Monografia

O subjuntivo: usos e normas.

This project aims to analyze the way in which the normative and pedagogical grammars conceptualize the way, the time and the subjunctive characteristics (connective), so that their findings can provide a more accurate view of the Portuguese language with regard to this feature of the verb. Theref...

ver descrição completa

Autor principal: Rocha, Dayane Carneiro
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4447
id ir-11612-4447
recordtype dspace
spelling ir-11612-44472022-12-07T06:01:21Z O subjuntivo: usos e normas. Rocha, Dayane Carneiro Oliveira, Luiz Roberto Peel Furtado de Gramática Prescritiva. Modo Subjuntivo. Normatividade. CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS This project aims to analyze the way in which the normative and pedagogical grammars conceptualize the way, the time and the subjunctive characteristics (connective), so that their findings can provide a more accurate view of the Portuguese language with regard to this feature of the verb. Therefore, we are based in normative grammars Rocha Lima, Bechara, Cipro Neto, Cegalla, André, Pimentel, Reis, Luft and Nicola & Infante, and in pedagogical grammars of MouraNeves, Perini, Bagno and Castilho. We also have in this work as theoretical framework, the contributions of the normativity of Wittgenstein, who worked in the field of philosophy of language, saying that every language has a pattern, even having many variants; and that this pattern, this set of rules need to be learned so that the child can build their linguistically ostentations, their concepts, their volitions and their affections. Este projeto tem como objetivo analisar a forma com a qual as gramáticas normativas e pedagógicas conceituam o modo, o tempo e as características do subjuntivo (conjuntivo), para que suas conclusões possam propiciar uma visão mais precisa sobre o ensino da língua portuguesa no tocante a essa feição do verbo. Para tanto, embasamo-nos nas gramáticas normativas de Rocha Lima, Bechara, Cipro Neto, Cegalla, André, Pimentel, Reis, Luft e Nicola & Infante, e nas gramáticas pedagógicas de Moura Neves, Perini, Bagno e Castilho. Temos, ainda, neste trabalho, como arcabouço teórico, as contribuições sobre a normatividade de Wittgenstein, que trabalhou no campo da filosofia da linguagem, afirmando que toda linguagem apresenta um padrão, mesmo possuindo muitas variantes; e que esse padrão, esse conjunto de regras, precisa ser aprendido para que a criança possa construir linguisticamente as suas ostensões, os seus conceitos, as suas volições e os seus afetos. 2022-12-06T20:59:42Z 2022-12-06T20:59:42Z 2022-12-06 Monografia ROCHA,Dayane Carneiro. O subjuntivo: usos e normas. 51f. Monografia (Graduação) - Letras, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2015. http://hdl.handle.net/11612/4447 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::LETRAS – LÍNGUA INGLESA E SUAS RESPECTIVAS LITERATURAS Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Gramática Prescritiva.
Modo Subjuntivo.
Normatividade.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
spellingShingle Gramática Prescritiva.
Modo Subjuntivo.
Normatividade.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
Rocha, Dayane Carneiro
O subjuntivo: usos e normas.
topic_facet Gramática Prescritiva.
Modo Subjuntivo.
Normatividade.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
description This project aims to analyze the way in which the normative and pedagogical grammars conceptualize the way, the time and the subjunctive characteristics (connective), so that their findings can provide a more accurate view of the Portuguese language with regard to this feature of the verb. Therefore, we are based in normative grammars Rocha Lima, Bechara, Cipro Neto, Cegalla, André, Pimentel, Reis, Luft and Nicola & Infante, and in pedagogical grammars of MouraNeves, Perini, Bagno and Castilho. We also have in this work as theoretical framework, the contributions of the normativity of Wittgenstein, who worked in the field of philosophy of language, saying that every language has a pattern, even having many variants; and that this pattern, this set of rules need to be learned so that the child can build their linguistically ostentations, their concepts, their volitions and their affections.
author_additional Oliveira, Luiz Roberto Peel Furtado de
author_additionalStr Oliveira, Luiz Roberto Peel Furtado de
format Monografia
author Rocha, Dayane Carneiro
title O subjuntivo: usos e normas.
title_short O subjuntivo: usos e normas.
title_full O subjuntivo: usos e normas.
title_fullStr O subjuntivo: usos e normas.
title_full_unstemmed O subjuntivo: usos e normas.
title_sort o subjuntivo: usos e normas.
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/4447
_version_ 1787134400081690624
score 11.653393