Artigo

Planejamento na educação infantil no contexto de pandemia: implicações, desafios e reflexões

The article aims to understand how it occurred and what are the challenges of planning the educational activities of early childhood education teachers in the context of a pandemic. We opted for an exploratory approach with interviews with teachers from Garden I and II of a preschool in the munic...

ver descrição completa

Autor principal: Cristina Pereira Guimarães, Erika
Grau: Artigo
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4270
id ir-11612-4270
recordtype dspace
spelling ir-11612-42702022-10-20T06:00:56Z Planejamento na educação infantil no contexto de pandemia: implicações, desafios e reflexões Cristina Pereira Guimarães, Erika Santos, Joedson Brito Planejamento Educação Infantil Desafio Pandemia Planning Early Childhood Education Challenge Pandemic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR The article aims to understand how it occurred and what are the challenges of planning the educational activities of early childhood education teachers in the context of a pandemic. We opted for an exploratory approach with interviews with teachers from Garden I and II of a preschool in the municipality of Tocantinópolis/TO. The interview was through a semi-structured questionnaire. A bibliographic research on planning in early childhood education was also carried out. The analyses show great challenges for planning in Early Childhood Education, which were accentuated in the context of the pandemic. Lack of economic and technological resources, due to the lack of knowledge and skill with the use of technologies, especially to work with young children, where interaction and dismissal of concrete are indispensable. Time in front of a computer was not an easy task and the difficulties with connectivity. It is also evident that teachers reinvented themselves, seeking methodologies that dialogued with the context in which each child lived, and among other factors. The research can provide reflection on the challenges of teachers with the dimension of planning in Early Childhood Education in the pandemic, especially the use of technologies as methodological strategies. And he specified the importance of planning for Early Childhood Education, through guidelines and guidelines, fostering pedagogical and curricular proposals, and always making visible the specificities of developing teaching work with young children. O artigo objetiva compreender como se deu e quais os desafios do planejamento das atividades educativas de professoras da Educação Infantil no contexto de pandemia. Optamos por uma abordagem exploratória com entrevista realizada com professoras do Jardim I e II de uma pré-escola do município de Tocantinópolis/TO. A entrevista se deu por meio de questionário semiestruturado. Também foi realizada uma pesquisa bibliográfica sobre planejamento na educação infantil. As análises evidenciam grandes desafios para o planejamento na Educação Infantil, que se acentuaram no contexto da pandemia. Falta de recursos econômicos e tecnológicos, pela falta de conhecimento e de habilidade com o uso das tecnologias, sobretudo, para trabalhar com crianças pequenas, onde a interação e a demissão do concreto se fazem imprescindíveis. O tempo em frente a um computador não foi uma tarefa fácil e as dificuldades com conectividade. Evidencia-se também que os professores se reinventaram, buscando metodologias que dialogassem com o contexto em que cada criança vivia, e dentre outros fatores. A pesquisa pode proporcionar reflexão sobre os desafios das professoras com a dimensão do planejamento em Educação Infantil na pandemia, sobretudo, ao uso das tecnologias como estratégias metodológicas. Especificou a importância do planejamento para Educação Infantil, através das diretrizes e orientações, fomentação das propostas pedagógicas e curriculares, e visibilizando sempre a especificidades que é desenvolver trabalho docente com crianças pequenas. 2022-10-19T12:22:40Z 2022-10-19T12:22:40Z 2022-08-19 Artigo Erika Cristina Pereira Guimarães. Planejamento na educação infantil no contexto de pandemia: implicações, desafios e reflexões. 2022. 28 f. Artigo (Especialização) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso Especialização em Educação Infantil, Campus de Tocantinópolis-TO. http://hdl.handle.net/11612/4270 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Tocantinópolis CURSO::TOCANTINÓPOLIS Tocantinópolis Especialização
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Planejamento
Educação Infantil
Desafio
Pandemia
Planning
Early Childhood Education
Challenge
Pandemic
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR
spellingShingle Planejamento
Educação Infantil
Desafio
Pandemia
Planning
Early Childhood Education
Challenge
Pandemic
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR
Cristina Pereira Guimarães, Erika
Planejamento na educação infantil no contexto de pandemia: implicações, desafios e reflexões
topic_facet Planejamento
Educação Infantil
Desafio
Pandemia
Planning
Early Childhood Education
Challenge
Pandemic
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO PRE-ESCOLAR
description The article aims to understand how it occurred and what are the challenges of planning the educational activities of early childhood education teachers in the context of a pandemic. We opted for an exploratory approach with interviews with teachers from Garden I and II of a preschool in the municipality of Tocantinópolis/TO. The interview was through a semi-structured questionnaire. A bibliographic research on planning in early childhood education was also carried out. The analyses show great challenges for planning in Early Childhood Education, which were accentuated in the context of the pandemic. Lack of economic and technological resources, due to the lack of knowledge and skill with the use of technologies, especially to work with young children, where interaction and dismissal of concrete are indispensable. Time in front of a computer was not an easy task and the difficulties with connectivity. It is also evident that teachers reinvented themselves, seeking methodologies that dialogued with the context in which each child lived, and among other factors. The research can provide reflection on the challenges of teachers with the dimension of planning in Early Childhood Education in the pandemic, especially the use of technologies as methodological strategies. And he specified the importance of planning for Early Childhood Education, through guidelines and guidelines, fostering pedagogical and curricular proposals, and always making visible the specificities of developing teaching work with young children.
author_additional Santos, Joedson Brito
author_additionalStr Santos, Joedson Brito
format Artigo
author Cristina Pereira Guimarães, Erika
title Planejamento na educação infantil no contexto de pandemia: implicações, desafios e reflexões
title_short Planejamento na educação infantil no contexto de pandemia: implicações, desafios e reflexões
title_full Planejamento na educação infantil no contexto de pandemia: implicações, desafios e reflexões
title_fullStr Planejamento na educação infantil no contexto de pandemia: implicações, desafios e reflexões
title_full_unstemmed Planejamento na educação infantil no contexto de pandemia: implicações, desafios e reflexões
title_sort planejamento na educação infantil no contexto de pandemia: implicações, desafios e reflexões
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/4270
_version_ 1787134468274782208
score 11.755432