/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
O transtorno do espectro autista (TEA): impactos da legislação para uma prática pedagógica inclusiva
The article’s main objective was to investigate the legislation of Inclusive Education pertinent to Autism Spectrum Disorder (ASD) and its implications for a democratic pedagogical practice. Acting as school support for children with autism, in the municipal network of Manaus, and with the deepening...
Autor principal: | Melo, Pedro Henrique Silva de Souza |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8604 |
id |
oai:localhost:prefix-8604 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-86042025-03-10T20:49:30Z O transtorno do espectro autista (TEA): impactos da legislação para uma prática pedagógica inclusiva The autism espectrum disorder (ASD): impacts of legislation for an inclusive pedagogical practice Melo, Pedro Henrique Silva de Souza Sales, Clotilde Tinoco http://lattes.cnpq.br/5642359058931763 Belém, Maria de Jesus Campos de Souza http://lattes.cnpq.br/5209162424763641 clotildesales@ufam.edu.br Legislação de educação inclusiva Transtorno do espectro autista Prática pedagógica Alfabetização CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO: TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO: EDUCACAO ESPECIAL . . The article’s main objective was to investigate the legislation of Inclusive Education pertinent to Autism Spectrum Disorder (ASD) and its implications for a democratic pedagogical practice. Acting as school support for children with autism, in the municipal network of Manaus, and with the deepening of the Brazilian legislation of Inclusive Education, it has been observed that children with Autism Spectrum Disorder have faced many challenges in regular public schools with regard to the form of specialize pedagogical and technical care, despite the numerous laws that ensure their citizenship rights. In the vast majority of times they are isolated in the classrooms, without individualized care by the teacher, or relying only on school support to accompany them in some basic needs. This is a bibliographic study with a qualitative approach. It brings in its structure an initial approach to literacy and literacy from the perspective of cognitive and linguistic work with a focus on Autism Spectrum Disorder, permeating the concepts and conceptions about ASD, the legislation of Special and Inclusive Education related to ASD. A consistent analysis is also made of which didactic - pedagogical resources are guided by the manuals of the education secretariats for the care of children with ASD. As a result, the study showed in the dialogue with the authors in the area of Inclusive Education, such as Mantoan (2003) and Liberalesso (2020), the clear relationship between the early stimulation of the child with ASD and the development of reading and writing skills. Through the analysis of some didactic-pedagogical materials, researchers such as Gomes (2015) and pedagogical collections of Semed de São Paulo/SP (2021), a range of possibilities for pedagogical practice in different teaching and learning situations was found. Este artigo teve por objetivo geral investigar a legislação de Educação Inclusiva pertinente ao Transtorno do Espectro Autista (TEA) e suas implicações para uma prática pedagógica democrática. Atuando como apoio escolar de criança com autismo, na rede municipal de Manaus, e com o aprofundamento sobre a legislação brasileira de Educação Inclusiva, tem-se observado que crianças com Transtorno do Espectro Autista têm enfrentado nas escolas públicas regulares muitos desafios no que se refere à forma de atendimento pedagógico e técnico especializado, apesar das inúmeras leis que asseguram seus direitos de cidadania. Na grande maioria das vezes ficam isolados nas salas de aula, sem atendimento individualizado pelo professor (a), ou contando apenas com um apoio escolar para acompanhá-lo em algumas necessidades básicas. Trata-se de um estudo de natureza bibliográfica de abordagem qualitativa. Traz em sua estrutura uma abordagem inicial sobre a alfabetização e letramento na perspectiva do trabalho cognitivo e linguístico com foco no Transtorno do Espectro Autista, perpassando pelos conceitos e concepções sobre o TEA, a legislação de Educação Especial e Inclusiva relacionadas ao TEA. Faz-se ainda uma análise consistente de quais recursos didáticos - pedagógicos são orientados pelos manuais das secretarias de educação para atendimento de crianças com TEA. Como resultados, o estudo evidenciou no diálogo com os autores (as) da área da Educação Inclusiva, como Mantoan (2003) e Liberalesso (2020) a clara relação entre o estímulo precoce da criança com TEA e o desenvolvimento das habilidades de leitura e escrita. Por meio da análise de alguns materiais didático-pedagógicos, de pesquisadoras como Gomes (2015) e de coletâneas pedagógicas da Semed de São Paulo/SP (2021), constatou-se um leque de possibilidades para a prática pedagógica em diferentes situações de ensino e aprendizagem. 3 Não 2025-01-30T19:34:39Z 2025-01-30T19:34:39Z 2024-12-09 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8604 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Legislação de educação inclusiva Transtorno do espectro autista Prática pedagógica Alfabetização CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO: TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO: EDUCACAO ESPECIAL . . |
spellingShingle |
Legislação de educação inclusiva Transtorno do espectro autista Prática pedagógica Alfabetização CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO: TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO: EDUCACAO ESPECIAL . . Melo, Pedro Henrique Silva de Souza O transtorno do espectro autista (TEA): impactos da legislação para uma prática pedagógica inclusiva |
topic_facet |
Legislação de educação inclusiva Transtorno do espectro autista Prática pedagógica Alfabetização CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO: TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO: EDUCACAO ESPECIAL . . |
description |
The article’s main objective was to investigate the legislation of Inclusive Education pertinent to Autism Spectrum Disorder (ASD) and its implications for a democratic pedagogical practice. Acting as school support for children with autism, in the municipal network of Manaus, and with the deepening of the Brazilian legislation of Inclusive Education, it has been observed that children with Autism Spectrum Disorder have faced many challenges in regular public schools with regard to the form of specialize pedagogical and technical care, despite the numerous laws that ensure their citizenship rights. In the vast majority of times they are isolated in the classrooms, without individualized care by the teacher, or relying only on school support to accompany them in some basic needs. This is a bibliographic study with a qualitative approach. It brings in its structure an initial approach to literacy and literacy from the perspective of cognitive and linguistic work with a focus on Autism Spectrum Disorder, permeating the concepts and conceptions about ASD, the legislation of Special and Inclusive Education related to ASD. A consistent analysis is also made of which didactic - pedagogical resources are guided by the manuals of the education secretariats for the care of children with ASD. As a result, the study showed in the dialogue with the authors in the area of Inclusive Education, such as Mantoan (2003) and Liberalesso (2020), the clear relationship between the early stimulation of the child with ASD and the development of reading and writing skills. Through the analysis of some didactic-pedagogical materials, researchers such as Gomes (2015) and pedagogical collections of Semed de São Paulo/SP (2021), a range of possibilities for pedagogical practice in different teaching and learning situations was found. |
author_additional |
Sales, Clotilde Tinoco |
author_additionalStr |
Sales, Clotilde Tinoco |
format |
Artigo |
author |
Melo, Pedro Henrique Silva de Souza |
title |
O transtorno do espectro autista (TEA): impactos da legislação para uma prática pedagógica inclusiva |
title_short |
O transtorno do espectro autista (TEA): impactos da legislação para uma prática pedagógica inclusiva |
title_full |
O transtorno do espectro autista (TEA): impactos da legislação para uma prática pedagógica inclusiva |
title_fullStr |
O transtorno do espectro autista (TEA): impactos da legislação para uma prática pedagógica inclusiva |
title_full_unstemmed |
O transtorno do espectro autista (TEA): impactos da legislação para uma prática pedagógica inclusiva |
title_sort |
o transtorno do espectro autista (tea): impactos da legislação para uma prática pedagógica inclusiva |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8604 |
_version_ |
1831970249170223104 |
score |
11.755432 |