Monografia

Planejamento e rotina: duas práticas importantes na educação infantil

The aim of this study is to reflect on the importance of planning and the need for routine understood as educational practices that should be present in the early childhood institution. Therefore this research has as its theme the planning and routine in early childhood education. We understand that...

ver descrição completa

Autor principal: Souza, Raimunda Soares de
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/3052
id ir-11612-3052
recordtype dspace
spelling ir-11612-30522021-09-02T06:01:03Z Planejamento e rotina: duas práticas importantes na educação infantil Souza, Raimunda Soares de Stach-Haertel, Brigitte Ursula Planejamento; Rotina; Educação Infantil; Práticas pedagógicas; Planejamento; Rotina; Educação infantil; Práticas pedagógicas. The aim of this study is to reflect on the importance of planning and the need for routine understood as educational practices that should be present in the early childhood institution. Therefore this research has as its theme the planning and routine in early childhood education. We understand that this theme is very important, because we know the importance of the organization of the routine, as well as a well-planned planning for the teaching practice in these institutions. For the elaboration of the research it was used the methodology of bibliographical research and qualitative research, through case study, starting from the observation of the educational environment to the accomplishment of semi-structured questionnaires with teachers in a Maternal III class, in a public school in the city of Miracema / TO. After data collection, the analysis was followed. We used as important contributions on the theme the works of Dalmas (1994), Sant'anna et al (1988), Gandin (1983), Barbosa (2006), among others, which allowed us a greater understanding on the subject. After the bibliographic survey and field research, it was possible to reflect on planning and routine understood as essential elements for teaching practice and indispensable for the intellectual, social, cultural, political development, including the development of the child as a social subject producer. history and culture that interferes and resignifies the world in which it operates. Based on studies and theoretical references, this work provided an understanding of the importance of routine existence within the educational environment, especially in early childhood education, as a way to better improve teaching work and the process of teaching and learning of children. O objetivo desse estudo é refletir sobre a importância do planejamento e da necessidade da rotina entendida como práticas educativas que devem estar presentes na instituição de educação infantil. Portanto a presente pesquisa tem como tema o planejamento e a rotina na educação infantil. Entendemos que este tema é de suma relevância, pois sabemos da importância da organização da rotina, bem como um planejamento fundamentado para a prática docente nestas instituições. Para elaboração da pesquisa utilizou-se da metodologia de pesquisa bibliográfica e pesquisa qualitativa, por meio de estudo de caso, partindo da observação do ambiente educacional à realização de questionários semiestruturados com professoras em uma turma de maternal III, em uma escola pública na cidade de Miracema/TO. Após a coleta de dados seguiu-se a análise. Utilizamos como contribuições importantes sobre o tema os trabalhos de Dalmas (1994), Sant’anna et al (1988), Gandin (1983), Barbosa (2006), entre outros, os quais nos possibilitaram um maior entendimento a respeito do tema. Posteriormente o levantamento bibliográfico e a pesquisa de campo, foi possível refletir sobre planejamento e a rotina compreendidos como elementos essencial para a prática docente e indispensável para o desenvolvimento intelectual, social, cultural, político, inclusive para o desenvolvimento da criança enquanto sujeito social produtor de história e cultura que interfere e ressignifica o mundo em que está inserido. Com base nos estudos e referências teóricas, este trabalho proporcionou entender a importância da existência de rotina dentro do ambiente educacional, principalmente na Educação Infantil, como forma de um melhor aprimoramento do trabalho docente e no processo de ensino aprendizagem das crianças. 2021-09-01T16:47:32Z 2021-09-01T16:47:32Z 2021-09-01 Monografia SOUZA, Raimunda Soares de. Planejamento e rotina: duas práticas importantes na educação infantil. 2019. 48 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, Campus Universitário de Miracema, UFT, 2019. http://hdl.handle.net/11612/3052 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema Pedagogia Miracema Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Planejamento; Rotina; Educação Infantil; Práticas pedagógicas;
Planejamento; Rotina; Educação infantil; Práticas pedagógicas.
spellingShingle Planejamento; Rotina; Educação Infantil; Práticas pedagógicas;
Planejamento; Rotina; Educação infantil; Práticas pedagógicas.
Souza, Raimunda Soares de
Planejamento e rotina: duas práticas importantes na educação infantil
topic_facet Planejamento; Rotina; Educação Infantil; Práticas pedagógicas;
Planejamento; Rotina; Educação infantil; Práticas pedagógicas.
description The aim of this study is to reflect on the importance of planning and the need for routine understood as educational practices that should be present in the early childhood institution. Therefore this research has as its theme the planning and routine in early childhood education. We understand that this theme is very important, because we know the importance of the organization of the routine, as well as a well-planned planning for the teaching practice in these institutions. For the elaboration of the research it was used the methodology of bibliographical research and qualitative research, through case study, starting from the observation of the educational environment to the accomplishment of semi-structured questionnaires with teachers in a Maternal III class, in a public school in the city of Miracema / TO. After data collection, the analysis was followed. We used as important contributions on the theme the works of Dalmas (1994), Sant'anna et al (1988), Gandin (1983), Barbosa (2006), among others, which allowed us a greater understanding on the subject. After the bibliographic survey and field research, it was possible to reflect on planning and routine understood as essential elements for teaching practice and indispensable for the intellectual, social, cultural, political development, including the development of the child as a social subject producer. history and culture that interferes and resignifies the world in which it operates. Based on studies and theoretical references, this work provided an understanding of the importance of routine existence within the educational environment, especially in early childhood education, as a way to better improve teaching work and the process of teaching and learning of children.
author_additional Stach-Haertel, Brigitte Ursula
author_additionalStr Stach-Haertel, Brigitte Ursula
format Monografia
author Souza, Raimunda Soares de
title Planejamento e rotina: duas práticas importantes na educação infantil
title_short Planejamento e rotina: duas práticas importantes na educação infantil
title_full Planejamento e rotina: duas práticas importantes na educação infantil
title_fullStr Planejamento e rotina: duas práticas importantes na educação infantil
title_full_unstemmed Planejamento e rotina: duas práticas importantes na educação infantil
title_sort planejamento e rotina: duas práticas importantes na educação infantil
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/11612/3052
_version_ 1787134105851265024
score 11.653393