/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
Questões afro-brasileiras no Ensino de História.
The curricular guidelines point out that the objectives of History learning should be directed to the student to understand the contemporary social problems, exploring different resources: images, videos, films and others, to think about different contexts of History. Thus, the general objective...
Autor principal: | Almeida, Benedita Rondon de |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/5071 |
id |
ir-11612-5071 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-50712023-03-14T06:01:38Z Questões afro-brasileiras no Ensino de História. Almeida, Benedita Rondon de Nakashima, Rosária Helena Ruiz Ensino de História Questões afro-brasileiras Planejamento do ensino Telecurso History Teaching Afro-Brazilian issues Teaching planning. CNPQ::OUTROS The curricular guidelines point out that the objectives of History learning should be directed to the student to understand the contemporary social problems, exploring different resources: images, videos, films and others, to think about different contexts of History. Thus, the general objective of the work was to systematize two lesson plans, one for elementary education and another for secondary education, supported by videos from the Telecurso de História. From a qualitative and exploratory research, a bibliographical survey was carried out and an electronic book was selected, called "Brazilian Africanities and Education", edited by the Ministry of Education (MEC)/TV Escola, which guided the preparation of lesson plans. We conclude that the act of planning is not a neutral activity, so all the time the teacher needs to ask himself: what subject do I want to form? Why is the selection of content that addresses Afro-Brazilian issues important? What are the representations about the black present in school? As orientações curriculares apontam que os objetivos do aprendizado de História devem ser direcionados para levar o estudante a compreender as problemáticas sociais contemporâneas, explorando diferentes recursos: imagens, vídeos, filmes e entre outros, para pensarem em diferentes contextos da História. Assim, o objetivo geral do trabalho foi sistematizar dois planos de aula, um para o ensino fundamental e outro para o ensino médio, apoiados por vídeos do Telecurso de História. A partir de uma pesquisa qualitativa e exploratória, foi realizado um levantamento bibliográfico e selecionado um livro eletrônico, chamado “Africanidades brasileiras e educação”, editado pelo Ministério da Educação (MEC)/TV Escola, que orientou a elaboração dos planos de aula. Concluímos que o ato de planejar não é uma atividade neutra, por isso o tempo todo o professor precisa se perguntar: que sujeito eu quero formar? Por que a seleção de conteúdos que abordem as questões afro-brasileiras são importantes? Quais são as representações sobre o negro presentes na escola? 2023-03-14T00:00:56Z 2023-03-14T00:00:56Z 2023-03-13 Monografia ALMEIDA, Benedita Rondon de. Questões afro-brasileiras no Ensino de História. 2017. 38 f. TCC (Graduação) - Curso de História, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2017. http://hdl.handle.net/11612/5071 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::HISTÓRIA Araguaína Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Ensino de História Questões afro-brasileiras Planejamento do ensino Telecurso History Teaching Afro-Brazilian issues Teaching planning. CNPQ::OUTROS |
spellingShingle |
Ensino de História Questões afro-brasileiras Planejamento do ensino Telecurso History Teaching Afro-Brazilian issues Teaching planning. CNPQ::OUTROS Almeida, Benedita Rondon de Questões afro-brasileiras no Ensino de História. |
topic_facet |
Ensino de História Questões afro-brasileiras Planejamento do ensino Telecurso History Teaching Afro-Brazilian issues Teaching planning. CNPQ::OUTROS |
description |
The curricular guidelines point out that the objectives of History learning should be
directed to the student to understand the contemporary social problems, exploring
different resources: images, videos, films and others, to think about different contexts
of History. Thus, the general objective of the work was to systematize two lesson
plans, one for elementary education and another for secondary education, supported
by videos from the Telecurso de História. From a qualitative and exploratory
research, a bibliographical survey was carried out and an electronic book was
selected, called "Brazilian Africanities and Education", edited by the Ministry of
Education (MEC)/TV Escola, which guided the preparation of lesson plans. We
conclude that the act of planning is not a neutral activity, so all the time the teacher
needs to ask himself: what subject do I want to form? Why is the selection of content
that addresses Afro-Brazilian issues important? What are the representations about
the black present in school? |
author_additional |
Nakashima, Rosária Helena Ruiz |
author_additionalStr |
Nakashima, Rosária Helena Ruiz |
format |
Monografia |
author |
Almeida, Benedita Rondon de |
title |
Questões afro-brasileiras no Ensino de História. |
title_short |
Questões afro-brasileiras no Ensino de História. |
title_full |
Questões afro-brasileiras no Ensino de História. |
title_fullStr |
Questões afro-brasileiras no Ensino de História. |
title_full_unstemmed |
Questões afro-brasileiras no Ensino de História. |
title_sort |
questões afro-brasileiras no ensino de história. |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/5071 |
_version_ |
1787134549517402112 |
score |
11.755432 |