Periódico

DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING

Autor principal: González, Claudia Ávila
Outros Autores: Covarrubias Corona, Juan David
Grau: Periódico
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins - UFT 2018
Acesso em linha: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203
id ojs-article-5203
recordtype ojs
spelling ojs-article-52032022-03-04T13:10:09Z DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING HIPERCONECTIVIDAD Y DESARROLLO DE COMPETENCIAS DIGITALES EN LOS ESTUDIOS DE POSGRADO HIPERCONECTIVIDADE E DESENVOLVIMENTO DE COMPETÊNCIAS DIGITAIS EM ESTUDOS DE PÓS-GRADUAÇÃO González, Claudia Ávila Covarrubias Corona, Juan David Digital skills Hyperconnectivity Conectivism Collective intelligence Invisible learning Digital skills Hyperconnectivity Conectivism Collective intelligence Invisible learning Competencias digitales Hiperconectividad Conectivismo Inteligencia colectiva Aprendizaje invisible Competencias digitales Hiperconectividad Conectivismo Inteligencia colectiva Aprendizaje invisible Habilidades digitais hiperconectividade conectividade inteligência coletiva aprendizado invisível Habilidades digitais hiperconectividade conectividade inteligência coletiva aprendizado invisível This paper offers a review of the concept hyperconnectivity in order to analyze the implementation of digital competences in students and graduates of the Master in Management and Social Development in University of Guadalajara, which can be understood as a strategy of the institution to adopt the guideline proposed by the World Conference on Higher Education within this IES has been implemented. In this way we intend to initiate a discussion about the dialectic of the Knowledge Societies in the context of the Social Sciences and Humanities. The aim of the study is to establish the way in which permanent connection influences in the development of new digital and social skills, which contribute to achieve both the goals of the academic program mentioned before and those proposed by international  organizations such as the UN, UNESCO and OCDE.     El artículo ofrece una revisión al concepto hiperconectividad a partir del desarrollo de competencias digitales en estudiantes y egresados de la Maestría en Gestión y Desarrollo Social de la Universidad de Guadalajara, en el marco de las estrategias propuestas por la Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Se desarrolló una discusión en torno a la dialéctica de las Sociedades del Conocimiento en el contexto de las Ciencias Sociales y Humanidades. El trabajo determina cómo influye la facilidad de la conexión permanente a Internet en el desarrollo de nuevas competencias digitales y sociales con las cuales se contribuye al logro de objetivos institucionales como de la ONU, UNESCO y OCDE. O conceito de hiperconectividade faz parte central desse artiago perante o desnvolvimento de competências digitais em estudantes e graduados do Mestrado em Gestão e Desenvolvimento Social da Universidade de Guadalajara, no âmbito das estratégias propostas pela Conferência Mundial de Educação Superior. Uma outra discussão foi desenvolvida em torno da dialética das Sociedades do Conhecimento no contexto das Ciências Sociais e Humanas. O trabalho ou mostra como a facilidade da conexão permanente com a Internet influência o desenvolvimento de novas competências digitais e sociais com as quais contribui para o alcance de objetivos institucionais como a ONU, a UNESCO e a OCDE.     Universidade Federal do Tocantins - UFT 2018-08-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/zip application/x-gzip application/zip https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p716 Observatory Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-749 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-749 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-749 Revista Observatório ; v. 4 n. 5 (2018): Vol. 4 N. 5 (Multi)letramentos, Formação de Professor e Tecnologias na Cibercultura Ago 2018; 716-749 2447-4266 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5 por https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13721 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13838 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13849 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13850 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13861 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203/13872 Século XX/XXI Copyright (c) 2018 Revista Observatório
institution Periódicos Uft
collection periodicosUFT
language por
format Periódico
author González, Claudia Ávila
spellingShingle González, Claudia Ávila
DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING
author-letter González, Claudia Ávila
author2 Covarrubias Corona, Juan David
author2Str Covarrubias Corona, Juan David
title DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING
title_short DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING
title_full DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING
title_fullStr DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING
title_full_unstemmed DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCES AND HYPERCONNECTIVITY. TREND IN POSTGRADUATES TRAINING
title_sort development of digital competences and hyperconnectivity. trend in postgraduates training
publisher Universidade Federal do Tocantins - UFT
publishDate 2018
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5203
_version_ 1778072164058005504
score 11.755432