Ensino de Astronomia com aprendizagem baseada em game: o caso Bendegó

In order to innovate the teaching-learning in physics in schools, the current work uses a digital game developed by the author called "The Bendegó Case" which has a playful approach, for the purpose of facilitating the students’ understanding and commitment in relation to the object of knowledge...

ver descrição completa

Autor principal: Matos, Michael Monteiro
Idioma: pt_BR
Publicado em: 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/2220
id ir-11612-2220
recordtype dspace
spelling ir-11612-22202020-12-30T06:01:18Z Ensino de Astronomia com aprendizagem baseada em game: o caso Bendegó Matos, Michael Monteiro Silva, Cláudia Adriana da Lemos, Luis Juracy Rangel BNCC; Jogos Digital; Astronomia Básica; Aprendizagem Baseada em Games; Digital Games; Basic Level Astronomy; Game Based Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA In order to innovate the teaching-learning in physics in schools, the current work uses a digital game developed by the author called "The Bendegó Case" which has a playful approach, for the purpose of facilitating the students’ understanding and commitment in relation to the object of knowledge of Basic Level Astronomy, Kepler’s Laws and the Universal Gravitation in two classes of Junior High School in PalmasTO. It were used two methodologies founded on game-based learning, as the flipped classroom and the Toulmin’s argumentation theory in two different moments to acquire, respectively, Digital Culture and Communication, Competences of Base Nacional Comum Curricular (BNCC). The results revealed the students’ commitment in a certain way, very positive because it facilitated the learning of basic concepts of physics when working on the skill to acquire the competences. So the students became more active, because they did not spend most of their time listening only to the teacher, but interacting themselves, that is, playing a leading role in the class. Com o intuito de inovar o ensino-aprendizagem em Física nas escolas, este trabalho utiliza-se de um jogo digital desenvolvido pelo autor chamado "O caso Bendegó" que tem uma abordagem lúdica, com a finalidade de facilitar a compreensão e o engajamento dos estudantes em relação ao Objeto de Conhecimento da Astronomia Básica, Leis de Kepler e Gravitação Universal em duas turmas da 3ª série do Ensino Médio na cidade de Palmas-TO. Foram utilizadas duas metodologias fundamentadas na Aprendizagem Baseada em Games sendo: a Sala de Aula Invertida e a Teoria da Argumentação de Toulmin, em dois momentos diferentes para adquirir, respectivamente, a Cultura Digital e a Comunicação, Competências da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Os resultados revelaram um engajamento, de certa forma muito positivo, pois facilitou o aprendizado de conceitos básicos da física quando trabalhado a habilidade para adquirir as competências. Assim, os estudantes tornaram mais ativos em razão de não passar a maior parte do tempo ouvindo apenas o professor, mas interagindo, ou seja, assumindo o papel de protagonistas na classe. 2020-12-29T11:35:34Z 2020-12-29T11:35:34Z 2020-09-17 MATOS, Michael Monteiro.Ensino de Astronomia com aprendizagem baseada em game: o caso Bendegó. 2020. 61 f. Dissertação (Mestrado Profissional Nacional em Ensino de Física) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação Profissional Nacional em Ensino de Física, Araguaína, 2020. http://hdl.handle.net/11612/2220 pt_BR application/pdf
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic BNCC; Jogos Digital; Astronomia Básica; Aprendizagem Baseada em Games; Digital Games; Basic Level Astronomy; Game Based Learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
spellingShingle BNCC; Jogos Digital; Astronomia Básica; Aprendizagem Baseada em Games; Digital Games; Basic Level Astronomy; Game Based Learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Matos, Michael Monteiro
Ensino de Astronomia com aprendizagem baseada em game: o caso Bendegó
topic_facet BNCC; Jogos Digital; Astronomia Básica; Aprendizagem Baseada em Games; Digital Games; Basic Level Astronomy; Game Based Learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
description In order to innovate the teaching-learning in physics in schools, the current work uses a digital game developed by the author called "The Bendegó Case" which has a playful approach, for the purpose of facilitating the students’ understanding and commitment in relation to the object of knowledge of Basic Level Astronomy, Kepler’s Laws and the Universal Gravitation in two classes of Junior High School in PalmasTO. It were used two methodologies founded on game-based learning, as the flipped classroom and the Toulmin’s argumentation theory in two different moments to acquire, respectively, Digital Culture and Communication, Competences of Base Nacional Comum Curricular (BNCC). The results revealed the students’ commitment in a certain way, very positive because it facilitated the learning of basic concepts of physics when working on the skill to acquire the competences. So the students became more active, because they did not spend most of their time listening only to the teacher, but interacting themselves, that is, playing a leading role in the class.
author_additional Silva, Cláudia Adriana da
author_additionalStr Silva, Cláudia Adriana da
author Matos, Michael Monteiro
title Ensino de Astronomia com aprendizagem baseada em game: o caso Bendegó
title_short Ensino de Astronomia com aprendizagem baseada em game: o caso Bendegó
title_full Ensino de Astronomia com aprendizagem baseada em game: o caso Bendegó
title_fullStr Ensino de Astronomia com aprendizagem baseada em game: o caso Bendegó
title_full_unstemmed Ensino de Astronomia com aprendizagem baseada em game: o caso Bendegó
title_sort ensino de astronomia com aprendizagem baseada em game: o caso bendegó
publishDate 2020
url http://hdl.handle.net/11612/2220
_version_ 1787134893668433920
score 11.653393