Dissertação

O ensino de matemática no contexto da atividade docente nos anos iniciais do ensino fundamental

The present study aims to comprehend how the concept of resistence, regarding the process of teaching mathematics, is manifested in the voice of the teachers who teach in the first years of elementary school at the teaching context. In order to develop this study, a literature review on mathematics...

ver descrição completa

Autor principal: Sousa, Luciana Pereira de
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2017
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/488
id ir-11612-488
recordtype dspace
spelling ir-11612-4882019-05-25T06:09:36Z O ensino de matemática no contexto da atividade docente nos anos iniciais do ensino fundamental Sousa, Luciana Pereira de Rolim, Carmem Lucia Artioli Resistência Atividade docente Ensino de Matemática Resistence Teaching Teaching Mathematics CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present study aims to comprehend how the concept of resistence, regarding the process of teaching mathematics, is manifested in the voice of the teachers who teach in the first years of elementary school at the teaching context. In order to develop this study, a literature review on mathematics education, teaching and the concept of resistence associated with the Historical-Cultural approach and the Activity Theory principles, conceptions supported mainly in the ideas of Vigotski and Leontiev. The methodology was guided by the qualitative approach, specifically a case study, in which the data that compose this investigation was collected through literature review, documentary research, observations, field diaries and audio interviews. The investigation was carried out in three public schools, from the State of Tocantins, in the city of Palmas, these schools offer the 4th and 5th grade of elementary school. The participants were the teachers of the classes chosen. The analysis has shown that the process of teaching and learning is a conscious activity and a solely human one. In this context, the activity becomes a historical and cultural construction. It was observed that, with regard to the concept of resistence, it is an evident element at schools, which manifest itself in the aptitudes and contradictions of their teachers, categorizing schools as spaces that can both work to reproduce the interests of the ruling class and to enable the emancipation and the social transformation of individuals. A presente pesquisa objetivou compreender como o conceito de resistência, em relação ao processo de ensino da matemática, se manifesta na voz do professor dos anos iniciais do ensino fundamental no contexto da atividade docente. Para desenvolvimento deste trabalho, foram realizados estudos sobre educação matemática, atividade docente e o conceito de resistência, sendo estes associados à abordagem Histórico-Cultural e princípios da Teoria da Atividade, concepções apoiadas, principalmente nas ideias de Vigotski e Leontiev. A construção metodológica foi norteada pela abordagem qualitativa, e os dados que constituíram a investigação foram obtidos por meio de estudos bibliográficos e documentais, observações, diário de campo e entrevistas em áudio, configurando-se como estudo de caso. O local escolhido para realização deste trabalho foram três escolas públicas da rede estadual de ensino do município de Palmas-TO, que ofertam o 4º e 5º ano do ensino fundamental. Os sujeitos participantes foram as professoras das respectivas turmas escolhidas. A análise dos dados indica que o processo de ensino e aprendizagem é uma atividade consciente e exclusivamente humana, nesse contexto, a atividade se constitui como construção histórica e cultural. No que concerne ao conceito de resistência, a pesquisa observou que este é um elemento evidente no contexto escolar, sendo manifesto nas atitudes e nas contradições docentes, caracterizando a escola como um espaço que concomitantemente pode atuar para reproduzir os interesses da classe dominante como também pode possibilitar a emancipação e a transformação social dos sujeitos. 2017-09-01T17:33:01Z 2017-09-01T17:33:01Z 2016-12-15 Dissertação SOUSA, Luciana Pereira de. O ensino de matemática no contexto da atividade docente nos anos iniciais do ensino fundamental. 2016. 103f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Educação, Palmas, 2016. http://hdl.handle.net/11612/488 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE Palmas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Resistência
Atividade docente
Ensino de Matemática
Resistence
Teaching
Teaching Mathematics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Resistência
Atividade docente
Ensino de Matemática
Resistence
Teaching
Teaching Mathematics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Sousa, Luciana Pereira de
O ensino de matemática no contexto da atividade docente nos anos iniciais do ensino fundamental
topic_facet Resistência
Atividade docente
Ensino de Matemática
Resistence
Teaching
Teaching Mathematics
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present study aims to comprehend how the concept of resistence, regarding the process of teaching mathematics, is manifested in the voice of the teachers who teach in the first years of elementary school at the teaching context. In order to develop this study, a literature review on mathematics education, teaching and the concept of resistence associated with the Historical-Cultural approach and the Activity Theory principles, conceptions supported mainly in the ideas of Vigotski and Leontiev. The methodology was guided by the qualitative approach, specifically a case study, in which the data that compose this investigation was collected through literature review, documentary research, observations, field diaries and audio interviews. The investigation was carried out in three public schools, from the State of Tocantins, in the city of Palmas, these schools offer the 4th and 5th grade of elementary school. The participants were the teachers of the classes chosen. The analysis has shown that the process of teaching and learning is a conscious activity and a solely human one. In this context, the activity becomes a historical and cultural construction. It was observed that, with regard to the concept of resistence, it is an evident element at schools, which manifest itself in the aptitudes and contradictions of their teachers, categorizing schools as spaces that can both work to reproduce the interests of the ruling class and to enable the emancipation and the social transformation of individuals.
author_additional Rolim, Carmem Lucia Artioli
author_additionalStr Rolim, Carmem Lucia Artioli
format Dissertação
author Sousa, Luciana Pereira de
title O ensino de matemática no contexto da atividade docente nos anos iniciais do ensino fundamental
title_short O ensino de matemática no contexto da atividade docente nos anos iniciais do ensino fundamental
title_full O ensino de matemática no contexto da atividade docente nos anos iniciais do ensino fundamental
title_fullStr O ensino de matemática no contexto da atividade docente nos anos iniciais do ensino fundamental
title_full_unstemmed O ensino de matemática no contexto da atividade docente nos anos iniciais do ensino fundamental
title_sort o ensino de matemática no contexto da atividade docente nos anos iniciais do ensino fundamental
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2017
url http://hdl.handle.net/11612/488
_version_ 1787134598135676928
score 11.653393