Monografia

Infância e memória: uma reflexão sobre questões étnico-raciais na educação infantil

The object that guided our research emerged in 2018, in the discipline Childhood, Culture and Society. It gained support from the experiences in the Institutional Scholarship and Initiation to Teaching Program (PIBID); and Supervised Internship of the Initial Years, in 2018/2019. Thus, in our first...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Geice Nogueira da
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4445
id ir-11612-4445
recordtype dspace
spelling ir-11612-44452022-12-07T06:01:18Z Infância e memória: uma reflexão sobre questões étnico-raciais na educação infantil Silva, Geice Nogueira da Gonçalves Filho, Francisco Escravidão Racismo Identidade Memória e infância CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The object that guided our research emerged in 2018, in the discipline Childhood, Culture and Society. It gained support from the experiences in the Institutional Scholarship and Initiation to Teaching Program (PIBID); and Supervised Internship of the Initial Years, in 2018/2019. Thus, in our first section we trace a brief history of the process of racism in Brazil, resulting from the slavery period and its implications for ethnic-racial identity, in the post-abolition period (1888). Then we investigate the contributions of Law 10.639/2003 and the main guidelines that guide Early Childhood Education in Brazil, about ethnic-racial issues. In the third section, we turn to childhood memories, relating them to the records of pedagogical experiences with the PIBID and the Supervised Internship of the Initial years. The records showed that some black children were not identifying with their Afro-Brazilian characteristics. Thus, in our methodology, we resort to the concept of memory, as a qualitative research method, which is influenced by the social environment to conclude that anti-racist pedagogical actions are fundamental in the production of new subjectivities that enable the ethnic-racial identity of subjects at school. objeto que norteou nossa pesquisa surgiu em 2018, na disciplina Infância, Cultura e Sociedade. Ganhou sustentação a partir das vivências no Programa Institucional de Bolsas e Iniciação à Docência (PIBID); e Estágio Supervisionado dos Anos Iniciais, em 2018/2019. Assim, em nossa primeira seção traçamos um breve histórico do processo de racismo no Brasil, decorrente do período escravocrata e suas implicações na identidade étnico-racial, no pós-abolição (1888). Em seguida investigamos as contribuições da Lei 10.639/2003 e das principais diretrizes que orientam a Educação Infantil no Brasil, acerca das questões étnico-raciais. Na terceira seção recorremos às memórias da infância, relacionando-as com os registros das experiências pedagógicas junto ao PIBID e ao Estágio Supervisionado dos anos Iniciais. Os registros demonstraram que, algumas crianças negras não estavam se identificando com suas características afro-brasileiras. Assim, em nossa metodologia recorremos ao conceito de memória, enquanto um método de pesquisa qualitativo, que sofre influências do meio social para concluir que as ações pedagógicas antirracistas são fundamentais na produção de novas subjetividades que possibilitem a identidade étnico-racial dos sujeitos na escola. 2022-12-06T11:12:43Z 2022-12-06T11:12:43Z 2022-12-06 Monografia SILVA, Geice Nogueira da. Infância e memória: uma reflexão sobre questões étnico-raciais na educação infantil. 2022. 35 f. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal do Tocantins, Campus de Miracema, Miracema do Tocantins, 2022. http://hdl.handle.net/11612/4445 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema CURSO::MIRACEMA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Miracema Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Escravidão
Racismo
Identidade
Memória e infância
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Escravidão
Racismo
Identidade
Memória e infância
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Silva, Geice Nogueira da
Infância e memória: uma reflexão sobre questões étnico-raciais na educação infantil
topic_facet Escravidão
Racismo
Identidade
Memória e infância
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The object that guided our research emerged in 2018, in the discipline Childhood, Culture and Society. It gained support from the experiences in the Institutional Scholarship and Initiation to Teaching Program (PIBID); and Supervised Internship of the Initial Years, in 2018/2019. Thus, in our first section we trace a brief history of the process of racism in Brazil, resulting from the slavery period and its implications for ethnic-racial identity, in the post-abolition period (1888). Then we investigate the contributions of Law 10.639/2003 and the main guidelines that guide Early Childhood Education in Brazil, about ethnic-racial issues. In the third section, we turn to childhood memories, relating them to the records of pedagogical experiences with the PIBID and the Supervised Internship of the Initial years. The records showed that some black children were not identifying with their Afro-Brazilian characteristics. Thus, in our methodology, we resort to the concept of memory, as a qualitative research method, which is influenced by the social environment to conclude that anti-racist pedagogical actions are fundamental in the production of new subjectivities that enable the ethnic-racial identity of subjects at school.
author_additional Gonçalves Filho, Francisco
author_additionalStr Gonçalves Filho, Francisco
format Monografia
author Silva, Geice Nogueira da
title Infância e memória: uma reflexão sobre questões étnico-raciais na educação infantil
title_short Infância e memória: uma reflexão sobre questões étnico-raciais na educação infantil
title_full Infância e memória: uma reflexão sobre questões étnico-raciais na educação infantil
title_fullStr Infância e memória: uma reflexão sobre questões étnico-raciais na educação infantil
title_full_unstemmed Infância e memória: uma reflexão sobre questões étnico-raciais na educação infantil
title_sort infância e memória: uma reflexão sobre questões étnico-raciais na educação infantil
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/4445
_version_ 1787134303894765568
score 11.755432