/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Literatura e as relações étnico-raciais na escola: uma experiência de letramento literário em comunidades quilombolas
Brazilian Society is composed of an ethnic diversity, however there is not an effective racial democracy, and this generates disadvantages for the African Brazilian population regarding the White Community, with daily occurrences of prejudice and racial discrimination. This research aimed to v...
Autor principal: | Costa, Nelzir Martins |
---|---|
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/2973 |
id |
ir-11612-2973 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-29732021-08-17T06:02:29Z Literatura e as relações étnico-raciais na escola: uma experiência de letramento literário em comunidades quilombolas Costa, Nelzir Martins Melo, Márcio Araújo de Afrobrasilidade; Leitura Literária; Relações Étnico-raciais; Escola; Empoderamento; African Brazilianity; Literary Reading; Ethnical and Racial Relationships; School; Empowerment CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Brazilian Society is composed of an ethnic diversity, however there is not an effective racial democracy, and this generates disadvantages for the African Brazilian population regarding the White Community, with daily occurrences of prejudice and racial discrimination. This research aimed to verify how the literary Reading of African Brazilian thematic books could contribute with the ethnical and racial discussions and the empowerment of black culture and identity in the school, mainly the works selected by the government Program titled Programa Nacional da Biblioteca da Escola (PNBE) of 2013. In order to do so, a collaborative research-action was carried out in two Quilombola schools in the state of Tocantins: Escola Municipal Rural Malhadinha, located in Comunidade Quilombola Malhadinha (Brejinho de Nazaré) and Colégio Estadual Fulgêncio Nunes (Chapada da Natividade). The object of the research was formed by students in the 8th and 9th year (Fulgêncio Nunes) and 3rd and 4th year (Malhadinha) of the Youth and Adults Education Program (corresponding to the 8th and 9 th years), and the Portuguese language and Quilombola Culture teachers. The pedagogical interventions were conducted by the literary literacy in the school, proposed by Cosson (2011) and were significant to raise the taste for literary reading in the school environment, offering the encounter with the literary texts of African Brazilian literature. The reading intervals contributed to the discussions about the works, approaching them towards motivation for reading, interpretation, expansion and contextualization. During those intervals, besides the aesthetical pleasure provided by the students’ involvement, a deeper discussion about identity and black culture raised, as well as its importance and statement for the strengthening of the black community and the traditional Quilombola ones. Such experience proved the statement that it is in the process of literary literacy, only access to books does not guarantee effectiveness in forming proficient readers and it is necessary to perpetuate a pedagogical practice which might link literary Reading to pleasure and to the refection about being in the world, favouring the creation of critical, empowered individuals. A sociedade brasileira é constituída por uma diversidade étnica, todavia não há uma democracia racial efetiva, prevalecendo desvantagens para a população negra em relação à branca, com manifestações cotidianas de preconceito e discriminação racial. O objetivo da presente pesquisa centrou-se em verificar como a leitura literária de obras com temáticas afro-brasileira podem contribuir com as discussões étnico-raciais e o empoderamento da cultura e identidade negra na escola a partir da leitura de livros selecionados pelo Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) 2013. Para isso, realizou-se uma pesquisa-ação colaborativa em duas escolas localizadas em comunidades quilombolas do Tocantins: Escola Municipal Rural Malhadinha, na Comunidade Quilombola Malhadinha (Brejinho de Nazaré) e Colégio Estadual Fulgêncio Nunes (Chapada da Natividade). O corpo da pesquisa foi composto por estudantes dos 8os e 9os anos do Ensino Fundamental regular (Fulgêncio Nunes) e 3º e 4º período do 2º Segmento da Educação de Jovens e Adultos (Malhadinha), que correspondem ao 8º e 9º anos e as professoras de Língua Portuguesa e de Cultura Quilombola. As intervenções pedagógicas foram norteadas pela teoria do Letramento Literário na escola, proposto por Cosson (2011) e foram significativas para incentivar o gosto pela leitura literária no ambiente escolar, proporcionando o encontro como os textos literários da literatura afro-brasileira. Os intervalos de leitura contribuíram para as discussões sobre as obras, abordando-as sobre os prismas da motivação para a leitura, interpretação, contextualização e expansão. Nessas etapas dos intervalos, além do prazer estético proporcionado pelo envolvimento com os textos, amadureciam as discussões sobre a identidade e a cultura negra e a importância da sua afirmação para o fortalecimento da população negra e comunidades tradicionais quilombolas. A experiência ratificou a tese de que no processo de escolarização da literatura, apenas o acesso aos livros na biblioteca não garante a efetividade na formação de leitores proficientes e que é possível efetivar uma prática pedagógica que alie a leitura literária à fruição e à reflexão sobre o ser e o estar no mundo favorecendo a formação de sujeitos críticos e empoderados 2021-08-04T12:49:06Z 2021-08-04T12:49:06Z 2020-09-23 COSTA, Nelzir Martins. Literatura e as relações étnico-raciais na escola: uma experiência de letramento literário em comunidades quilombolas.2020. 