/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Inteligência artificial na educação: estudo com alunos e professores do curso de administração
Artificial Intelligence (AI) represents an important technological innovation in the daily lives of people and organizations. One of the fields covered by this technology refers to the academic-pedagogical environment, with possibilities of use for students and teachers. This study analyzed the impa...
Autor principal: | Estumano, Roggério Oliveira |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7473 |
id |
oai:localhost:prefix-7473 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-74732025-03-10T20:58:30Z Inteligência artificial na educação: estudo com alunos e professores do curso de administração Artificial intelligence in education: study with students and teachers of the administration course Estumano, Roggério Oliveira Nogueira, Ricardo Jorge da Cunha Costa http://lattes.cnpq.br/4300407932755780 Moraes, Ana Flavia de Moraes Mendes, Sergio Augusto Torres Inteligência artificial Educação Administração Tecnologia Artificial intelligence Education Administration Technology CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS . . . Artificial Intelligence (AI) represents an important technological innovation in the daily lives of people and organizations. One of the fields covered by this technology refers to the academic-pedagogical environment, with possibilities of use for students and teachers. This study analyzed the impact of AI in the university environment, focusing on the Administration course, in order to identify the main applications of students and teachers and understand the main opinions on this topic. To this end, descriptive research was carried out with a quantitative approach, using a closed online questionnaire, answered by students and teachers of the Administration course, at a Federal Education Institution, in Manaus/AM. The survey revealed that students used AI primarily to obtain feedback (58.5%) and assign tasks based on individual competence (50%), while teachers used it to improve teaching skills (47%) and provide learning strategies. adaptive teaching (47%). Students considered AI positive for academic performance (71%) and teachers considered AI positive for professional development (100%), although they expressed uncertainty about its socio-emotional implications. For the majority of students (67%) and teachers (79%), AI was not used appropriately ethically in the academic context. Furthermore, it was found that the Institution had little involvement with the use of AI tools for students and/or employees. A Inteligência Artificial (IA) representa uma importante inovação tecnológica no cotidiano de pessoas e organizações. Um dos campos abrangidos por esta tecnologia se refere ao ambiente acadêmico-pedagógico, com possibilidades de uso para alunos e professores. Este estudo analisou o impacto da IA no ambiente universitário, com foco no curso de Administração, de modo a identificar as principais aplicações de estudantes e professores e conhecer as principais opiniões acerca desta temática. Com este fim, realizou-se uma pesquisa descritiva com abordagem quantitativa, por meio de um questionário fechado online, respondido por alunos e professores do curso de Administração, de uma Instituição Federal de Ensino, em Manaus/AM. A pesquisa revelou que os alunos utilizaram a IA principalmente para obter feedback (58,5%) e atribuir tarefas com base na competência individual (50%), enquanto os professores a utilizaram para melhorar a capacidade docente (47%) e fornecer estratégias de ensino adaptativas (47%). Os alunos consideraram a IA positiva para o desempenho acadêmico (71%) e os docentes consideraram a IA positiva para desenvolvimento profissional (100%), embora demonstraram incertezas sobre suas implicações socioemocionais. Para a maioria dos alunos (67%) e professores (79%), a IA não foi utilizada de forma adequada eticamente no âmbito acadêmico. Além disso, foi verificado que a Instituição teve pouco envolvimento com o uso de ferramentas de IA para os alunos e/ou servidores. 2 Não 2024-08-01T22:14:31Z 2024-08-01T22:14:31Z 2024-07-16 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7473 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FES - Faculdade de Estudos Sociais Manaus (AM) Administração - Bacharelado - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Inteligência artificial Educação Administração Tecnologia Artificial intelligence Education Administration Technology CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS . . . |
spellingShingle |
Inteligência artificial Educação Administração Tecnologia Artificial intelligence Education Administration Technology CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS . . . Estumano, Roggério Oliveira Inteligência artificial na educação: estudo com alunos e professores do curso de administração |
topic_facet |
Inteligência artificial Educação Administração Tecnologia Artificial intelligence Education Administration Technology CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS . . . |
description |
Artificial Intelligence (AI) represents an important technological innovation in the daily lives of people and organizations. One of the fields covered by this technology refers to the academic-pedagogical environment, with possibilities of use for students and teachers. This study analyzed the impact of AI in the university environment, focusing on the Administration course, in order to identify the main applications of students and teachers and understand the main opinions on this topic. To this end, descriptive research was carried out with a quantitative approach, using a closed online questionnaire, answered by students and teachers of the Administration course, at a Federal Education Institution, in Manaus/AM. The survey revealed that students used AI primarily to obtain feedback (58.5%) and assign tasks based on individual competence (50%), while teachers used it to improve teaching skills (47%) and provide learning strategies. adaptive teaching (47%). Students considered AI positive for academic performance (71%) and teachers considered AI positive for professional development (100%), although they expressed uncertainty about its socio-emotional implications. For the majority of students (67%) and teachers (79%), AI was not used appropriately ethically in the academic context. Furthermore, it was found that the Institution had little involvement with the use of AI tools for students and/or employees. |
author_additional |
Nogueira, Ricardo Jorge da Cunha Costa |
author_additionalStr |
Nogueira, Ricardo Jorge da Cunha Costa |
format |
Artigo |
author |
Estumano, Roggério Oliveira |
title |
Inteligência artificial na educação: estudo com alunos e professores do curso de administração |
title_short |
Inteligência artificial na educação: estudo com alunos e professores do curso de administração |
title_full |
Inteligência artificial na educação: estudo com alunos e professores do curso de administração |
title_fullStr |
Inteligência artificial na educação: estudo com alunos e professores do curso de administração |
title_full_unstemmed |
Inteligência artificial na educação: estudo com alunos e professores do curso de administração |
title_sort |
inteligência artificial na educação: estudo com alunos e professores do curso de administração |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2024 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7473 |
_version_ |
1831970116796940288 |
score |
11.755432 |