Trabalho de Conclusão de Curso

Minha história minha vida: percalços da formação em pedagogia

This memoir aims to narrate my journey as a student and teacher. The written story first presents my origins, my people, and the challenges I faced to study, leaving my community for the city. The second part depicts leaving my parents' home in search of a better life and opportunities, as well as t...

ver descrição completa

Autor principal: Santos, Enison Miquiles dos
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2024
Assuntos:
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7670
id oai:localhost:prefix-7670
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-76702025-03-10T21:30:09Z Minha história minha vida: percalços da formação em pedagogia Santos, Enison Miquiles dos Silva, Vera Lucia Reis da http://lattes.cnpq.br/5466609811849753 Ferreira, Breno de Oliveira http://lattes.cnpq.br/1349420367392809 Lima, Priscila Soares https://orcid.org/0000-0003-4166-5386 https://orcid.org/0000-0002-0979-3911 Núcleo de Saúde, Sexualidade e Sociedade Memorial Suplente-Professor Professor do ensino fundamental CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . This memoir aims to narrate my journey as a student and teacher. The written story first presents my origins, my people, and the challenges I faced to study, leaving my community for the city. The second part depicts leaving my parents' home in search of a better life and opportunities, as well as the beginning of my career as a substitute and later as a teacher in my community. The PIRAYAWARA PROJECT course and the Pedagogy course guided me to gain more experience as an educator in early childhood and elementary education. The activities developed in this setting were a great challenge. Finally, I will share a bit about my life both within and outside the profession. The methodology used was qualitative research, with data collection, opting for a narrative with an emphasis on life history. We consider that by recalling the events, each important moment shapes who we are and who I was in society. We learn and relearn, we are unfinished, and as we influence, we are also influenced. Este memorial tem o objetivo de narrar a minha trajetória como estudante e professor. A história escrita apresenta, primeiramente, minha origem, meu povo e os desafios que enfrentei para estudar, saindo da minha comunidade para a cidade. A segunda parte retrata a saída de casa dos meus pais em busca de uma vida melhor e de oportunidades, bem como o início da minha carreira como suplente e, posteriormente, como professor na minha comunidade. O curso PROJETO PIRAYAWARA e o curso de Pedagogia me guiaram para adquirir mais experiência como educador na escola de ensino infantil e fundamental. As atividades desenvolvidas nesse espaço foram um grande desafio. Por último, contarei um pouco sobre minha vida dentro e fora da profissão. A metodologia usada foi a pesquisa qualitativa, com coletas de dados, optando pela narrativa com ênfase na história de vida. Consideramos que, ao relembrar os fatos, cada momento importante nos faz ser quem somos e quem eu era na sociedade. Aprendemos e reaprendemos, somos inacabados e, à medida que influenciamos, também somos influenciados. 1 Não 2024-08-30T18:59:13Z 2024-08-30T18:59:13Z 2024-07-31 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7670 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Barreirinha (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parfor - Barreirinha/AM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Memorial
Suplente-Professor
Professor do ensino fundamental
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
.
.
spellingShingle Memorial
Suplente-Professor
Professor do ensino fundamental
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
.
.
Santos, Enison Miquiles dos
Minha história minha vida: percalços da formação em pedagogia
topic_facet Memorial
Suplente-Professor
Professor do ensino fundamental
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
.
.
description This memoir aims to narrate my journey as a student and teacher. The written story first presents my origins, my people, and the challenges I faced to study, leaving my community for the city. The second part depicts leaving my parents' home in search of a better life and opportunities, as well as the beginning of my career as a substitute and later as a teacher in my community. The PIRAYAWARA PROJECT course and the Pedagogy course guided me to gain more experience as an educator in early childhood and elementary education. The activities developed in this setting were a great challenge. Finally, I will share a bit about my life both within and outside the profession. The methodology used was qualitative research, with data collection, opting for a narrative with an emphasis on life history. We consider that by recalling the events, each important moment shapes who we are and who I was in society. We learn and relearn, we are unfinished, and as we influence, we are also influenced.
author_additional Silva, Vera Lucia Reis da
author_additionalStr Silva, Vera Lucia Reis da
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Santos, Enison Miquiles dos
title Minha história minha vida: percalços da formação em pedagogia
title_short Minha história minha vida: percalços da formação em pedagogia
title_full Minha história minha vida: percalços da formação em pedagogia
title_fullStr Minha história minha vida: percalços da formação em pedagogia
title_full_unstemmed Minha história minha vida: percalços da formação em pedagogia
title_sort minha história minha vida: percalços da formação em pedagogia
publisher Brasil
publishDate 2024
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7670
_version_ 1831970149342642176
score 11.753735