/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Didática histórico-crítica na Educação Infantil: do aprender a aprender ao ensino aprendizagem desenvolvente
The article aims to reflect on the contributions of Historical-Critical Pedagogy to thinking about didactics in Early Childhood Education, more precisely, in pre-school. It starts from the understanding that it is necessary to know the philosophical and psychological bases of Historical-Critical Ped...
Autor principal: | Ribeiro, Kethlen Vasconcelos |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8260 |
id |
oai:localhost:prefix-8260 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-82602025-03-10T20:53:52Z Didática histórico-crítica na Educação Infantil: do aprender a aprender ao ensino aprendizagem desenvolvente Ribeiro, Kethlen Vasconcelos Reis, Darianny Araújo dos http://lattes.cnpq.br/6384542851617491 Both, Ilaine Inês http://lattes.cnpq.br/6659627162111294 Kethlenvasconcelos300@gmail.com Educação Infantil Didática Histórico-Crítica Psicologia Histórico-Cultural Historical-Critical Didactics Historical-Cultural Psychology CIENCIAS HUMANAS The article aims to reflect on the contributions of Historical-Critical Pedagogy to thinking about didactics in Early Childhood Education, more precisely, in pre-school. It starts from the understanding that it is necessary to know the philosophical and psychological bases of Historical-Critical Pedagogy and how these support a transformative pedagogy through critical and propositional didactics, which articulates and mobilizes alternative content and practices to hegemonic pedagogies. The teacher's teaching, aimed at the development of the child as a social and cultural subject, is problematized and focused on the foundations of the theory of periodization of psychic development and the assumptions of historical-dialectical materialism. The study results from bibliographical research, supported by specialized literature, whose main theoretical-conceptual contributions focus on Historical-Critical Pedagogy and the Theory of Periodization of Psychic Development formulated within the scope of Historical-Cultural Theory. The results point to an early childhood education in which teaching is structuring of educational work with a view to the child's integral development, in which the experiences are linked to the guiding activity to provide the potential found in each child. O artigo tem por objetivo refletir acerca das contribuições da Pedagogia Histórico-Crítica para pensar a didática na Educação Infantil, mais precisamente, na pré-escola. Parte da compreensão de que é necessário conhecer as bases filosóficas e psicológicas da Pedagogia Histórico-Crítica e como estas sustentam uma pedagogia transformadora através de uma didática crítica e propositiva, que articula e mobiliza conteúdos e práticas alternativas às pedagogias hegemônicas. A didática do professor, voltada para o desenvolvimento da criança enquanto sujeito social e cultural é problematizada e enfocada a partir dos fundamentos da teoria da periodização do desenvolvimento psíquico e dos pressupostos do materialismo histórico-dialético. O estudo decorre de pesquisa bibliográfica, sustentada em literatura especializada, cujos principais aportes teórico-conceituais centram-se na Pedagogia Histórico-Crítica e na Teoria da Periodização do Desenvolvimento Psíquico formulada no âmbito da Teoria Histórico-Cultural. Os resultados apontam para uma educação infantil na qual o ensino seja estruturante do trabalho educativo com vistas ao desenvolvimento integral da criança, em que as experiências vivenciadas sejam articuladas à atividade-guia para prover as potencialidades encontradas em cada criança. 3 Não 2024-12-09T01:39:40Z 2024-12-09T01:39:40Z 2024-03-25 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8260 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Educação Infantil Didática Histórico-Crítica Psicologia Histórico-Cultural Historical-Critical Didactics Historical-Cultural Psychology CIENCIAS HUMANAS |
spellingShingle |
Educação Infantil Didática Histórico-Crítica Psicologia Histórico-Cultural Historical-Critical Didactics Historical-Cultural Psychology CIENCIAS HUMANAS Ribeiro, Kethlen Vasconcelos Didática histórico-crítica na Educação Infantil: do aprender a aprender ao ensino aprendizagem desenvolvente |
topic_facet |
Educação Infantil Didática Histórico-Crítica Psicologia Histórico-Cultural Historical-Critical Didactics Historical-Cultural Psychology CIENCIAS HUMANAS |
description |
The article aims to reflect on the contributions of Historical-Critical Pedagogy to thinking about didactics in Early Childhood Education, more precisely, in pre-school. It starts from the understanding that it is necessary to know the philosophical and psychological bases of Historical-Critical Pedagogy and how these support a transformative pedagogy through critical and propositional didactics, which articulates and mobilizes alternative content and practices to hegemonic pedagogies. The teacher's teaching, aimed at the development of the child as a social and cultural subject, is problematized and focused on the foundations of the theory of periodization of psychic development and the assumptions of historical-dialectical materialism. The study results from bibliographical research, supported by specialized literature, whose main theoretical-conceptual contributions focus on Historical-Critical Pedagogy and the Theory of Periodization of Psychic Development formulated within the scope of Historical-Cultural Theory. The results point to an early childhood education in which teaching is structuring of educational work with a view to the child's integral development, in which the experiences are linked to the guiding activity to provide the potential found in each child. |
author_additional |
Reis, Darianny Araújo dos |
author_additionalStr |
Reis, Darianny Araújo dos |
format |
Artigo |
author |
Ribeiro, Kethlen Vasconcelos |
title |
Didática histórico-crítica na Educação Infantil: do aprender a aprender ao ensino aprendizagem desenvolvente |
title_short |
Didática histórico-crítica na Educação Infantil: do aprender a aprender ao ensino aprendizagem desenvolvente |
title_full |
Didática histórico-crítica na Educação Infantil: do aprender a aprender ao ensino aprendizagem desenvolvente |
title_fullStr |
Didática histórico-crítica na Educação Infantil: do aprender a aprender ao ensino aprendizagem desenvolvente |
title_full_unstemmed |
Didática histórico-crítica na Educação Infantil: do aprender a aprender ao ensino aprendizagem desenvolvente |
title_sort |
didática histórico-crítica na educação infantil: do aprender a aprender ao ensino aprendizagem desenvolvente |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2024 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8260 |
_version_ |
1831970166334816256 |
score |
11.755432 |