Artigo

A Literartura Infantil como proposta pedagógica para a educação sexual da criança: Desafios e possibilidades em um CMEI de Parintins-AM

Children's sexual education (SE) is still a topic considered taboo in Brazilian society. Despite this, it is necessary to emphasize that SE aimed at children differs from that aimed at adults and adolescents, its focus is teaching about the body, promoting self-esteem and preventing sexual abuse....

ver descrição completa

Autor principal: Cativo, Beatriz Santana
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7553
id oai:localhost:prefix-7553
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-75532025-03-10T21:01:23Z A Literartura Infantil como proposta pedagógica para a educação sexual da criança: Desafios e possibilidades em um CMEI de Parintins-AM Cativo, Beatriz Santana Souza, Marinez França http://lattes.cnpq.br/5663388126461829 Silva, Fernanda Priscila Alves da Martins, Kézia Siméia Barbosa da Silva Literatura infantil Children's literature Educação Sexual (ES) Educação infantil Sex education Child education CIENCIAS HUMANAS Children's sexual education (SE) is still a topic considered taboo in Brazilian society. Despite this, it is necessary to emphasize that SE aimed at children differs from that aimed at adults and adolescents, its focus is teaching about the body, promoting self-esteem and preventing sexual abuse. However, there are challenges and resistance in addressing this issue in the family and school environment, due to the embarrassment of discussing the subject and teacher training. Given this, the objective of this study was to discuss pedagogical proposals based on the literature of Caroline Arcari , which take into account the ES of children in an Early Childhood Education Center (CEI) located in Parintins–AM. Specific objectives: verify possible initiatives and work with concepts related to SE for children in a CEI in Parintins; Identify and select children's literature books with a SE theme as a suggestion for the pedagogical work of early childhood education teachers; dialogue with local teachers about the development of activities that involve pedagogical practices based on Caroline Arcari literature. The methodology involves bibliographical research, a qualitative approach and field research, including participatory observation and semi-structured interviews with managers, educators, teachers and mothers. The results point to the need for this approach in the CEI, considering the lack of adequate pedagogical strategies and the alarming number of reports of sexual abuse. It is concluded that Caroline Arcari 's works of children's literature are effective tools for developing pedagogical proposals, providing important references for teachers' classes, thus contributing to respectful SE. A educação sexual (ES) da criança ainda é um tema considerado tabu na sociedade brasileira. Apesar disso, é preciso frisar que a ES direcionada às crianças difere daquela voltada para adultos e adolescentes, seu foco é ensinar sobre o corpo, promover autoestima e prevenir abusos sexuais. Todavia, existem desafios e resistência em abordar essa temática no ambiente familiar e escolar, devido ao constrangimento de discutir o assunto e a formação de professores. Diante disso, o objetivo deste estudo foi discutir propostas pedagógicas com base na literatura de Caroline Arcari, que leve em consideração a ES de crianças em um Centro de Educação Infantil (CEI) situado em Parintins-AM. Objetivos específicos: verificar possíveis iniciativas e trabalho com conceitos relacionadas a ES de crianças em um CEI de Parintins; Identificar e selecionar livros da literatura infantil com temática de ES como sugestão para o trabalho pedagógico de professores da educação infantil; dialogar com docentes locais sobre a elaboração de atividades que envolva práticas pedagógicas embasadas na literatura de Caroline Arcari. A metodologia trata-se de uma pesquisa bibliográfica, abordagem qualitativa e pesquisa de campo, incluindo observação participativa e entrevistas semiestruturadas com gestora, pedagoga, docentes e mães. Os resultados apontam a necessidade dessa abordagem no CEI, considerando a carência de estratégias pedagógicas adequadas e o alarmante número de denúncias de abusos sexuais. Conclui-se que as obras de literatura infantil de Caroline Arcari são ferramentas eficazes para desenvolver propostas pedagógicas, proporcionando referências importantes para as aulas dos docentes, contribuindo dessa forma para uma ES respeitosa. 1 Não 2024-08-16T18:19:42Z 2024-08-16T18:19:42Z 2024-04-04 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7553 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parintins
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Literatura infantil
Children's literature
Educação Sexual (ES)
Educação infantil
Sex education
Child education
CIENCIAS HUMANAS
spellingShingle Literatura infantil
Children's literature
Educação Sexual (ES)
Educação infantil
Sex education
Child education
CIENCIAS HUMANAS
Cativo, Beatriz Santana
A Literartura Infantil como proposta pedagógica para a educação sexual da criança: Desafios e possibilidades em um CMEI de Parintins-AM
topic_facet Literatura infantil
Children's literature
Educação Sexual (ES)
Educação infantil
Sex education
Child education
CIENCIAS HUMANAS
description Children's sexual education (SE) is still a topic considered taboo in Brazilian society. Despite this, it is necessary to emphasize that SE aimed at children differs from that aimed at adults and adolescents, its focus is teaching about the body, promoting self-esteem and preventing sexual abuse. However, there are challenges and resistance in addressing this issue in the family and school environment, due to the embarrassment of discussing the subject and teacher training. Given this, the objective of this study was to discuss pedagogical proposals based on the literature of Caroline Arcari , which take into account the ES of children in an Early Childhood Education Center (CEI) located in Parintins–AM. Specific objectives: verify possible initiatives and work with concepts related to SE for children in a CEI in Parintins; Identify and select children's literature books with a SE theme as a suggestion for the pedagogical work of early childhood education teachers; dialogue with local teachers about the development of activities that involve pedagogical practices based on Caroline Arcari literature. The methodology involves bibliographical research, a qualitative approach and field research, including participatory observation and semi-structured interviews with managers, educators, teachers and mothers. The results point to the need for this approach in the CEI, considering the lack of adequate pedagogical strategies and the alarming number of reports of sexual abuse. It is concluded that Caroline Arcari 's works of children's literature are effective tools for developing pedagogical proposals, providing important references for teachers' classes, thus contributing to respectful SE.
author_additional Souza, Marinez França
author_additionalStr Souza, Marinez França
format Artigo
author Cativo, Beatriz Santana
title A Literartura Infantil como proposta pedagógica para a educação sexual da criança: Desafios e possibilidades em um CMEI de Parintins-AM
title_short A Literartura Infantil como proposta pedagógica para a educação sexual da criança: Desafios e possibilidades em um CMEI de Parintins-AM
title_full A Literartura Infantil como proposta pedagógica para a educação sexual da criança: Desafios e possibilidades em um CMEI de Parintins-AM
title_fullStr A Literartura Infantil como proposta pedagógica para a educação sexual da criança: Desafios e possibilidades em um CMEI de Parintins-AM
title_full_unstemmed A Literartura Infantil como proposta pedagógica para a educação sexual da criança: Desafios e possibilidades em um CMEI de Parintins-AM
title_sort literartura infantil como proposta pedagógica para a educação sexual da criança: desafios e possibilidades em um cmei de parintins-am
publisher Brasil
publishDate 2024
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7553
_version_ 1831970129442766848
score 11.755432