/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Da formação inicial a constituição da docência: o ser professor de matemática e física
From Initial Training to the Constitution of Teaching: being a Mathematics and Physics Science teacher is the object of investigation in this research, which aimed to understand how students in the Bachelor's Degree in Science: Mathematics and Physics at ICET/UFAM constitute their teaching identity...
Autor principal: | Marinho, Lucas Martins |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8457 |
id |
oai:localhost:prefix-8457 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-84572025-03-10T21:32:06Z Da formação inicial a constituição da docência: o ser professor de matemática e física From initial training to the constitution of teaching: being a teacher of Mathematics and Physics Marinho, Lucas Martins Gomes, Tiago Pereira http://lattes.cnpq.br/2535762964732643 Oliveira, Kelvin de Souza http://lattes.cnpq.br/3917710641888821 Santos, Fernando Júnior Soares dos http://lattes.cnpq.br/4333012956633570 Moraes Júnior, Rogério Jacinto de http://lattes.cnpq.br/5695777219579869 https://orcid.org/0000-0002-8324-3723 https://orcid.org/0000-0002-6591-0350 ti-pg@hotmail.com Constituição da docência Formação inicial de professores Ciências: Matemática e Física Identidade docente Questionários semiestruturado CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: FISICA CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA . . From Initial Training to the Constitution of Teaching: being a Mathematics and Physics Science teacher is the object of investigation in this research, which aimed to understand how students in the Bachelor's Degree in Science: Mathematics and Physics at ICET/UFAM constitute their teaching identity in the unity of theory and practice, and specifically: to analyze the main academic, personal, and contextual factors that influence the process of building the teaching identity during the initial training of future Mathematics and Physics Science teachers; to identify the theoretical and practical contributions experienced in the disciplines and their relationship with the development of pedagogical praxis; to verify how the pedagogical practices experienced in the course, including teaching methodologies and assessments, impact the constitution of teaching identity; and to describe the challenges faced throughout the formative process that constitutes the identity of Mathematics and Physics Science teachers. It is a study with a qualitative approach, anchored in the theoretical contributions of Pimenta (1999), Fernandes (2024), Franco (2016), Prado (2013), Perrenoud (2000), Tardif (2012), among others, and quantitative for presenting dualization, estimation, and evaluation in the presentation of results. The data production devices were: systematic review based on Cronin, Ryan, and Coughlan (2008) and the application of a semi-structured questionnaire mediated by the studies of Santos (2020) and Cher, Diniz, and Ribeiro (2011). For data analysis, we used Sousa's (2014) content analysis technique, configured as comprehensive-interpretative of the narratives of Science: Mathematics and Physics undergraduates. The studies revealed that the constitution of the teaching identity of the undergraduates in Science: Mathematics and Physics occurs in the relationship between personal and formative experiences throughout the course, favoring the construction of multiple knowledge necessary for the development of teaching practice, that is, of being a teacher. Da Formação Inicial a Constituição da Docência: o ser professor de Ciências Matemática e Física é o objeto de investigação desta pesquisa que objetivou compreender como os estudantes do curso de Licenciatura em Ciências: Matemática e Física do ICET/UFAM constituem a sua identidade docente na unidade teoria e prática e de maneira específica: analisar os principais fatores acadêmicos, pessoais e contextuais que influenciam o processo de construção da identidade docente durante a formação inicial dos futuros professores de Ciências: Matemática e Física; identificar as contribuições teóricas e práticas experienciadas nas disciplinas e sua relação com o desenvolvimento da práxis pedagógica; verificar como as práticas pedagógicas vivenciadas no curso, incluindo metodologias de ensino e avaliações, impactam na constituição da identidade docente e descrever os desafios vivenciados ao longo do processo formativo que constitui a identidade de professores de Ciências: Matemática e Física. É um estudo de abordagem qualitativa ancorada nos aportes teóricos de Pimenta (1999), Franco (2016), Tardif (2012), entre outros e quantitativa por apresentar uma dualização, estimativa e avaliatório na apresentação dos resultados. Os dispositivos de produção de dados foram: revisão sistemática fundamentada em Cronin, Ryan e Coughlan (2008) e aplicação de questionário semiestruturado mediado nos estudos de Santos (2020) e Cher, Diniz e Ribeiro (2011). Para análise de dados, utilizamos a técnica de conteúdo de Sousa (2014), configurada como compreensiva-interpretativa das narrativas dos licenciandos de Ciências: Matemática e Física. Os estudos revelaram que a constituição da identidade docente dos licenciandos em Ciências: Matemática e Física ocorre na relação das experiências pessoais e formativas vivenciadas ao longo do curso, favorecendo a construção de saberes múltiplos necessários para o desenvolvimento da prática docente, ou seja, do ser professor. 