/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Minha história minha vida: percalços da formação em pedagogia
This memoir aims to narrate my journey as a student and teacher. The written story first presents my origins, my people, and the challenges I faced to study, leaving my community for the city. The second part depicts leaving my parents' home in search of a better life and opportunities, as well as t...
Autor principal: | Santos, Enison Miquiles dos |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7670 |
id |
oai:localhost:prefix-7670 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-76702025-03-10T21:30:09Z Minha história minha vida: percalços da formação em pedagogia Santos, Enison Miquiles dos Silva, Vera Lucia Reis da http://lattes.cnpq.br/5466609811849753 Ferreira, Breno de Oliveira http://lattes.cnpq.br/1349420367392809 Lima, Priscila Soares https://orcid.org/0000-0003-4166-5386 https://orcid.org/0000-0002-0979-3911 Núcleo de Saúde, Sexualidade e Sociedade Memorial Suplente-Professor Professor do ensino fundamental CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . This memoir aims to narrate my journey as a student and teacher. The written story first presents my origins, my people, and the challenges I faced to study, leaving my community for the city. The second part depicts leaving my parents' home in search of a better life and opportunities, as well as the beginning of my career as a substitute and later as a teacher in my community. The PIRAYAWARA PROJECT course and the Pedagogy course guided me to gain more experience as an educator in early childhood and elementary education. The activities developed in this setting were a great challenge. Finally, I will share a bit about my life both within and outside the profession. The methodology used was qualitative research, with data collection, opting for a narrative with an emphasis on life history. We consider that by recalling the events, each important moment shapes who we are and who I was in society. We learn and relearn, we are unfinished, and as we influence, we are also influenced. Este memorial tem o objetivo de narrar a minha trajetória como estudante e professor. A história escrita apresenta, primeiramente, minha origem, meu povo e os desafios que enfrentei para estudar, saindo da minha comunidade para a cidade. A segunda parte retrata a saída de casa dos meus pais em busca de uma vida melhor e de oportunidades, bem como o início da minha carreira como suplente e, posteriormente, como professor na minha comunidade. O curso PROJETO PIRAYAWARA e o curso de Pedagogia me guiaram para adquirir mais experiência como educador na escola de ensino infantil e fundamental. As atividades desenvolvidas nesse espaço foram um grande desafio. Por último, contarei um pouco sobre minha vida dentro e fora da profissão. A metodologia usada foi a pesquisa qualitativa, com coletas de dados, optando pela narrativa com ênfase na história de vida. Consideramos que, ao relembrar os fatos, cada momento importante nos faz ser quem somos e quem eu era na sociedade. Aprendemos e reaprendemos, somos inacabados e, à medida que influenciamos, também somos influenciados. 1 Não 2024-08-30T18:59:13Z 2024-08-30T18:59:13Z 2024-07-31 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7670 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Barreirinha (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parfor - Barreirinha/AM |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Memorial Suplente-Professor Professor do ensino fundamental CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
spellingShingle |
Memorial Suplente-Professor Professor do ensino fundamental CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . Santos, Enison Miquiles dos Minha história minha vida: percalços da formação em pedagogia |
topic_facet |
Memorial Suplente-Professor Professor do ensino fundamental CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
description |
This memoir aims to narrate my journey as a student and teacher. The written story first presents my origins, my people, and the challenges I faced to study, leaving my community for the city. The second part depicts leaving my parents' home in search of a better life and opportunities, as well as the beginning of my career as a substitute and later as a teacher in my community. The PIRAYAWARA PROJECT course and the Pedagogy course guided me to gain more experience as an educator in early childhood and elementary education. The activities developed in this setting were a great challenge. Finally, I will share a bit about my life both within and outside the profession. The methodology used was qualitative research, with data collection, opting for a narrative with an emphasis on life history. We consider that by recalling the events, each important moment shapes who we are and who I was in society. We learn and relearn, we are unfinished, and as we influence, we are also influenced. |
author_additional |
Silva, Vera Lucia Reis da |
author_additionalStr |
Silva, Vera Lucia Reis da |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Santos, Enison Miquiles dos |
title |
Minha história minha vida: percalços da formação em pedagogia |
title_short |
Minha história minha vida: percalços da formação em pedagogia |
title_full |
Minha história minha vida: percalços da formação em pedagogia |
title_fullStr |
Minha história minha vida: percalços da formação em pedagogia |
title_full_unstemmed |
Minha história minha vida: percalços da formação em pedagogia |
title_sort |
minha história minha vida: percalços da formação em pedagogia |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2024 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7670 |
_version_ |
1831970149342642176 |
score |
11.753735 |