/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Formação Docente Continuada para o Atendimento Educacional Especializaso em salas de recursos no Municipio de Parintins
ABSTRACT: This project is called Initial and Continuing Teacher Training for Specialized Educational Services in multifunctional resource rooms in the municipal network of Parintins. The objective was to know, identify, develop and organize pedagogical and accessibility resources that eliminate barr...
Autor principal: | Baima, Rivillen Barbosa de Souza |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8568 |
id |
oai:localhost:prefix-8568 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-85682025-03-10T21:24:38Z Formação Docente Continuada para o Atendimento Educacional Especializaso em salas de recursos no Municipio de Parintins Baima, Rivillen Barbosa de Souza Fonseca, José Luiz Pereira da http://lattes.cnpq.br/1561007605852426 http://lattes.cnpq.br/1561007605852426 jfonseca@ufam.edu.br Formação continuada Acessibilidade Equidade Inclusão CIENCIAS HUMANAS . . ABSTRACT: This project is called Initial and Continuing Teacher Training for Specialized Educational Services in multifunctional resource rooms in the municipal network of Parintins. The objective was to know, identify, develop and organize pedagogical and accessibility resources that eliminate barriers to the full participation of students, considering their specificities, mainly taking into account the reality of the student, where the best way to work was analyzed and observed. in the multifunctional resource room to assist students who need this environment, seeking appropriate practices and means that enable teaching/learning. The research was developed through a qualitative approach, as those involved actively participate in this process of building initial and continued knowledge and the epistemological approach to the research is phenomenological, as it seeks to understand the phenomenon to be questioned. From there, the research followed the following steps: bibliographical research, literary review, field research, data collection. The work presents final results of the research, based on field and bibliographical research. In development we cover topics such as: continuing training; difficulties in providing assistance in multifunctional resource rooms; specialization for service and quality, application of interview questionnaires for better understanding and analysis. Este projeto denominado de Formação docente continuada para o atendimento Educacional Especializado em salas de recursos multifuncionais no município de Parintins. Teve como objetivo conhecer, identificar, elabora e organiza recursos pedagógicos e de acessibilidade que eliminem as barreiras para a plena participação dos alunos, considerando as suas especificidades principalmente levando em conta a realidade do educando, onde foi analisando e observando a melhor forma de se trabalhar na sala de recursos multifuncionais para os atendimentos dos alunos que necessitam deste ambiente, buscando práticas adequadas e meios que possibilitam o ensino/aprendizagem. A pesquisa foi desenvolvida por meio de uma abordagem qualitativa, pois os envolvidos participam ativamente desse processo de construção do conhecimento inicial e continuado e abordagem epistemológica da pesquisa é fenomenológica, pois busca a compreensão do fenômeno a ser interrogado. A partir disso a pesquisa seguiu as seguintes etapas: pesquisas bibliográficas, revisão literária, pesquisa de campo, coletas de dados. O trabalhado apresenta resultados da pesquisa, baseando- se em pesquisa de campo e bibliográficas. No desenvolvimento abordamos temas sobre: formação continuada; dificuldades nos atendimentos nas salas de recursos multifuncionais; especialização para o atendimento e qualidade, aplicação de questionários de entrevista para melhor compreensão e análise. 3 Não 2025-01-27T17:03:22Z 2025-01-27T17:03:22Z 2024 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8568 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parintins |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Formação continuada Acessibilidade Equidade Inclusão CIENCIAS HUMANAS . . |
spellingShingle |
Formação continuada Acessibilidade Equidade Inclusão CIENCIAS HUMANAS . . Baima, Rivillen Barbosa de Souza Formação Docente Continuada para o Atendimento Educacional Especializaso em salas de recursos no Municipio de Parintins |
topic_facet |
Formação continuada Acessibilidade Equidade Inclusão CIENCIAS HUMANAS . . |
description |
ABSTRACT: This project is called Initial and Continuing Teacher Training for Specialized Educational Services in multifunctional resource rooms in the municipal network of Parintins. The objective was to know, identify, develop and organize pedagogical and accessibility resources that eliminate barriers to the full participation of students, considering their specificities, mainly taking into account the reality of the student, where the best way to work was analyzed and observed. in the multifunctional resource room to assist students who need this environment, seeking appropriate practices and means that enable teaching/learning. The research was developed through a qualitative approach, as those involved actively participate in this process of building initial and continued knowledge and the epistemological approach to the research is phenomenological, as it seeks to understand the phenomenon to be questioned. From there, the research followed the following steps: bibliographical research, literary review, field research, data collection. The work presents final results of the research, based on field and bibliographical research. In development we cover topics such as: continuing training; difficulties in providing assistance in multifunctional resource rooms; specialization for service and quality, application of interview questionnaires for better understanding and analysis. |
author_additional |
Fonseca, José Luiz Pereira da |
author_additionalStr |
Fonseca, José Luiz Pereira da |
format |
Artigo |
author |
Baima, Rivillen Barbosa de Souza |
title |
Formação Docente Continuada para o Atendimento Educacional Especializaso em salas de recursos no Municipio de Parintins |
title_short |
Formação Docente Continuada para o Atendimento Educacional Especializaso em salas de recursos no Municipio de Parintins |
title_full |
Formação Docente Continuada para o Atendimento Educacional Especializaso em salas de recursos no Municipio de Parintins |
title_fullStr |
Formação Docente Continuada para o Atendimento Educacional Especializaso em salas de recursos no Municipio de Parintins |
title_full_unstemmed |
Formação Docente Continuada para o Atendimento Educacional Especializaso em salas de recursos no Municipio de Parintins |
title_sort |
formação docente continuada para o atendimento educacional especializaso em salas de recursos no municipio de parintins |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8568 |
_version_ |
1831970242825289728 |
score |
11.753714 |