Dissertação

Construção geométrica com régua e compasso: uma proposta didática para o ensino de polígonos regulares

We explain in this dissertation a teaching proposal based on the didactic sequence, sup- ported by Zabala (1998) that aimed to bring a new possibility in the teaching of mathe- matics regarding the geometric construction of some regular polygons: Enclosed Square, Enclosed Pentagon and Enclosed...

ver descrição completa

Autor principal: Machado, Luiz Antônio de Assis
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/2038
id ir-11612-2038
recordtype dspace
spelling ir-11612-20382020-06-19T06:01:11Z Construção geométrica com régua e compasso: uma proposta didática para o ensino de polígonos regulares Machado, Luiz Antônio de Assis Fernandes, Alcione Marques Construções geométricas; Polígonos regulares; Sequência didática; Geometric constructions; Regular polygons; Following teaching CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA We explain in this dissertation a teaching proposal based on the didactic sequence, sup- ported by Zabala (1998) that aimed to bring a new possibility in the teaching of mathe- matics regarding the geometric construction of some regular polygons: Enclosed Square, Enclosed Pentagon and Enclosed Hexagon. the aid of the ungraded ruler and compass. In order to fulfill the objectives, a brief historical approach was necessary, about the ori- gin of the geometric constructions, objectively brought the geometric entities (mediatrix, bisection of an Angle, capable arch, center and circumcenter), as well as developed the geometric constructions of the figures mentioned above. Moving on to the realization of the proposal of the didactic sequence comprised in 8 (eight) 50- minute classes each that provided an alternative to the teaching of mathematics with tips and ideas of teaching for each class, thus weaving a reflection on the posture of the teacher in room and mainly broadening the range for teaching math. Apresentamos nesta dissertação uma proposta de ensino embasada na sequência didá- tica, sustentada por Zabala(1998) que teve como objetivo trazer uma nova possibilidade no ensino da matemática no que tange a construção geométrica de alguns Polígonos re- gulares: Quadrado inscrito, Pentágono Inscrito e Hexágono Inscrito com o auxílio da régua não graduada e compasso. Afim de se cumprir os objetivos fez-se necessário uma breve abordagem histórica, sobre a origem das construções geométricas, trouxe de forma objetiva os entes geométricos (mediatriz, bissecção de um Ângulo, arco capaz,encentro e circuncentro), bem como desenvolveu-se as construções geométricas das figuras ditas anteriormente. Passando então para a realização da proposta da sequência didática com- preendida em 8(oito) aulas de 50 minutos cada que proporcionaram uma alternativa para o ensino de matemática com sugestões e ideias de ministração para cada aula, assim te- cendo uma reflexão sobre a postura do docente em sala e principalmente ampliando o leque para o ensino de matemática. 2020-06-18T13:46:53Z 2020-06-18T13:46:53Z 2019-09-16 Dissertação MACHADO, Luiz Antônio de Assis. Construção geométrica com régua e compasso: uma proposta didática para o ensino de polígonos regulares.2019.75f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Matemática, Arraias, 2019. http://hdl.handle.net/11612/2038 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Mestrado Profissional em Matemática - ProfMat Palmas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Construções geométricas; Polígonos regulares; Sequência didática; Geometric constructions; Regular polygons; Following teaching
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Construções geométricas; Polígonos regulares; Sequência didática; Geometric constructions; Regular polygons; Following teaching
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Machado, Luiz Antônio de Assis
Construção geométrica com régua e compasso: uma proposta didática para o ensino de polígonos regulares
topic_facet Construções geométricas; Polígonos regulares; Sequência didática; Geometric constructions; Regular polygons; Following teaching
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description We explain in this dissertation a teaching proposal based on the didactic sequence, sup- ported by Zabala (1998) that aimed to bring a new possibility in the teaching of mathe- matics regarding the geometric construction of some regular polygons: Enclosed Square, Enclosed Pentagon and Enclosed Hexagon. the aid of the ungraded ruler and compass. In order to fulfill the objectives, a brief historical approach was necessary, about the ori- gin of the geometric constructions, objectively brought the geometric entities (mediatrix, bisection of an Angle, capable arch, center and circumcenter), as well as developed the geometric constructions of the figures mentioned above. Moving on to the realization of the proposal of the didactic sequence comprised in 8 (eight) 50- minute classes each that provided an alternative to the teaching of mathematics with tips and ideas of teaching for each class, thus weaving a reflection on the posture of the teacher in room and mainly broadening the range for teaching math.
author_additional Fernandes, Alcione Marques
author_additionalStr Fernandes, Alcione Marques
format Dissertação
author Machado, Luiz Antônio de Assis
title Construção geométrica com régua e compasso: uma proposta didática para o ensino de polígonos regulares
title_short Construção geométrica com régua e compasso: uma proposta didática para o ensino de polígonos regulares
title_full Construção geométrica com régua e compasso: uma proposta didática para o ensino de polígonos regulares
title_fullStr Construção geométrica com régua e compasso: uma proposta didática para o ensino de polígonos regulares
title_full_unstemmed Construção geométrica com régua e compasso: uma proposta didática para o ensino de polígonos regulares
title_sort construção geométrica com régua e compasso: uma proposta didática para o ensino de polígonos regulares
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2020
url http://hdl.handle.net/11612/2038
_version_ 1787134099176030208
score 11.653393