/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Glossário visual de cobras da região Amazônica em Libras: desenvolvimento de sinais específicos para a educação de surdos
This work aims to demonstrate the creation of a visual glossary of Amazonian snake species in Libras, with the aim of expanding the scientific vocabulary and making it available to the deaf community, researchers, and interested public. The main objective is to create an online glossary of specific...
Autor principal: | Brandão, Ângelo Lima |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8751 |
id |
oai:localhost:prefix-8751 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-87512025-03-10T20:40:10Z Glossário visual de cobras da região Amazônica em Libras: desenvolvimento de sinais específicos para a educação de surdos Brandão, Ângelo Lima Costa, Leonardo Pessoa da http://lattes.cnpq.br/7424047816643866 Costa, Tatyana Sampaio Monteiro Pessoa da Rodrigues, Hamilton Pereira leonpes@ufam.edu.br Libras Glossário visual Cobras amazônicas Educação inclusiva Sinais específicos LINGUISTICA, LETRAS E ARTES: LETRAS . . This work aims to demonstrate the creation of a visual glossary of Amazonian snake species in Libras, with the aim of expanding the scientific vocabulary and making it available to the deaf community, researchers, and interested public. The main objective is to create an online glossary of specific terms for ten species of snakes, accessible on the YouTube platform. These terms were used by the deaf community during Libras Week in 2023 and at the Augusto Carneiro dos Santos State School with deaf students, through educational games such as quizzes and playful games with illustrated cards and a board with trails. Due to the lack of a specific glossary for species of the same genus, such as snakes, including specific synonyms helps to disseminate scientific knowledge, combat prejudices, raise awareness about these animals in the local ecosystem, and improve the scientific vocabulary of deaf people. The theoretical framework is based on studies dedicated to lexicography, terminology, herpetology and Libras, such as Gesser (2009), Dawes (2023), Santos (2017), Costa (2012) and Faulstich (2001). The research also had the support of institutions such as INPA, Butantan and Fiocruz, in addition to an interview with the snake instructor and awareness-raiser, Alijosan Brandão. This study is based on a literature review and uses a qualitative and exploratory approach through semi-structured interviews, according to Marconi and Lakatos (2017) and Gil (2017), in addition to the use of educational games such as Costa (2024) and Raguze and Silva (2016). In the presentation and discussion of the results, ten terms for Amazonian snake species were initially chosen, but only five remained in the study after morphological analysis. The finalized glossary was made available on the YouTube platform. Este trabalho tem o intuito de demonstrar a criação de um glossário visual de espécies de cobras amazônicas em Libras, com o objetivo de ampliar o vocabulário científico e disponibilizá-lo à comunidade surda, pesquisadores e público interessado. O objetivo principal é criar um glossário online de termos específicos para dez espécies de cobras, acessível na plataforma do YouTube. Esses termos foram utilizados pela comunidade surda durante a Semana da Libras em 2023 e na Escola Estadual Augusto Carneiro dos Santos com alunos surdos, por meio de jogos educativos como quiz e jogo lúdico com cartas ilustradas e tabuleiro com trilhas. Devido à falta de um glossário específico para espécies do mesmo gênero, como as cobras, incluir sinônimos específicos ajuda a disseminar o conhecimento científico, combater preconceitos, aumentar a conscientização sobre esses animais no ecossistema local e melhorar o vocabulário científico dos surdos. A fundamentação teórica baseia-se em estudos dedicados à lexicografia, terminologia, herpetologia e Libras, como Gesser (2009), Dawes (2023), Santos (2017), Costa (2012) e Faulstich (2001). A pesquisa também contou com o apoio de instituições como INPA, Butantan e Fiocruz, além de entrevista com um conscientizador de cobras, Alijosan Brandão. Este estudo baseia-se em uma revisão bibliográfica e utiliza uma abordagem qualitativa e exploratória por meio de entrevistas semiestruturadas, de acordo com Marconi e Lakatos (2017) e Gil (2017), além do uso de jogos educativos como Costa (2024) e Raguze e Silva (2016). Na apresentação e discussão dos resultados, inicialmente foram escolhidos dez termos para espécies de cobras amazônicas, mas apenas cinco permaneceram no estudo após análise morfológica. O glossário finalizado foi disponibilizado na plataforma YouTube. 3 Sim 2025-03-06T01:45:12Z 2025-03-06T01:45:12Z 2024-12-11 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8751 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FLET - Faculdade de Letras Manaus (AM) Letras - Libras - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Libras Glossário visual Cobras amazônicas Educação inclusiva Sinais específicos LINGUISTICA, LETRAS E ARTES: LETRAS . . |
spellingShingle |
Libras Glossário visual Cobras amazônicas Educação inclusiva Sinais específicos LINGUISTICA, LETRAS E ARTES: LETRAS . . Brandão, Ângelo Lima Glossário visual de cobras da região Amazônica em Libras: desenvolvimento de sinais específicos para a educação de surdos |
topic_facet |
Libras Glossário visual Cobras amazônicas Educação inclusiva Sinais específicos LINGUISTICA, LETRAS E ARTES: LETRAS . . |
description |
This work aims to demonstrate the creation of a visual glossary of Amazonian snake species in Libras, with the aim of expanding the scientific vocabulary and making it available to the deaf community, researchers, and interested public. The main objective is to create an online glossary of specific terms for ten species of snakes, accessible on the YouTube platform. These terms were used by the deaf community during Libras Week in 2023 and at the Augusto Carneiro dos Santos State School with deaf students, through educational games such as quizzes and playful games with illustrated cards and a board with trails. Due to the lack of a specific glossary for species of the same genus, such as snakes, including specific synonyms helps to disseminate scientific knowledge, combat prejudices, raise awareness about these animals in the local ecosystem, and improve the scientific vocabulary of deaf people. The theoretical framework is based on studies dedicated to lexicography, terminology, herpetology and Libras, such as Gesser (2009), Dawes (2023), Santos (2017), Costa (2012) and Faulstich (2001). The research also had the support of institutions such as INPA, Butantan and Fiocruz, in addition to an interview with the snake instructor and awareness-raiser, Alijosan Brandão. This study is based on a literature review and uses a qualitative and exploratory approach through semi-structured interviews, according to Marconi and Lakatos (2017) and Gil (2017), in addition to the use of educational games such as Costa (2024) and Raguze and Silva (2016). In the presentation and discussion of the results, ten terms for Amazonian snake species were initially chosen, but only five remained in the study after morphological analysis. The finalized glossary was made available on the YouTube platform. |
author_additional |
Costa, Leonardo Pessoa da |
author_additionalStr |
Costa, Leonardo Pessoa da |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Brandão, Ângelo Lima |
title |
Glossário visual de cobras da região Amazônica em Libras: desenvolvimento de sinais específicos para a educação de surdos |
title_short |
Glossário visual de cobras da região Amazônica em Libras: desenvolvimento de sinais específicos para a educação de surdos |
title_full |
Glossário visual de cobras da região Amazônica em Libras: desenvolvimento de sinais específicos para a educação de surdos |
title_fullStr |
Glossário visual de cobras da região Amazônica em Libras: desenvolvimento de sinais específicos para a educação de surdos |
title_full_unstemmed |
Glossário visual de cobras da região Amazônica em Libras: desenvolvimento de sinais específicos para a educação de surdos |
title_sort |
glossário visual de cobras da região amazônica em libras: desenvolvimento de sinais específicos para a educação de surdos |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8751 |
_version_ |
1831970275856482304 |
score |
11.753735 |