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Trabalho de Conclusão de Curso
Diretrizes curriculares para a educação infantil: reflexões e diálogos para práticas de educação ambiental
School environments often provide unwelcoming spaces for children, keeping them increasingly confined. Simultaneously, urban lifestyles contribute to the unregulated and often inappropriate use of technology, further distancing children from outdoor environments that offer opportunities for connecti...
Autor principal: | Corrêa, Walesca Antônia Ferreira |
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Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
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oai:localhost:prefix-88122025-03-22T03:07:17Z Diretrizes curriculares para a educação infantil: reflexões e diálogos para práticas de educação ambiental Corrêa, Walesca Antônia Ferreira Albuquerque, Dayse da Silva http://lattes.cnpq.br/1158344333742804 Bernardo, Marcio Jesus Vieira http://lattes.cnpq.br/6470905902597863 https://orcid.org/0000-0003-1745-8336 daysealbuquerque@ufam.edu.br Educação infantil Educação ambiental Diretrizes curriculares Ambientes escolares Desenvolvimento integral CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . School environments often provide unwelcoming spaces for children, keeping them increasingly confined. Simultaneously, urban lifestyles contribute to the unregulated and often inappropriate use of technology, further distancing children from outdoor environments that offer opportunities for connection with nature. In light of these concerns, a class on the Fundamentals of Early Childhood Education focusing on the National Curricular Guidelines for Early Childhood Education (NCGECE) sparked interest in exploring the relationship between children and nature and its benefits for childhood development. This study seeks to understand how this relationship is addressed in the NCGECE and how it aligns with the principles of Critical Environmental Education (CEE). The findings presented in this study are based on bibliographic and documentary research. An analysis of the NCGECE revealed several actions emphasizing the importance of socio-environmental experiences; however, these efforts often remain limited to specific contexts, such as rural and indigenous settings. Despite advancements in discussions surrounding this topic, significant challenges remain in ensuring children have access to high-quality early childhood education that fosters holistic development and environmental awareness from an early age. Os ambientes escolares têm oferecido espaços pouco acolhedores para as crianças, mantendo-as a cada dia mais emparedadas. Concomitantemente, o estilo de vida urbano colabora para o uso irrestrito e inadequado de tecnologias e um afastamento dos ambientes ao ar livre que oportunizam o contato com a natureza pelas populações. Considerando esses aspectos, a partir de uma aula de Fundamentos da Educação Infantil sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Infantil (DCNEI), surgiu a inquietação de pesquisar sobre a relação criança-natureza e seus benefícios para o desenvolvimento na infância buscando compreender como essa relação se apresenta nas DCNEI e como essa discussão dialoga com os pressupostos de uma Educação Ambiental Crítica (EAC). Os dados apresentados nesse estudo correspondem aos resultados obtidos a partir de uma pesquisa bibliográfica e documental. A partir da análise das DCNEI foi possível constatar as ações que enfatizam a importância de vivências socioambientais, contudo, ainda bastante voltadas para contextos específicos, como rurais e indígenas, por exemplo. Apesar dos avanços nas discussões, ainda há um longo caminho a ser percorrido para garantir que as crianças tenham acesso a uma educação infantil de qualidade, que promova o desenvolvimento integral e a consciência ambiental desde os primeiros anos. 2 Não 2025-03-22T03:05:58Z 2025-03-22T03:05:58Z 2024-12-09 Trabalho de Conclusão de Curso CORRÊA, Walesca Antônia Ferreira. Diretrizes curriculares para a educação infantil: reflexões e diálogos para práticas de educação ambiental. 2024. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2024. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8812 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
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Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
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School environments often provide unwelcoming spaces for children, keeping them increasingly confined. Simultaneously, urban lifestyles contribute to the unregulated and often inappropriate use of technology, further distancing children from outdoor environments that offer opportunities for connection with nature. In light of these concerns, a class on the Fundamentals of Early Childhood Education focusing on the National Curricular Guidelines for Early Childhood Education (NCGECE) sparked interest in exploring the relationship between children and nature and its benefits for childhood development. This study seeks to understand how this relationship is addressed in the NCGECE and how it aligns with the principles of Critical Environmental Education (CEE). The findings presented in this study are based on bibliographic and documentary research. An analysis of the NCGECE revealed several actions emphasizing the importance of socio-environmental experiences; however, these efforts often remain limited to specific contexts, such as rural and indigenous settings. Despite advancements in discussions surrounding this topic, significant challenges remain in ensuring children have access to high-quality early childhood education that fosters holistic development and environmental awareness from an early age. |
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