Monografia

Esporte adaptado: um estudo acerca da percepção e metodologias dos professores de educação física nas escolas de Tocantinópolis-TO

Adapted sport or adapted sport has emerged as an important means in physical, psychological and social rehabilitation for people with some kind of disability,it consists of adaptations and modifications in rules, materials, places for activities, enabling the particip...

ver descrição completa

Autor principal: Araújo, Bárbara Carvalho de
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/1599
id ir-11612-1599
recordtype dspace
spelling ir-11612-15992020-02-06T06:01:00Z Esporte adaptado: um estudo acerca da percepção e metodologias dos professores de educação física nas escolas de Tocantinópolis-TO Araújo, Bárbara Carvalho de Padilhas, Orranette Pereira Educação Física. Esporte Adaptado Educação Física Adaptada Physical Education Adapted Sport Adapted Physical Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Adapted sport or adapted sport has emerged as an important means in physical, psychological and social rehabilitation for people with some kind of disability,it consists of adaptations and modifications in rules, materials, places for activities, enabling the participation of people with disabilities in the various modalities sports. This study aims to verify the perception of Physical Education Teachers about the application of adapted sport, for students with or without disabilities, in the school environment in the city of Tocantinópolis-TO. The methodology adopted is a study with a qualitative approach,descriptive and applied objectives, carried out with Physical Education Teachers of the state teaching network using as instruments the semi-structured interview. Qualitative data will be assessed through content analysis, according to Bardin (2009), of which their categories and codeswere presented quantitatively. The results demonstrate that in a general view the adapted sport is shown as important content to be worked in the Physical Education classes in the school, and should be apprehended as an element of the body culture of the movement, being considered in its psychomotor, sociorelational and cognitive aspects. In addition, it is seen as an important mediating aspect of the discussion on the issue of inclusion with students, especially when used for students without disabilities. In light of the objectives and results, it was concluded that the study allowed to understand the perception of Physical Education teachers about the applicability of adapted sport for students with or without disabilities in the school environment of the city of Tocantinópolis, as well as the methodological strategies used by teachers to promote the participation of these students in their classes, leaving a methodological contribution for new research, as well as importantdata for teachers to reflect and seek further development when working with the subject O esporte adaptado ou desporto adaptado surgiu como um importante meio na reabilitação física, psicológica e social para pessoas com algum tipo deficiência, ele consiste em adaptações e modificações em regras, materiais, locais para as atividades possibilitando a participação das pessoas com deficiências nas diversas modalidades esportivas. Este trabalho teve como objetivo verificar a percepção dos professores de Educação Física acerca da aplicação do esporte adaptado, para alunos com ou sem deficiência, no âmbito escolar na cidade de Tocantinópolis-To. A metodologia adotada trata-se de um estudo com abordagem qualitativa, objetivos descritivos e de natureza aplicada, realizada com Professores de Educação Física da rede estadual de ensino utilizando como instrumento de coleta de dados a entrevista semiestruturada aplicada por meio de questionário. À apreciação dos dados qualitativos, foi por meio da análise de conteúdo, segundo Bardin (2009), das quais suas categorias e códigos foram apresentados quantitativamente. Os resultados demonstram que em uma visão geral o esporte adaptado se mostra como importante conteúdo a ser trabalhado nas aulas de Educação Física na escola, devendo ser apreendido como elemento da cultura corporal do movimento, sendo considerado em seus aspectos psicomotores, sociorrelacionais e cognitivos. Além disso, visto como importante aspecto mediador da discussão sobre a questão da inclusão com os alunos, principalmente quando utilizado para alunos sem deficiência. Face aos objetivos e resultados, conclui-se que o estudo permitiu compreender a percepção dos professores de Educação Física acerca da aplicabilidade do esporte adaptado, para alunos com ou sem deficiência no âmbito escolar da cidade de Tocantinópolis, bem como as estratégias metodológicas utilizadas pelos professores para promover a participação desses alunos em suas aulas, deixando uma contribuição metodológica para novas pesquisas, bem como, dados importantes para os docentes refletirem e buscarem um maior aprofundamento quando trabalharem com a temática. 2020-02-05T14:21:13Z 2020-02-05T14:21:13Z 2019-12-23 Monografia Araújo, Bárbara Carvalho de. Esporte adaptado: um estudo acerca da percepção e metodologias dos professores de educação física nas escolas de Tocantinópolis-TO. 2019. 47 f. Monografia (Graduação) - Curso de Educação Física, UFT, Tocantinópolis, 2019. http://hdl.handle.net/11612/1599 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Tocantinópolis CURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::EDUCAÇÃO FÍSICA Tocantinópolis Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Educação Física.
Esporte Adaptado
Educação Física Adaptada
Physical Education
Adapted Sport
Adapted Physical Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Educação Física.
Esporte Adaptado
Educação Física Adaptada
Physical Education
Adapted Sport
Adapted Physical Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Araújo, Bárbara Carvalho de
Esporte adaptado: um estudo acerca da percepção e metodologias dos professores de educação física nas escolas de Tocantinópolis-TO
topic_facet Educação Física.
Esporte Adaptado
Educação Física Adaptada
Physical Education
Adapted Sport
Adapted Physical Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Adapted sport or adapted sport has emerged as an important means in physical, psychological and social rehabilitation for people with some kind of disability,it consists of adaptations and modifications in rules, materials, places for activities, enabling the participation of people with disabilities in the various modalities sports. This study aims to verify the perception of Physical Education Teachers about the application of adapted sport, for students with or without disabilities, in the school environment in the city of Tocantinópolis-TO. The methodology adopted is a study with a qualitative approach,descriptive and applied objectives, carried out with Physical Education Teachers of the state teaching network using as instruments the semi-structured interview. Qualitative data will be assessed through content analysis, according to Bardin (2009), of which their categories and codeswere presented quantitatively. The results demonstrate that in a general view the adapted sport is shown as important content to be worked in the Physical Education classes in the school, and should be apprehended as an element of the body culture of the movement, being considered in its psychomotor, sociorelational and cognitive aspects. In addition, it is seen as an important mediating aspect of the discussion on the issue of inclusion with students, especially when used for students without disabilities. In light of the objectives and results, it was concluded that the study allowed to understand the perception of Physical Education teachers about the applicability of adapted sport for students with or without disabilities in the school environment of the city of Tocantinópolis, as well as the methodological strategies used by teachers to promote the participation of these students in their classes, leaving a methodological contribution for new research, as well as importantdata for teachers to reflect and seek further development when working with the subject
author_additional Padilhas, Orranette Pereira
author_additionalStr Padilhas, Orranette Pereira
format Monografia
author Araújo, Bárbara Carvalho de
title Esporte adaptado: um estudo acerca da percepção e metodologias dos professores de educação física nas escolas de Tocantinópolis-TO
title_short Esporte adaptado: um estudo acerca da percepção e metodologias dos professores de educação física nas escolas de Tocantinópolis-TO
title_full Esporte adaptado: um estudo acerca da percepção e metodologias dos professores de educação física nas escolas de Tocantinópolis-TO
title_fullStr Esporte adaptado: um estudo acerca da percepção e metodologias dos professores de educação física nas escolas de Tocantinópolis-TO
title_full_unstemmed Esporte adaptado: um estudo acerca da percepção e metodologias dos professores de educação física nas escolas de Tocantinópolis-TO
title_sort esporte adaptado: um estudo acerca da percepção e metodologias dos professores de educação física nas escolas de tocantinópolis-to
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2020
url http://hdl.handle.net/11612/1599
_version_ 1787134656014974976
score 11.675088