Trabalho de Conclusão de Curso

O ensino de Botânica de angiospermas: classificação e diferenciação dos frutos em uma escola pública no município de Humaitá-Am

Botany teaching specifically about Angiosperms, which is the largest group of plants in the world, characterized by the presence of flowers, fruits and seeds, still follows a traditional methodology, where classes are focused only on the textbook. Through this, the respective project aimed to contri...

ver descrição completa

Autor principal: Calisto, Jeiciana Gomes
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8318
id oai:localhost:prefix-8318
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-83182025-03-10T21:23:26Z O ensino de Botânica de angiospermas: classificação e diferenciação dos frutos em uma escola pública no município de Humaitá-Am Calisto, Jeiciana Gomes Lima, Renato Abreu http://lattes.cnpq.br/5164284305900865 Silva, Viviane Vidal da http://lattes.cnpq.br/4787853604608970 Souza Júnior, João Bosco Ferreira de https://orcid.org/0000-0003-0006-7654 https://orcid.org/0000-0002-0887-7523 jeiciana.calisto@ufam.edu.br Classificação botânica Botanical classification CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Botany teaching specifically about Angiosperms, which is the largest group of plants in the world, characterized by the presence of flowers, fruits and seeds, still follows a traditional methodology, where classes are focused only on the textbook. Through this, the respective project aimed to contribute to the students' understanding of angiosperms, specifically about the fruits, in which these students could acquire knowledge to verify the classification and the main characteristics of the fruits present in their daily lives, when are requested. The work started from a bibliographical research, giving us theoretical basis for the elaboration and application of the search. The methodology consisted of a preliminary survey by questionnaire with subjective questions, expository class on the fruits and concluded with a practical class that consisted of the preparation of a fruit salad, and during the preparation the students brought the classification and characteristics of the fruits according to your learning. The previous survey was obtained through the pre-questionnaire where they answered according to the knowledge they already had about the fruits. In view of the answers, we performed the practical class on the subject and approached it with the purpose of verifying the students' performance in se, and for that it was necessary to compare before and after this practical class analyzing the answers of the pre and post-questionnaire, with this we verified how useful it was, thus contributing to the knowledge of each one, so that they associate the knowledge acquired with their day to day, since it is something so present in everyday life. O ensino de Botânica especificamente sobre as Angiospermas, que é o maior grupo de plantas do mundo, sendo caracterizada pela presença de flores, frutos e sementes, ainda segue uma metodologia tradicional, onde as aulas são focadas somente no livro didático. Mediante a isto, a respectiva pesquisa teve como objetivo contribuir para o entendimento dos estudantes sobre as angiospermas, especificamente sobre os frutos, em que estes educandos puderam adquirir conhecimentos para verificar a classificação e as características principal dos frutos presente no seu dia a dia, quando forem solicitados. O trabalho iniciou-se a partir de uma pesquisa bibliográfica, nos dando embasamento teórico para a elaboração e aplicação da pesquisa. A metodologia consistiu em levantamento prévio por questionário com perguntas subjetivas, aula expositiva sobre os frutos e concluiu-se com uma aula prática que consistiu na preparação de uma salada de frutas, e durante o preparo os estudantes trouxeram a classificação e as características das frutas conforme seu aprendizado. O levantamento prévio foi obtido através do pré-questionário onde responderam conforme conhecimento que já tinham sobre os frutos. Diante das respostas executamos a aula prática sobre o tema e abordarmos com propósito de verificar o aproveitamento dos estudantes em se, e para isso precisou comparar antes e depois dessa aula prática analisando as respostas do pré e pós-questionário, com isso verificamos quanto foi proveitosa, assim contribuindo no conhecimento de cada um, de modo que associem o conhecimento adquirido com o seu dia a dia uma vez que é algo tão presente na vida cotidiana. 4 Sim as questões das áeas qual colocar 2024-12-16T03:27:40Z 2024-12-16T03:27:40Z 2024-03-22 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8318 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá) Humaitá (AM) Ciências: Biologia e Química - Licenciatura - Humaitá
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Classificação botânica
Botanical classification
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
spellingShingle Classificação botânica
Botanical classification
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Calisto, Jeiciana Gomes
O ensino de Botânica de angiospermas: classificação e diferenciação dos frutos em uma escola pública no município de Humaitá-Am
topic_facet Classificação botânica
Botanical classification
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
description Botany teaching specifically about Angiosperms, which is the largest group of plants in the world, characterized by the presence of flowers, fruits and seeds, still follows a traditional methodology, where classes are focused only on the textbook. Through this, the respective project aimed to contribute to the students' understanding of angiosperms, specifically about the fruits, in which these students could acquire knowledge to verify the classification and the main characteristics of the fruits present in their daily lives, when are requested. The work started from a bibliographical research, giving us theoretical basis for the elaboration and application of the search. The methodology consisted of a preliminary survey by questionnaire with subjective questions, expository class on the fruits and concluded with a practical class that consisted of the preparation of a fruit salad, and during the preparation the students brought the classification and characteristics of the fruits according to your learning. The previous survey was obtained through the pre-questionnaire where they answered according to the knowledge they already had about the fruits. In view of the answers, we performed the practical class on the subject and approached it with the purpose of verifying the students' performance in se, and for that it was necessary to compare before and after this practical class analyzing the answers of the pre and post-questionnaire, with this we verified how useful it was, thus contributing to the knowledge of each one, so that they associate the knowledge acquired with their day to day, since it is something so present in everyday life.
author_additional Lima, Renato Abreu
author_additionalStr Lima, Renato Abreu
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Calisto, Jeiciana Gomes
title O ensino de Botânica de angiospermas: classificação e diferenciação dos frutos em uma escola pública no município de Humaitá-Am
title_short O ensino de Botânica de angiospermas: classificação e diferenciação dos frutos em uma escola pública no município de Humaitá-Am
title_full O ensino de Botânica de angiospermas: classificação e diferenciação dos frutos em uma escola pública no município de Humaitá-Am
title_fullStr O ensino de Botânica de angiospermas: classificação e diferenciação dos frutos em uma escola pública no município de Humaitá-Am
title_full_unstemmed O ensino de Botânica de angiospermas: classificação e diferenciação dos frutos em uma escola pública no município de Humaitá-Am
title_sort o ensino de botânica de angiospermas: classificação e diferenciação dos frutos em uma escola pública no município de humaitá-am
publisher Brasil
publishDate 2024
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8318
_version_ 1831970168853495808
score 11.755432