Tese

Letramento literário no ensino médio: sobre a relação entre literatura e artes visuais em contos de Machado de Assis

In this paper, we present a propose of literary literacy, based on the relation between literature and visual arts in tales of Machado de Assis. This research is in action research methodology, because it represents a search of a way which leads high school students to the reading of literature t...

ver descrição completa

Autor principal: Franco, Isaquia dos Santos Barros
Grau: Tese
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2016
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/156
id ir-11612-156
recordtype dspace
spelling ir-11612-1562019-05-25T06:03:32Z Letramento literário no ensino médio: sobre a relação entre literatura e artes visuais em contos de Machado de Assis Franco, Isaquia dos Santos Barros Cordeiro, André Teixeira Letramento literário Ensino médio Artes visuais Machado de Assis CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO In this paper, we present a propose of literary literacy, based on the relation between literature and visual arts in tales of Machado de Assis. This research is in action research methodology, because it represents a search of a way which leads high school students to the reading of literature texts. For conclusion of this study, first, we do a bibliography review to search an approach and theoretical basic about the proposed theme, with the focus on: literacy and literary literacy; a relation between literature and visual arts and the presence of plastic arts in works of Machado de Assis, targeting the look more specifically to the visuality in three tales of the author. Therefore, we base on the authors as Street (1984), Kleiman (1995), Cosson (2001), Pauline (2009), Lerner (2002), Smith (2011), Praz (1982), Horace (2005), Gonçalves ( 1994 and 1997), Mello (2004), Lessing (1998), Pound (2006), Magellan (1997), Remak (1994), Eulalio (2012), Bastide (2006), Oliveira (2001), Pereira (1973), Sträter (2009), among others. The second moment of this research constituted a field research, which it investigated the reader profile of students, participating of this research. Then, we develop a propose of teaching and learning by literary reading workshops with students of high school at a public school in Grajaú, Maranhão. In this part of the work in are guided by the principles presented by Thiollent (2011), Barbier (2007), Ludke and Andrew (1996). With the results, we understand the work with tales substantiated in visual arts can constitute as a practice of literary literacy at school. Nesta pesquisa, apresentamos uma proposta de letramento literário, embasada na relação existente entre literatura e artes visuais em contos do escritor Machado de Assis. A pesquisa inscreve-se na metodologia de pesquisa-ação, justificada por uma busca de um caminho que conduzisse alunos do ensino médio noturno à leitura de textos literários. Para a concretização deste estudo, primeiramente, realizamos uma revisão bibliográfica, no intuito de buscar uma abordagem e fundamentação teóricas em relação ao tema proposto, tendo como enfoques: o letramento e o letramento literário; uma correspondência entre literatura e artes visuais e a presença das artes plástica na obra de Machado de Assis, direcionando o olhar mais especificamente para a visualidade em três contos do referido autor. Para tanto, pautamo-nos em autores como Street (1984), Kleiman (1995), Cosson (2001), Paulino (2009), Lerner (2002), Soares (2011), Praz (1982), Horácio (2005), Gonçalves (1994 e 1997), Mello (2004), Lessing (1998), Pound (2006), Magalhães (1997), Remak (1994), Eulálio (2012), Bastide (2006), Oliveira (2001), Pereira (1973), Sträter (2009), dentre outros. O segundo momento deste trabalho constituiu-se na realização de uma pesquisa de campo, por meio da qual se investigou o perfil leitor dos estudantes participantes da pesquisa. Na sequência, desenvolvemos uma proposta de ensino-aprendizagem através de oficinas de leitura literária com alunos de uma turma de 2º ano do ensino médio de uma escola da rede pública estadual da cidade de Grajaú, Maranhão. Nesta parte do trabalho, norteamonos pelos princípios apresentados por Thiollent (2011), Barbier (2007), Ludke e André (1996). Com base nos resultados, entendemos que o trabalho com contos alicerçados nas artes visuais pode se constituir como uma prática de letramento literário na escola. 2016-04-11T19:27:13Z 2016-04-11T19:27:13Z 2015-03-06 Thesis FRANCO, Isaquia dos Santos Barros. Letramento literário no ensino médio: sobre a relação entre literatura e artes visuais em contos de Machado de Assis. 2015. 173f. Dissertação (Mestrado em Letras: ensino de Língua e Literatura) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Letras: ensino de Língua e Literatura, Araguaína, 2015. http://hdl.handle.net/11612/156 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Tocantins
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Letramento literário
Ensino médio
Artes visuais
Machado de Assis
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Letramento literário
Ensino médio
Artes visuais
Machado de Assis
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Franco, Isaquia dos Santos Barros
Letramento literário no ensino médio: sobre a relação entre literatura e artes visuais em contos de Machado de Assis
topic_facet Letramento literário
Ensino médio
Artes visuais
Machado de Assis
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description In this paper, we present a propose of literary literacy, based on the relation between literature and visual arts in tales of Machado de Assis. This research is in action research methodology, because it represents a search of a way which leads high school students to the reading of literature texts. For conclusion of this study, first, we do a bibliography review to search an approach and theoretical basic about the proposed theme, with the focus on: literacy and literary literacy; a relation between literature and visual arts and the presence of plastic arts in works of Machado de Assis, targeting the look more specifically to the visuality in three tales of the author. Therefore, we base on the authors as Street (1984), Kleiman (1995), Cosson (2001), Pauline (2009), Lerner (2002), Smith (2011), Praz (1982), Horace (2005), Gonçalves ( 1994 and 1997), Mello (2004), Lessing (1998), Pound (2006), Magellan (1997), Remak (1994), Eulalio (2012), Bastide (2006), Oliveira (2001), Pereira (1973), Sträter (2009), among others. The second moment of this research constituted a field research, which it investigated the reader profile of students, participating of this research. Then, we develop a propose of teaching and learning by literary reading workshops with students of high school at a public school in Grajaú, Maranhão. In this part of the work in are guided by the principles presented by Thiollent (2011), Barbier (2007), Ludke and Andrew (1996). With the results, we understand the work with tales substantiated in visual arts can constitute as a practice of literary literacy at school.
author_additional Cordeiro, André Teixeira
author_additionalStr Cordeiro, André Teixeira
format Tese
author Franco, Isaquia dos Santos Barros
title Letramento literário no ensino médio: sobre a relação entre literatura e artes visuais em contos de Machado de Assis
title_short Letramento literário no ensino médio: sobre a relação entre literatura e artes visuais em contos de Machado de Assis
title_full Letramento literário no ensino médio: sobre a relação entre literatura e artes visuais em contos de Machado de Assis
title_fullStr Letramento literário no ensino médio: sobre a relação entre literatura e artes visuais em contos de Machado de Assis
title_full_unstemmed Letramento literário no ensino médio: sobre a relação entre literatura e artes visuais em contos de Machado de Assis
title_sort letramento literário no ensino médio: sobre a relação entre literatura e artes visuais em contos de machado de assis
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2016
url http://hdl.handle.net/11612/156
_version_ 1787134412749537280
score 11.653393