Artigo

Tecnologia educacional para capacitação em ilustração botânica, Amapá, Brasil

Educational technology is needed in education planning. The appeal that the technological revolution brings to daily life requires that planning be constructed in order to encompass, in addition to the theoretical content, technological tools to aid the development of more meaningful learning. As...

ver descrição completa

Autor principal: NEGRÃO, Mariellen Furtado
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Instituto Federal do Amapá 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/403
id oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix-403
recordtype dspace
spelling oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix-4032021-08-24T19:55:55Z Tecnologia educacional para capacitação em ilustração botânica, Amapá, Brasil Educational technology for botanic illustration training, Amapá, Brazil NEGRÃO, Mariellen Furtado CANTUARIA, Patrick de Castro https://orcid.org/0000-0002-3676-7866 http://lattes.cnpq.br/0936816000933677 LEITE, Ederson Wilcker Figueiredo https://orcid.org/0000-0002-2886-0702 http://lattes.cnpq.br/3281668032776122 Tecnologia educacional Ilustração científica Ilustração botânica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Educational technology is needed in education planning. The appeal that the technological revolution brings to daily life requires that planning be constructed in order to encompass, in addition to the theoretical content, technological tools to aid the development of more meaningful learning. As the main characteristic of this flexibility in space-time, in an educational model that uses the technology to aid the activities of classroom. These tools enable the student to create other environments to establish and enhance individual development. Thus, learning happens without necessarily being linked to the physical space pre-established in the school environment or in the classroom. Thus the objective of the present work is: to verify how educational technology can assist in the training in botanical illustration. The method used to organize the course was based on the purposes of a university extension course for the development of extension courses, according to the following steps: (1) lecture, (2) selection of academics, (3) (4) introduction to the content taught, (5) establishment of a program of complementary activities, (6) illustrated morphological study of the list of plant species, and (7) completion of the course. The course enabled the transfer of techniques of scientific illustration to which academics; the students presented a satisfactory evolution, and this relationship was perceived with the quality of the illustrations made by the participants of the course, and the use of educational tools was one of the vehicles that helped to develop their ability. A tecnologia educacional se faz necessária no planejamento da educação. O apelo que a revolução tecnológica traz ao cotidiano exige que o planejamento seja construído de forma a englobar, além do conteúdo teórico, ferramentas tecnológicas para auxiliar o desenvolvimento da aprendizagem mais significativa. Como principal característica dessa flexibilidade no espaço-tempo, em um modelo educacional que utiliza a tecnologia para auxiliar as atividades de sala de aula. Essas ferramentas possibilitam ao aluno criar outros ambientes para estabelecer e aprimorar o desenvolvimento individual. Assim, o aprendizado acontece sem necessariamente estar atrelado ao espaço físico pré-estabelecido no ambiente escolar ou em sala de aula. Assim, o objetivo do presente trabalho foi: verificar como tecnologias educacionais podem auxiliar na capacitação em ilustração botânica. O método utilizado para organização do curso baseou-se em finalidades de um curso de extensão universitária para o desenvolvimento de cursos de extensão, conforme as seguintes etapas: (1) palestra, (2) seleção dos acadêmicos, (3) feedback das ilustrações, (4) introdução aos conteúdos ministrados, (5) estabelecimento de um programa de atividades complementares, (6) estudo morfológico ilustrado da lista de espécies de plantas e (7) conclusão do curso. O curso possibilitou o repasse de técnicas de ilustração científica para acadêmicos, os alunos apresentaram uma evolução satisfatória, e essa relação foi percebida com a qualidade das ilustrações realizadas pelos participantes do curso, e o uso de ferramentas educativas foi um dos veículos que ajudaram a desenvolver a habilidade dos mesmos. Instituto Federal do Amapá 2021-08-24T19:55:55Z 2021-08-24 2021-08-24T19:55:55Z 2020-02-21 Artigo Acadêmico NEGRÃO, Mariellen Furtado. Tecnologia educacional para capacitação em ilustração botânica, Amapá, Brasil. 2020. 13f. Artigo Acadêmico (Pós-Graduação em Informática na Educação) - Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2020. http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/403 por Acesso Aberto Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ Instituto Federal do Amapá Brasil Pós-Graduação Informática na Educação IFAP
institution Repositório Institucional - Instituto Federal do Amapá
collection RI-IFAP
language por
topic Tecnologia educacional
Ilustração científica
Ilustração botânica
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Tecnologia educacional
Ilustração científica
Ilustração botânica
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
NEGRÃO, Mariellen Furtado
Tecnologia educacional para capacitação em ilustração botânica, Amapá, Brasil
topic_facet Tecnologia educacional
Ilustração científica
Ilustração botânica
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Educational technology is needed in education planning. The appeal that the technological revolution brings to daily life requires that planning be constructed in order to encompass, in addition to the theoretical content, technological tools to aid the development of more meaningful learning. As the main characteristic of this flexibility in space-time, in an educational model that uses the technology to aid the activities of classroom. These tools enable the student to create other environments to establish and enhance individual development. Thus, learning happens without necessarily being linked to the physical space pre-established in the school environment or in the classroom. Thus the objective of the present work is: to verify how educational technology can assist in the training in botanical illustration. The method used to organize the course was based on the purposes of a university extension course for the development of extension courses, according to the following steps: (1) lecture, (2) selection of academics, (3) (4) introduction to the content taught, (5) establishment of a program of complementary activities, (6) illustrated morphological study of the list of plant species, and (7) completion of the course. The course enabled the transfer of techniques of scientific illustration to which academics; the students presented a satisfactory evolution, and this relationship was perceived with the quality of the illustrations made by the participants of the course, and the use of educational tools was one of the vehicles that helped to develop their ability.
author_additional CANTUARIA, Patrick de Castro
author_additionalStr CANTUARIA, Patrick de Castro
format Artigo
author NEGRÃO, Mariellen Furtado
title Tecnologia educacional para capacitação em ilustração botânica, Amapá, Brasil
title_short Tecnologia educacional para capacitação em ilustração botânica, Amapá, Brasil
title_full Tecnologia educacional para capacitação em ilustração botânica, Amapá, Brasil
title_fullStr Tecnologia educacional para capacitação em ilustração botânica, Amapá, Brasil
title_full_unstemmed Tecnologia educacional para capacitação em ilustração botânica, Amapá, Brasil
title_sort tecnologia educacional para capacitação em ilustração botânica, amapá, brasil
publisher Instituto Federal do Amapá
publishDate 2021
url http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/403
_version_ 1781329222776651776
score 11.653393