/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
A imposição dos papéis de gênero na infância: A escola para além do azul e rosa
School is one of the places where we spend a significant portion of our lives and, as such, has a strong impact on our intellectual and social development. Through the social and ideological debates of today, we have the opportunity to reimagine many social environments, with school being one of the...
Autor principal: | Nunes, Ismael de Souza |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8614 |
id |
oai:localhost:prefix-8614 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-86142025-03-10T21:14:47Z A imposição dos papéis de gênero na infância: A escola para além do azul e rosa Nunes, Ismael de Souza Oliveira, Márcio de http://lattes.cnpq.br/2808188859997677 Maciel, Jeanne Mariel Brito de Moura Miranda, Suelen Soares Barcelo de profmarciooliveira@ufam.edu.br Gênero Brincar Ensino e Aprendizagem Educação CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . School is one of the places where we spend a significant portion of our lives and, as such, has a strong impact on our intellectual and social development. Through the social and ideological debates of today, we have the opportunity to reimagine many social environments, with school being one of them. It is within the school that the teaching and learning process takes place, and it is during childhood that this process is pedagogically mediated through play. Thus, this manuscript seeks to reflect on the relationship between school, play, learning, and gender conceptions, and how such conceptions can present themselves as barriers to children's development. The study is conducted through bibliographic and documentary research, with a qualitative analysis of the data. Our research reveals that there are, indeed, various benefits to eliminating gender boundaries within the teaching and learning process of children, and that by perpetuating such conservative ideals, we are limiting the experiences of this process. A escola é um dos locais onde passamos boa parte de nossas vidas e, sendo assim, possui um forte impacto em nosso desenvolvimento intelectual e social. Por meio dos debates sociais e ideológicos da atualidade, temos a oportunidade de reimaginar muitos ambientes sociais, sendo a escola um deles. É dentro dela que se dá o processo de ensino e aprendizagem e é na infância que esse processo é mediado pedagogicamente por meio do brincar. Desta forma, o presente manuscrito busca trazer uma reflexão sobre a relação entre a escola, o brincar, o aprendizado e as concepções de gênero e como tais concepções podem se apresentar como barreiras para o desenvolvimento das crianças, sendo realizada de forma bibliográfica e documental, com análise qualitativa dos dados. Nosso estudo revela que existem, sim, diferentes benefícios ao eliminarmos as fronteiras de gênero dentro do processo de ensino e aprendizagem dos/as infantes e que ao repassar tais ideais conservadores, estamos limitando as experiências desse processo. 3 Programar uma versão adaptada do site para o mobile. Sim Como não possuo computador próprio, fiz tudo pelo celular e o layout é um pouco complicado de mexer no mobile. 2025-02-04T18:07:20Z 2025-02-04T18:07:20Z 2024-12-10 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8614 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Gênero Brincar Ensino e Aprendizagem Educação CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
spellingShingle |
Gênero Brincar Ensino e Aprendizagem Educação CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . Nunes, Ismael de Souza A imposição dos papéis de gênero na infância: A escola para além do azul e rosa |
topic_facet |
Gênero Brincar Ensino e Aprendizagem Educação CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
description |
School is one of the places where we spend a significant portion of our lives and, as such, has a strong impact on our intellectual and social development. Through the social and ideological debates of today, we have the opportunity to reimagine many social environments, with school being one of them. It is within the school that the teaching and learning process takes place, and it is during childhood that this process is pedagogically mediated through play. Thus, this manuscript seeks to reflect on the relationship between school, play, learning, and gender conceptions, and how such conceptions can present themselves as barriers to children's development. The study is conducted through bibliographic and documentary research, with a qualitative analysis of the data. Our research reveals that there are, indeed, various benefits to eliminating gender boundaries within the teaching and learning process of children, and that by perpetuating such conservative ideals, we are limiting the experiences of this process. |
author_additional |
Oliveira, Márcio de |
author_additionalStr |
Oliveira, Márcio de |
format |
Artigo |
author |
Nunes, Ismael de Souza |
title |
A imposição dos papéis de gênero na infância: A escola para além do azul e rosa |
title_short |
A imposição dos papéis de gênero na infância: A escola para além do azul e rosa |
title_full |
A imposição dos papéis de gênero na infância: A escola para além do azul e rosa |
title_fullStr |
A imposição dos papéis de gênero na infância: A escola para além do azul e rosa |
title_full_unstemmed |
A imposição dos papéis de gênero na infância: A escola para além do azul e rosa |
title_sort |
imposição dos papéis de gênero na infância: a escola para além do azul e rosa |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8614 |
_version_ |
1831970250860527616 |
score |
11.755432 |