futebol dos jogos escolares do Amazonas |
title_full_unstemmed |
Pedagogia do esporte: análise do regulamento da competição de futebol dos jogos escolares do Amazonas |
title_sort |
pedagogia do esporte: análise do regulamento da competição de futebol dos jogos escolares do amazonas |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2024 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7394 |
_version_ |
1797733314291826688 |
score |
11.653393 |