/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Desenvolvimento socioemocional de crianças em processo de alfabetização: vivências na escola e na família
The general objective of this study was to investigate how socio-emotional skills and competencies are developed in children in the process of learning to read and write. It is important to note that these skills are essential for well-being, academic and personal success, and that school and family...
Autor principal: | Paulino, Iêne Kellen |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8633 |
id |
oai:localhost:prefix-8633 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-86332025-03-10T21:27:58Z Desenvolvimento socioemocional de crianças em processo de alfabetização: vivências na escola e na família Paulino, Iêne Kellen Sales, Clotilde Tinoco http://lattes.cnpq.br/5642359058931763 Oliveira, Maria Sônia Souza de clotildetsales@ufam.edu.br Alfabetização Habilidades socioemocionais Família Escola CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . The general objective of this study was to investigate how socio-emotional skills and competencies are developed in children in the process of learning to read and write. It is important to note that these skills are essential for well-being, academic and personal success, and that school and family are fundamental agents for their full development. The study initially addresses the concepts and benefits of socio-emotional skills in literacy. It then discusses how these skills can be developed in the family and school context. The third part presents proposals for activities that promote socio-emotional development during the literacy process. Finally, an analysis of the data and results is made in light of the dialogue with the theorists studied, followed by the final considerations. The research reinforces the importance of the partnership between family and school to create a welcoming environment that is conducive to the integral development of children. It is concluded that a quality integral education contributes significantly to the formation of emotionally balanced citizens who are prepared for the challenges of everyday life. Este estudo teve como objetivo geral investigar como são desenvolvidas as habilidades e competências socioemocionais em crianças em processo de alfabetização. Ressalta-se que essas habilidades são essenciais para o bem-estar, o sucesso escolar e pessoal, sendo a escola e a família agentes fundamentais para seu pleno desenvolvimento. O estudo aborda inicialmente, os conceitos e benefícios das habilidades socioemocionais na alfabetização. Em seguida, discute como essas competências podem ser desenvolvidas no contexto familiar e escolar. Na terceira parte são apresentadas propostas de atividades que promovem o desenvolvimento socioemocional durante o processo de alfabetização. Por último, faz-se uma análise dos dados e resultados à luz do diálogo com os teóricos estudados, seguido das considerações finais. A pesquisa reforça a importância da parceria entre família e escola para criar um ambiente acolhedor e propício ao desenvolvimento integral das crianças. Conclui-se que uma educação integral de qualidade contribui significativamente para a formação de cidadãos emocionalmente equilibrados e preparados para os desafios do cotidiano. 1 Apenas um site que fosse direto para anexar os documentos exigidos Sim Muito extenso, deveria ser um pouco mais simplificado 2025-02-07T20:13:06Z 2025-02-07T20:13:06Z 2024-12-09 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8633 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Alfabetização Habilidades socioemocionais Família Escola CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
spellingShingle |
Alfabetização Habilidades socioemocionais Família Escola CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . Paulino, Iêne Kellen Desenvolvimento socioemocional de crianças em processo de alfabetização: vivências na escola e na família |
topic_facet |
Alfabetização Habilidades socioemocionais Família Escola CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
description |
The general objective of this study was to investigate how socio-emotional skills and competencies are developed in children in the process of learning to read and write. It is important to note that these skills are essential for well-being, academic and personal success, and that school and family are fundamental agents for their full development. The study initially addresses the concepts and benefits of socio-emotional skills in literacy. It then discusses how these skills can be developed in the family and school context. The third part presents proposals for activities that promote socio-emotional development during the literacy process. Finally, an analysis of the data and results is made in light of the dialogue with the theorists studied, followed by the final considerations. The research reinforces the importance of the partnership between family and school to create a welcoming environment that is conducive to the integral development of children. It is concluded that a quality integral education contributes significantly to the formation of emotionally balanced citizens who are prepared for the challenges of everyday life. |
author_additional |
Sales, Clotilde Tinoco |
author_additionalStr |
Sales, Clotilde Tinoco |
format |
Artigo |
author |
Paulino, Iêne Kellen |
title |
Desenvolvimento socioemocional de crianças em processo de alfabetização: vivências na escola e na família |
title_short |
Desenvolvimento socioemocional de crianças em processo de alfabetização: vivências na escola e na família |
title_full |
Desenvolvimento socioemocional de crianças em processo de alfabetização: vivências na escola e na família |
title_fullStr |
Desenvolvimento socioemocional de crianças em processo de alfabetização: vivências na escola e na família |
title_full_unstemmed |
Desenvolvimento socioemocional de crianças em processo de alfabetização: vivências na escola e na família |
title_sort |
desenvolvimento socioemocional de crianças em processo de alfabetização: vivências na escola e na família |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8633 |
_version_ |
1831970254319779840 |
score |
11.755432 |