Monografia

A História da Geometria espacial no ensino: uma análise de livros didáticos e da percepção dos professores de matemática

The present work was developed in order to understand the possibilities of using the History of Mathematics as a methodological resource, present in textbooks used by teachers and students in the classroom. For this, we chose, as a basis, some theorists who investigate and analyze the importance...

ver descrição completa

Autor principal: GONÇALVES, Márcya Dias
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4791
id ir-11612-4791
recordtype dspace
spelling ir-11612-47912023-02-11T06:01:15Z A História da Geometria espacial no ensino: uma análise de livros didáticos e da percepção dos professores de matemática GONÇALVES, Márcya Dias CARNEIRO, Rogerio dos Santos História da Matemática Professores de Matemática Ensino de Geometria Espacial Livros Didáticos History of Mathematics Mathematics Teachers Teaching Spatial Geometry Didatic books CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA The present work was developed in order to understand the possibilities of using the History of Mathematics as a methodological resource, present in textbooks used by teachers and students in the classroom. For this, we chose, as a basis, some theorists who investigate and analyze the importance of history in Mathematics Education as a motivating and contextualizing factor in textbooks in the study of Mathematics. The research consists of a qualitative bibliographic approach, verifying how the history of Mathematics is inserted in the Spatial Geometry content in textbooks and using survey research procedures as an instrument for collecting data from an online survey with teachers of Mathematics, seeking to investigate its formation and the use of the History of Mathematics in the classroom. The result of the study shows that the use of the History of Mathematics is limited to what is presented in textbooks, as it refers to a traditional paradigm, the main cause being the little knowledge about the History of Mathematics, caused by the lack of more in-depth knowledge of the discipline in the academic course and in continuing education. This shows that the History of Mathematics is something that is separate from the professional practice of Mathematics teachers. O presente trabalho foi desenvolvido com intuito de compreender as possibilidades do uso da História da Matemática como recurso metodológico, presente em livros didáticos utilizados pelos professores e estudantes em sala de aula. Para isso, elegemos, como base, alguns teóricos que investigam e analisam a importância da história na Educação Matemática como fator de motivação e contextualização nos livros didáticos no estudo da Matemática. A pesquisa consiste em uma abordagem qualitativa do tipo bibliográfica, verificando de que modo a história da Matemática está inserida no conteúdo da Geometria Espacial nos livros didáticos e usando procedimentos de pesquisa survey como instrumento de coleta de dados de uma enquete on- line com os professores de Matemática, procurando investigar sua formação e o uso da História da Matemática em sala de aula. O resultado do estudo mostra que o uso da História da Matemática é limitada ao que é apresentado nos livros didáticos, pois se refere a um paradigma tradicional, a principal causa é o pouco conhecimento sobre a História da Matemática, provocado pela falta de mais aprofundamento da disciplina no curso acadêmico e na formação continuada. Isso mostra que a História da Matemática é algo que se encontra apartado da prática profissional dos professores de Matemática. 2023-02-10T12:16:00Z 2023-02-10T12:16:00Z 2023 Monografia GONÇALVES, Márcya Dias. A História da Geometria espacial no ensino: uma análise de livros didáticos e da percepção dos professores de matemática. 2021 72 f. Trabalho de conclusão de curso em Licenciatura em Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2021. http://hdl.handle.net/11612/4791 pt_BR ACESSO LIVRE application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic História da Matemática
Professores de Matemática
Ensino de Geometria Espacial
Livros Didáticos
History of Mathematics
Mathematics Teachers
Teaching Spatial Geometry
Didatic books
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle História da Matemática
Professores de Matemática
Ensino de Geometria Espacial
Livros Didáticos
History of Mathematics
Mathematics Teachers
Teaching Spatial Geometry
Didatic books
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
GONÇALVES, Márcya Dias
A História da Geometria espacial no ensino: uma análise de livros didáticos e da percepção dos professores de matemática
topic_facet História da Matemática
Professores de Matemática
Ensino de Geometria Espacial
Livros Didáticos
History of Mathematics
Mathematics Teachers
Teaching Spatial Geometry
Didatic books
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The present work was developed in order to understand the possibilities of using the History of Mathematics as a methodological resource, present in textbooks used by teachers and students in the classroom. For this, we chose, as a basis, some theorists who investigate and analyze the importance of history in Mathematics Education as a motivating and contextualizing factor in textbooks in the study of Mathematics. The research consists of a qualitative bibliographic approach, verifying how the history of Mathematics is inserted in the Spatial Geometry content in textbooks and using survey research procedures as an instrument for collecting data from an online survey with teachers of Mathematics, seeking to investigate its formation and the use of the History of Mathematics in the classroom. The result of the study shows that the use of the History of Mathematics is limited to what is presented in textbooks, as it refers to a traditional paradigm, the main cause being the little knowledge about the History of Mathematics, caused by the lack of more in-depth knowledge of the discipline in the academic course and in continuing education. This shows that the History of Mathematics is something that is separate from the professional practice of Mathematics teachers.
author_additional CARNEIRO, Rogerio dos Santos
author_additionalStr CARNEIRO, Rogerio dos Santos
format Monografia
author GONÇALVES, Márcya Dias
title A História da Geometria espacial no ensino: uma análise de livros didáticos e da percepção dos professores de matemática
title_short A História da Geometria espacial no ensino: uma análise de livros didáticos e da percepção dos professores de matemática
title_full A História da Geometria espacial no ensino: uma análise de livros didáticos e da percepção dos professores de matemática
title_fullStr A História da Geometria espacial no ensino: uma análise de livros didáticos e da percepção dos professores de matemática
title_full_unstemmed A História da Geometria espacial no ensino: uma análise de livros didáticos e da percepção dos professores de matemática
title_sort história da geometria espacial no ensino: uma análise de livros didáticos e da percepção dos professores de matemática
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/4791
_version_ 1787134958515519488
score 11.755432