/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Interpretações de estudantes surdos sobre suas experiências de estudo durante a pandemia
The year 2020 was a typical year for humanity, which found itself hit by a pandemic caused by the Covid-19 vírus. Several aspects of life in society have been modified, and education is no different. Schools in Brazil began to operate remotely, in order to avoid direct contact between people. Class...
Autor principal: | Lima, Marta de Souza |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7747 |
id |
oai:localhost:prefix-7747 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-77472025-03-10T21:33:11Z Interpretações de estudantes surdos sobre suas experiências de estudo durante a pandemia Deaf students' interpretations of their study experiences during the pandemic Lima, Marta de Souza Silva, Iolete Ribeiro da http://lattes.cnpq.br/6024598140248335 Costa, Leonardo Pessoa da http://lattes.cnpq.br/7424047816643866 Vale, Janderclei da Silva http://lattes.cnpq.br/7512940297856012 Desafios Alunos surdos Educação a distância Letras-Libras Challenges Deaf student Distance education Letters-Libras LINGUISTICA, LETRAS E ARTES . . The year 2020 was a typical year for humanity, which found itself hit by a pandemic caused by the Covid-19 vírus. Several aspects of life in society have been modified, and education is no different. Schools in Brazil began to operate remotely, in order to avoid direct contact between people. Classes began to be carried out remotely, a context that changed the reality of students and teachers. Therefore, this research is dedicated to analyzing the meanings attributed by deaf students to the remote teaching modality, addressing the pedagogical, social and economic challenges of implementing a distance education proposal in a context of unequal access, such as Brazil. Seven semi-structured questions were asked to three students from the Letters-Libras Degree Course at UFAM, which were subjected to interpretative analysis. The data demonstrate that deaf students were faced with the challenge of being able to follow classes, given the specificities of their learning processes, the resulting support needs and the difficulties in adapting to digital information and communication tools. O ano de 2020 foi atípico para a humanidade, que se viu atingida por uma pandemia motivada pelo vírus do Covid-19. Vários aspectos da vida em sociedade foram modificados, não sendo diferente com a educação. As escolas no Brasil passaram a funcionar a distância, no intuito de se evitar o contato direto das pessoas. As aulas passaram a ser executadas por meio remoto, contexto este que modificou a realidade dos alunos e professores. Diante disso, essa pesquisa se dedica a analisar os significados atribuídos por estudantes surdos à modalidade de ensino remota, abordando os desafios pedagógicos, sociais e econômicos de se implantar uma proposta de educação a distância em um contexto de desigualdade de acesso como é o caso do Brasil. Foram realizadas sete perguntas semiestruturadas com três estudantes do Curso de Licenciatura Letras-Libras da UFAM que foram submetidas à análise interpretativa. Os dados demonstram que os estudantes surdos se viram frente ao desafio de conseguir acompanhar as aulas, em face das especificidades dos seus processos de aprendizagem, das consequentes necessidades de apoio e das dificuldades de adaptação às ferramentas digitais de informação e comunicação. 1 Não 2024-09-17T21:08:18Z 2024-09-17T21:08:18Z 2024-08-05 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7747 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FLET - Faculdade de Letras Manaus (AM) Letras - Libras - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Desafios Alunos surdos Educação a distância Letras-Libras Challenges Deaf student Distance education Letters-Libras LINGUISTICA, LETRAS E ARTES . . |
spellingShingle |
Desafios Alunos surdos Educação a distância Letras-Libras Challenges Deaf student Distance education Letters-Libras LINGUISTICA, LETRAS E ARTES . . Lima, Marta de Souza Interpretações de estudantes surdos sobre suas experiências de estudo durante a pandemia |
topic_facet |
Desafios Alunos surdos Educação a distância Letras-Libras Challenges Deaf student Distance education Letters-Libras LINGUISTICA, LETRAS E ARTES . . |
description |
The year 2020 was a typical year for humanity, which found itself hit by a pandemic caused by the Covid-19 vírus. Several aspects of life in society have been modified, and education is no different. Schools in Brazil began to operate remotely, in order to avoid direct contact between people. Classes began to be carried out remotely, a context that changed the reality of students and teachers. Therefore, this research is dedicated to analyzing the meanings attributed by deaf students to the remote teaching modality, addressing the pedagogical, social and economic challenges of implementing a distance education proposal in a context of unequal access, such as Brazil. Seven semi-structured questions were asked to three students from the Letters-Libras Degree Course at UFAM, which were subjected to interpretative analysis. The data demonstrate that deaf students were faced with the challenge of being able to follow classes, given the specificities of their learning processes, the resulting support needs and the difficulties in adapting to digital information and communication tools. |
author_additional |
Silva, Iolete Ribeiro da |
author_additionalStr |
Silva, Iolete Ribeiro da |
format |
Artigo |
author |
Lima, Marta de Souza |
title |
Interpretações de estudantes surdos sobre suas experiências de estudo durante a pandemia |
title_short |
Interpretações de estudantes surdos sobre suas experiências de estudo durante a pandemia |
title_full |
Interpretações de estudantes surdos sobre suas experiências de estudo durante a pandemia |
title_fullStr |
Interpretações de estudantes surdos sobre suas experiências de estudo durante a pandemia |
title_full_unstemmed |
Interpretações de estudantes surdos sobre suas experiências de estudo durante a pandemia |
title_sort |
interpretações de estudantes surdos sobre suas experiências de estudo durante a pandemia |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2024 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7747 |
_version_ |
1831970177200160768 |
score |
11.755432 |