252f. Tese (Doutorado em Letras: ensino de Língua e Literatura) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Letras: ensino de Língua e Literatura, Araguaína, 2020. http://hdl.handle.net/11612/2973 pt_BR application/pdf |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Afrobrasilidade; Leitura Literária; Relações Étnico-raciais; Escola; Empoderamento; African Brazilianity; Literary Reading; Ethnical and Racial Relationships; School; Empowerment CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
spellingShingle |
Afrobrasilidade; Leitura Literária; Relações Étnico-raciais; Escola; Empoderamento; African Brazilianity; Literary Reading; Ethnical and Racial Relationships; School; Empowerment CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Costa, Nelzir Martins Literatura e as relações étnico-raciais na escola: uma experiência de letramento literário em comunidades quilombolas |
topic_facet |
Afrobrasilidade; Leitura Literária; Relações Étnico-raciais; Escola; Empoderamento; African Brazilianity; Literary Reading; Ethnical and Racial Relationships; School; Empowerment CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
description |
Brazilian Society is composed of an ethnic diversity, however there is not an effective
racial democracy, and this generates disadvantages for the African Brazilian
population regarding the White Community, with daily occurrences of prejudice and
racial discrimination. This research aimed to verify how the literary Reading of African
Brazilian thematic books could contribute with the ethnical and racial discussions and
the empowerment of black culture and identity in the school, mainly the works selected
by the government Program titled Programa Nacional da Biblioteca da Escola (PNBE)
of 2013. In order to do so, a collaborative research-action was carried out in two
Quilombola schools in the state of Tocantins: Escola Municipal Rural Malhadinha,
located in Comunidade Quilombola Malhadinha (Brejinho de Nazaré) and Colégio
Estadual Fulgêncio Nunes (Chapada da Natividade). The object of the research was
formed by students in the 8th and 9th year (Fulgêncio Nunes) and 3rd and 4th year
(Malhadinha) of the Youth and Adults Education Program (corresponding to the 8th and
9
th years), and the Portuguese language and Quilombola Culture teachers. The
pedagogical interventions were conducted by the literary literacy in the school,
proposed by Cosson (2011) and were significant to raise the taste for literary reading
in the school environment, offering the encounter with the literary texts of African
Brazilian literature. The reading intervals contributed to the discussions about the
works, approaching them towards motivation for reading, interpretation, expansion and
contextualization. During those intervals, besides the aesthetical pleasure provided by
the students’ involvement, a deeper discussion about identity and black culture raised,
as well as its importance and statement for the strengthening of the black community
and the traditional Quilombola ones. Such experience proved the statement that it is
in the process of literary literacy, only access to books does not guarantee
effectiveness in forming proficient readers and it is necessary to perpetuate a
pedagogical practice which might link literary Reading to pleasure and to the refection
about being in the world, favouring the creation of critical, empowered individuals. |
author_additional |
Melo, Márcio Araújo de |
author_additionalStr |
Melo, Márcio Araújo de |
author |
Costa, Nelzir Martins |
title |
Literatura e as relações étnico-raciais na escola: uma experiência de letramento literário em comunidades quilombolas |
title_short |
Literatura e as relações étnico-raciais na escola: uma experiência de letramento literário em comunidades quilombolas |
title_full |
Literatura e as relações étnico-raciais na escola: uma experiência de letramento literário em comunidades quilombolas |
title_fullStr |
Literatura e as relações étnico-raciais na escola: uma experiência de letramento literário em comunidades quilombolas |
title_full_unstemmed |
Literatura e as relações étnico-raciais na escola: uma experiência de letramento literário em comunidades quilombolas |
title_sort |
literatura e as relações étnico-raciais na escola: uma experiência de letramento literário em comunidades quilombolas |
publishDate |
2021 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/2973 |
_version_ |
1787134972159590400 |
score |
11.675608 |