1 Não 2025-01-10T19:03:23Z 2025-01-10T19:03:23Z 2024-12-02 Trabalho de Conclusão de Curso MARINHO, Lucas Martins. Da formação inicial a constituição da docência: o ser professor de Matemática e Física. 2024. 82 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências: Matemática e Física) - Universidade Federal do Amazonas, Itacoatiara (AM), 2024. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8457 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICET - Instituto de Ciências Exatas e Tecnologia (Itacoatiara) Itacoatiara (AM) Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - Itacoatiara |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Constituição da docência Formação inicial de professores Ciências: Matemática e Física Identidade docente Questionários semiestruturado CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: FISICA CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA . . |
spellingShingle |
Constituição da docência Formação inicial de professores Ciências: Matemática e Física Identidade docente Questionários semiestruturado CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: FISICA CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA . . Marinho, Lucas Martins Da formação inicial a constituição da docência: o ser professor de matemática e física |
topic_facet |
Constituição da docência Formação inicial de professores Ciências: Matemática e Física Identidade docente Questionários semiestruturado CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: FISICA CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA . . |
description |
From Initial Training to the Constitution of Teaching: being a Mathematics and Physics Science teacher is the object of investigation in this research, which aimed to understand how students in the Bachelor's Degree in Science: Mathematics and Physics at ICET/UFAM constitute their teaching identity in the unity of theory and practice, and specifically: to analyze the main academic, personal, and contextual factors that influence the process of building the teaching identity during the initial training of future Mathematics and Physics Science teachers; to identify the theoretical and practical contributions experienced in the disciplines and their relationship with the development of pedagogical praxis; to verify how the pedagogical practices experienced in the course, including teaching methodologies and assessments, impact the constitution of teaching identity; and to describe the challenges faced throughout the formative process that constitutes the identity of Mathematics and Physics Science teachers. It is a study with a qualitative approach, anchored in the theoretical contributions of Pimenta (1999), Fernandes (2024), Franco (2016), Prado (2013), Perrenoud (2000), Tardif (2012), among others, and quantitative for presenting dualization, estimation, and evaluation in the presentation of results. The data production devices were: systematic review based on Cronin, Ryan, and Coughlan (2008) and the application of a semi-structured questionnaire mediated by the studies of Santos (2020) and Cher, Diniz, and Ribeiro (2011). For data analysis, we used Sousa's (2014) content analysis technique, configured as comprehensive-interpretative of the narratives of Science: Mathematics and Physics undergraduates. The studies revealed that the constitution of the teaching identity of the undergraduates in Science: Mathematics and Physics occurs in the relationship between personal and formative experiences throughout the course, favoring the construction of multiple knowledge necessary for the development of teaching practice, that is, of being a teacher. |
author_additional |
Gomes, Tiago Pereira |
author_additionalStr |
Gomes, Tiago Pereira |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Marinho, Lucas Martins |
title |
Da formação inicial a constituição da docência: o ser professor de matemática e física |
title_short |
Da formação inicial a constituição da docência: o ser professor de matemática e física |
title_full |
Da formação inicial a constituição da docência: o ser professor de matemática e física |
title_fullStr |
Da formação inicial a constituição da docência: o ser professor de matemática e física |
title_full_unstemmed |
Da formação inicial a constituição da docência: o ser professor de matemática e física |
title_sort |
da formação inicial a constituição da docência: o ser professor de matemática e física |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8457 |
_version_ |
1831970225574117376 |
score |
11.753896 |