Trabalho de Conclusão de Curso

Jogos eletrônicos como conteúdo da educação física escolar

BACKGROUND: Video games, present since childhood and recognized by the BNCC as content for the 6th and 7th grades, can enrich the teaching and learning process in physical education classes, promoting playfulness, socialization, and cognitive development. However, there is a lack of pedagogical mate...

ver descrição completa

Autor principal: Jacaúna, Janeth Simas
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2025
Assuntos:
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8675
id oai:localhost:prefix-8675
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-86752025-03-10T21:31:37Z Jogos eletrônicos como conteúdo da educação física escolar Jacaúna, Janeth Simas Veras, Alana Carolina Costa http://lattes.cnpq.br/7503935672140154 Nascimento, Roseane Oliveira do http://lattes.cnpq.br/4653931476593854 Caregnato, André Felipe http://lattes.cnpq.br/2443330092097783 alanacveras@gmail.com Práticas pedagógicas Cultura corporal do movimento Jogos digitais CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA . . BACKGROUND: Video games, present since childhood and recognized by the BNCC as content for the 6th and 7th grades, can enrich the teaching and learning process in physical education classes, promoting playfulness, socialization, and cognitive development. However, there is a lack of pedagogical materials that integrate these games effectively into the school curriculum, particularly in physical education practices. AIM: To develop proposals for the application of video games in Physical Education classes, based on the contents of the BNCC, considering didactic-pedagogical adequacy. MATERIALS AND METHODS: This is a qualitative study with an exploratory and descriptive approach, aiming to develop practical proposals for the use of video games in Physical Education classes. The research was conducted in two main stages: documentary analysis of the BNCC and the development of pedagogical proposals. RESULTS: The BNCC presents video games as content for school Physical Education as a knowledge object for the 6th and 7th grades of the final years of elementary school in the thematic unit Games and Play. Based on the analysis of the skills outlined in the BNCC, proposals were developed to adapt five video games for inclusion in Physical Education classes. CONCLUSION: Video games, recognized by the BNCC as content for school Physical Education, can expand students' motor and cognitive repertoire. Therefore, proposing adaptations for the application of this content in Physical Education classes can be a way to ensure the inclusion of this theme in teachers' planning. INTRODUÇÃO: Os jogos eletrônicos, presentes desde a infância e reconhecidos pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC) como conteúdo para o 6º e 7º ano, têm o potencial de enriquecer o ensino-aprendizagem nas aulas de educação física, promovendo a ludicidade, a socialização e o desenvolvimento cognitivo. Contudo, há uma carência de materiais pedagógicos que integrem esses jogos de forma eficaz no currículo escolar, especialmente nas práticas de Educação Física. OBJETIVO GERAL: Elaborar propostas de aplicação dos jogos eletrônicos nas aulas de Educação Física, com base nos conteúdos da BNCC, considerando a adequação didático- pedagógica. MATERIAIS E MÉTODOS: Trata-se de um estudo de natureza qualitativa, com abordagem exploratória e descritiva, visando a elaboração de propostas práticas para o uso dos jogos eletrônicos nas aulas de Educação Física. A pesquisa foi desenvolvida em duas etapas principais: análise documental da BNCC e elaboração de propostas pedagógicas. RESULTADOS: A BNCC apresenta jogos eletrônicos enquanto conteúdo da Educação Física escolar como objeto de conhecimento para o 6° e 7° ano do ensino fundamental anos finais da unidade temática Jogos e Brincadeiras. A partir da análise das habilidades previstas na BNCC elaborou-se propostas de adequações de cinco jogos eletrônicos com vistas para inserção nas aulas de Educação Física. CONCLUSÃO: Os jogos eletrônicos, reconhecidos pela BNCC como conteúdo da Educação Física escolar, podem ampliar o repertório motor e cognitivo dos estudantes. Portanto, propor adequações que visem aplicação desse conteúdo nas aulas de Educação Física escolar pode ser o caminho para garantir a inserção da temática no planejamento do professor. 4 Sim Durante a descrição acabei não conseguindo realizar a colocação de cada descrição em seu devido lugar, mas no fim, consegui terminar. 2025-02-16T04:01:38Z 2025-02-16T04:01:38Z 2024-11-26 Trabalho de Conclusão de Curso JACAÚNA, Janeth Simas. Jogos eletrônicos como conteúdo da educação física escolar. 2024. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Universidade Federal do Amazonas, Parintins (AM), 2024. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8675 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Educação Física - Licenciatura - Parintins
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Práticas pedagógicas
Cultura corporal do movimento
Jogos digitais
CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA
.
.
spellingShingle Práticas pedagógicas
Cultura corporal do movimento
Jogos digitais
CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA
.
.
Jacaúna, Janeth Simas
Jogos eletrônicos como conteúdo da educação física escolar
topic_facet Práticas pedagógicas
Cultura corporal do movimento
Jogos digitais
CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA
.
.
description BACKGROUND: Video games, present since childhood and recognized by the BNCC as content for the 6th and 7th grades, can enrich the teaching and learning process in physical education classes, promoting playfulness, socialization, and cognitive development. However, there is a lack of pedagogical materials that integrate these games effectively into the school curriculum, particularly in physical education practices. AIM: To develop proposals for the application of video games in Physical Education classes, based on the contents of the BNCC, considering didactic-pedagogical adequacy. MATERIALS AND METHODS: This is a qualitative study with an exploratory and descriptive approach, aiming to develop practical proposals for the use of video games in Physical Education classes. The research was conducted in two main stages: documentary analysis of the BNCC and the development of pedagogical proposals. RESULTS: The BNCC presents video games as content for school Physical Education as a knowledge object for the 6th and 7th grades of the final years of elementary school in the thematic unit Games and Play. Based on the analysis of the skills outlined in the BNCC, proposals were developed to adapt five video games for inclusion in Physical Education classes. CONCLUSION: Video games, recognized by the BNCC as content for school Physical Education, can expand students' motor and cognitive repertoire. Therefore, proposing adaptations for the application of this content in Physical Education classes can be a way to ensure the inclusion of this theme in teachers' planning.
author_additional Veras, Alana Carolina Costa
author_additionalStr Veras, Alana Carolina Costa
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Jacaúna, Janeth Simas
title Jogos eletrônicos como conteúdo da educação física escolar
title_short Jogos eletrônicos como conteúdo da educação física escolar
title_full Jogos eletrônicos como conteúdo da educação física escolar
title_fullStr Jogos eletrônicos como conteúdo da educação física escolar
title_full_unstemmed Jogos eletrônicos como conteúdo da educação física escolar
title_sort jogos eletrônicos como conteúdo da educação física escolar
publisher Brasil
publishDate 2025
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8675
_version_ 1831970261557051392
score 11.755432