Monografia

A categoria lugar no ensino de geografia no ensino fundamental.

This final paper of Geography course aims to analyze the importance of geography teaching in primary education in schools. The geography in elementary school as the other sciences suffered over the years great changes, today we can not speak of a geography just the physical study of nature, but a...

ver descrição completa

Autor principal: Sousa, Orlandina Marta de
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/5011
id ir-11612-5011
recordtype dspace
spelling ir-11612-50112023-03-11T06:01:57Z A categoria lugar no ensino de geografia no ensino fundamental. Sousa, Orlandina Marta de Costa, Kênia Gonçalves Aprendizado Geografia Ensino Fundamental Escola Learning Geography Elementary School School. CNPQ::OUTROS This final paper of Geography course aims to analyze the importance of geography teaching in primary education in schools. The geography in elementary school as the other sciences suffered over the years great changes, today we can not speak of a geography just the physical study of nature, but also the interaction man / environment, society / nature. Currently geography teaching in primary education has didactic and pedagogical specificities which can either hinder how to approach the teaching-learning process to the universe lived and perceived by students to design a more humane geographical space. Still on the teaching of geography in elementary school, we must also to interpret and discuss the phenomena space- time with a view to provide to the student know and develop investigative spirit and establish your body, emotional and social communication with the elements of geographical space, in addition, of course not fail to mention the reading, writing and discussion as the main focuses of the various issues that need to be guaranteed as fundamental procedures for citizen training and the metamorphosis of the contemporary world. The understanding of the unfolding of Geography in school practice in elementary school requires an understanding of the various approaches that science has over time so that the analysis allows a more all-encompassing and comprehensive vision to students early in their learning. Este trabalho de conclusão do curso de Geografia tem a finalidade de analisar a importância do ensino de geografia no ensino fundamental nas escolas. A geografia no ensino fundamental como as outras ciências sofreu ao longo dos anos grandes mudanças, hoje não podemos falar de uma geografia apenas do estudo fisico da natureza, mas também da interação homem/meio, sociedade/natureza. Atualmente o ensino de geografia no ensino fundamental possui especificidades didáticas e pedagógicas as quais podem tanto dificultar como aproximar o processo de ensino-aprendizagem ao universo vivido e percebido pelos educandos, para conceber um espaço geográfico mais humanitário. Ainda sobre o ensino de geografia no ensino fundamental, é preciso também intepretar e problematizar os fenômenos espaço-temporal na perspectiva de propiciar ao educando conhecer e desenvolver o espirito investigativo e, estabelecer sua comunicação corporal, afetiva e social com os elementos do espaço geográfico, além disso, é claro que não deixamos de mencionar a leitura, a escrita e a discussão como focos principais, dos diversos temas que precisam ser garantidos como procedimentos fundamentais para a formação cidadã em relação à metamorfose do mundo contemporâneo. A compreensão acerca do desdobramento da Geografia na prática escolar no ensino fundamental requer um entendimento das diversas abordagens que a ciência apresenta ao longo do tempo para que a análise possibilite uma visão mais totalizadora e compreensiva aos educandos no início de seu aprendizado. 2023-03-10T20:18:25Z 2023-03-10T20:18:25Z 2023-04-10 Monografia SOUSA, Orlandina Marta de. A categoria lugar no ensino de geografia no ensino fundamental. 2016. 43 f. TCC (Graduação) - Curso de Geografia, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2016. http://hdl.handle.net/11612/5011 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::GEOGRAFIA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Aprendizado
Geografia
Ensino Fundamental
Escola
Learning
Geography
Elementary School
School.
CNPQ::OUTROS
spellingShingle Aprendizado
Geografia
Ensino Fundamental
Escola
Learning
Geography
Elementary School
School.
CNPQ::OUTROS
Sousa, Orlandina Marta de
A categoria lugar no ensino de geografia no ensino fundamental.
topic_facet Aprendizado
Geografia
Ensino Fundamental
Escola
Learning
Geography
Elementary School
School.
CNPQ::OUTROS
description This final paper of Geography course aims to analyze the importance of geography teaching in primary education in schools. The geography in elementary school as the other sciences suffered over the years great changes, today we can not speak of a geography just the physical study of nature, but also the interaction man / environment, society / nature. Currently geography teaching in primary education has didactic and pedagogical specificities which can either hinder how to approach the teaching-learning process to the universe lived and perceived by students to design a more humane geographical space. Still on the teaching of geography in elementary school, we must also to interpret and discuss the phenomena space- time with a view to provide to the student know and develop investigative spirit and establish your body, emotional and social communication with the elements of geographical space, in addition, of course not fail to mention the reading, writing and discussion as the main focuses of the various issues that need to be guaranteed as fundamental procedures for citizen training and the metamorphosis of the contemporary world. The understanding of the unfolding of Geography in school practice in elementary school requires an understanding of the various approaches that science has over time so that the analysis allows a more all-encompassing and comprehensive vision to students early in their learning.
author_additional Costa, Kênia Gonçalves
author_additionalStr Costa, Kênia Gonçalves
format Monografia
author Sousa, Orlandina Marta de
title A categoria lugar no ensino de geografia no ensino fundamental.
title_short A categoria lugar no ensino de geografia no ensino fundamental.
title_full A categoria lugar no ensino de geografia no ensino fundamental.
title_fullStr A categoria lugar no ensino de geografia no ensino fundamental.
title_full_unstemmed A categoria lugar no ensino de geografia no ensino fundamental.
title_sort categoria lugar no ensino de geografia no ensino fundamental.
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/5011
_version_ 1787134648407556096
score 11.674684