Monografia

Questões afro-brasileiras no Ensino de História.

The curricular guidelines point out that the objectives of History learning should be directed to the student to understand the contemporary social problems, exploring different resources: images, videos, films and others, to think about different contexts of History. Thus, the general objective...

ver descrição completa

Autor principal: Almeida, Benedita Rondon de
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/5071
id ir-11612-5071
recordtype dspace
spelling ir-11612-50712023-03-14T06:01:38Z Questões afro-brasileiras no Ensino de História. Almeida, Benedita Rondon de Nakashima, Rosária Helena Ruiz Ensino de História Questões afro-brasileiras Planejamento do ensino Telecurso History Teaching Afro-Brazilian issues Teaching planning. CNPQ::OUTROS The curricular guidelines point out that the objectives of History learning should be directed to the student to understand the contemporary social problems, exploring different resources: images, videos, films and others, to think about different contexts of History. Thus, the general objective of the work was to systematize two lesson plans, one for elementary education and another for secondary education, supported by videos from the Telecurso de História. From a qualitative and exploratory research, a bibliographical survey was carried out and an electronic book was selected, called "Brazilian Africanities and Education", edited by the Ministry of Education (MEC)/TV Escola, which guided the preparation of lesson plans. We conclude that the act of planning is not a neutral activity, so all the time the teacher needs to ask himself: what subject do I want to form? Why is the selection of content that addresses Afro-Brazilian issues important? What are the representations about the black present in school? As orientações curriculares apontam que os objetivos do aprendizado de História devem ser direcionados para levar o estudante a compreender as problemáticas sociais contemporâneas, explorando diferentes recursos: imagens, vídeos, filmes e entre outros, para pensarem em diferentes contextos da História. Assim, o objetivo geral do trabalho foi sistematizar dois planos de aula, um para o ensino fundamental e outro para o ensino médio, apoiados por vídeos do Telecurso de História. A partir de uma pesquisa qualitativa e exploratória, foi realizado um levantamento bibliográfico e selecionado um livro eletrônico, chamado “Africanidades brasileiras e educação”, editado pelo Ministério da Educação (MEC)/TV Escola, que orientou a elaboração dos planos de aula. Concluímos que o ato de planejar não é uma atividade neutra, por isso o tempo todo o professor precisa se perguntar: que sujeito eu quero formar? Por que a seleção de conteúdos que abordem as questões afro-brasileiras são importantes? Quais são as representações sobre o negro presentes na escola? 2023-03-14T00:00:56Z 2023-03-14T00:00:56Z 2023-03-13 Monografia ALMEIDA, Benedita Rondon de. Questões afro-brasileiras no Ensino de História. 2017. 38 f. TCC (Graduação) - Curso de História, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2017. http://hdl.handle.net/11612/5071 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::HISTÓRIA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Ensino de História
Questões afro-brasileiras
Planejamento do ensino
Telecurso
History Teaching
Afro-Brazilian issues
Teaching planning.
CNPQ::OUTROS
spellingShingle Ensino de História
Questões afro-brasileiras
Planejamento do ensino
Telecurso
History Teaching
Afro-Brazilian issues
Teaching planning.
CNPQ::OUTROS
Almeida, Benedita Rondon de
Questões afro-brasileiras no Ensino de História.
topic_facet Ensino de História
Questões afro-brasileiras
Planejamento do ensino
Telecurso
History Teaching
Afro-Brazilian issues
Teaching planning.
CNPQ::OUTROS
description The curricular guidelines point out that the objectives of History learning should be directed to the student to understand the contemporary social problems, exploring different resources: images, videos, films and others, to think about different contexts of History. Thus, the general objective of the work was to systematize two lesson plans, one for elementary education and another for secondary education, supported by videos from the Telecurso de História. From a qualitative and exploratory research, a bibliographical survey was carried out and an electronic book was selected, called "Brazilian Africanities and Education", edited by the Ministry of Education (MEC)/TV Escola, which guided the preparation of lesson plans. We conclude that the act of planning is not a neutral activity, so all the time the teacher needs to ask himself: what subject do I want to form? Why is the selection of content that addresses Afro-Brazilian issues important? What are the representations about the black present in school?
author_additional Nakashima, Rosária Helena Ruiz
author_additionalStr Nakashima, Rosária Helena Ruiz
format Monografia
author Almeida, Benedita Rondon de
title Questões afro-brasileiras no Ensino de História.
title_short Questões afro-brasileiras no Ensino de História.
title_full Questões afro-brasileiras no Ensino de História.
title_fullStr Questões afro-brasileiras no Ensino de História.
title_full_unstemmed Questões afro-brasileiras no Ensino de História.
title_sort questões afro-brasileiras no ensino de história.
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/5071
_version_ 1787134549517402112
score 11.755432