Artigo

Retratos didáticos pedagógicos: um panorama da educação em tempos de pandemia da Covid-19

The education in Brazil has experienced enormous challenges in recent years, especially now immersed in the scenario of a global pandemic. The coronavirus, covid-19, or by the scientific name, Sars-CoV-2, brought us beyond the terror of a virus that has claimed many lives, it also brought the insecu...

ver descrição completa

Autor principal: Sousa, Daniel Cavalcante de
Grau: Artigo
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/3884
id ir-11612-3884
recordtype dspace
spelling ir-11612-38842022-05-12T06:01:44Z Retratos didáticos pedagógicos: um panorama da educação em tempos de pandemia da Covid-19 Sousa, Daniel Cavalcante de Souza, Neila Nunes de Educação Pandemia Desafios Políticas Públicas Education Pandemic Challenges Public Policy CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS The education in Brazil has experienced enormous challenges in recent years, especially now immersed in the scenario of a global pandemic. The coronavirus, covid-19, or by the scientific name, Sars-CoV-2, brought us beyond the terror of a virus that has claimed many lives, it also brought the insecurity and weaknesses of remote education. This work is about investigating through the construction of articles and readings how it is going to be living these moments as challenging as students and teachers, besides provoking a reflection on the perspectives of a post-pandemic education. Theoretical framework was used and structured in such a way that the reader of any subsequent decade can imagine and feel what was this remarkable moment as a university student and future teacher, also the challenges of basic education and the difficulties of access that still processed the great scenario of social inequality in Brazil. When faced with the resources and methods that were made available to us in this pandemic moment, we realized how far we are still from an egalitarian, efficient and revolutionary teaching to transform Brazilian education. A educação no Brasil tem vivido enormes desafios nos últimos anos, principalmente agora mergulhados no cenário de uma pandemia global. O coronavírus, covid-19, ou pelo nome científico, Sars-CoV-2, nos causou além do terror de um vírus que tem ceifado muitas vidas, também a insegurança e debilidades do ensino remoto. Este trabalho trata de investigar através da construção de artigos e leituras como está sendo viver esses momentos tão desafiadores como alunos e professores, além de provocar uma reflexão sobre as perspectivas de um ensino pós-pandemia. Foi utilizado referencial teórico e estruturado de maneira que o leitor de qualquer tempo posterior possa imaginar e sentir o que foi viver este momento marcante como aluno universitário e futuro professor, apresentando também os desafios da educação básica e as dificuldades de acesso que tornaram ainda mais visíveis o cenário da desigualdade social no Brasil. Ao nos deparar com os recursos e métodos que foram disponibilizados a nós neste momento de pandemia, percebemos o quanto ainda estamos longe de um ensino igualitário, eficiente e revolucionário de transformação da educação brasileira. 2022-05-11T18:12:38Z 2022-05-11T18:12:38Z 2022-05-11 Artigo SOUSA, Daniel Cavalcante de. Retratos didáticos pedagógicos: um panorama da educação em tempos de pandemia da Covid-19. 2021. 25 f. TCC (Graduação) - Curso de Letras-Língua Portuguesa e Suas Respectivas Literaturas, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2022. http://hdl.handle.net/11612/3884 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional CURSO::PORTO NACIONAL::PRESENCIAL::LICENCIATURA::LETRAS ‒ LÍNGUA PORTUGUESA E RESPECTIVAS LITERATURAS Porto Nacional Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Educação
Pandemia
Desafios
Políticas Públicas
Education
Pandemic
Challenges
Public Policy
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
spellingShingle Educação
Pandemia
Desafios
Políticas Públicas
Education
Pandemic
Challenges
Public Policy
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
Sousa, Daniel Cavalcante de
Retratos didáticos pedagógicos: um panorama da educação em tempos de pandemia da Covid-19
topic_facet Educação
Pandemia
Desafios
Políticas Públicas
Education
Pandemic
Challenges
Public Policy
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description The education in Brazil has experienced enormous challenges in recent years, especially now immersed in the scenario of a global pandemic. The coronavirus, covid-19, or by the scientific name, Sars-CoV-2, brought us beyond the terror of a virus that has claimed many lives, it also brought the insecurity and weaknesses of remote education. This work is about investigating through the construction of articles and readings how it is going to be living these moments as challenging as students and teachers, besides provoking a reflection on the perspectives of a post-pandemic education. Theoretical framework was used and structured in such a way that the reader of any subsequent decade can imagine and feel what was this remarkable moment as a university student and future teacher, also the challenges of basic education and the difficulties of access that still processed the great scenario of social inequality in Brazil. When faced with the resources and methods that were made available to us in this pandemic moment, we realized how far we are still from an egalitarian, efficient and revolutionary teaching to transform Brazilian education.
author_additional Souza, Neila Nunes de
author_additionalStr Souza, Neila Nunes de
format Artigo
author Sousa, Daniel Cavalcante de
title Retratos didáticos pedagógicos: um panorama da educação em tempos de pandemia da Covid-19
title_short Retratos didáticos pedagógicos: um panorama da educação em tempos de pandemia da Covid-19
title_full Retratos didáticos pedagógicos: um panorama da educação em tempos de pandemia da Covid-19
title_fullStr Retratos didáticos pedagógicos: um panorama da educação em tempos de pandemia da Covid-19
title_full_unstemmed Retratos didáticos pedagógicos: um panorama da educação em tempos de pandemia da Covid-19
title_sort retratos didáticos pedagógicos: um panorama da educação em tempos de pandemia da covid-19
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/3884
_version_ 1787134671023243264
score 11.755432