Monografia

Viajando no tempo com a história das equações do segundo grau.

This paper intends to present a didactic proposal in the teaching of the equations of the second degree, having as orientation the History of Mathematics. The problematizing question is as follows: How to teach second-degree equations using the history of mathematics in the classroom? In order to...

ver descrição completa

Autor principal: ROCHA, Camila Luciana Bomfim da
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/5092
id ir-11612-5092
recordtype dspace
spelling ir-11612-50922023-03-15T06:01:53Z Viajando no tempo com a história das equações do segundo grau. ROCHA, Camila Luciana Bomfim da OLIVEIRA, Sinval de Peça Teatral, História da Matemática, Equações do segundo grau, Theatrical Part, History of Mathematics, Equations of the second degree. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This paper intends to present a didactic proposal in the teaching of the equations of the second degree, having as orientation the History of Mathematics. The problematizing question is as follows: How to teach second-degree equations using the history of mathematics in the classroom? In order to answer this question, I outlined some objectives related to the construction of a didactic proposal based on information found in different works. The research was done as a form of documentary research in specific literatures, among the data of analyzes are: textbooks, paradidatic books, books of history of mathematics and articles of history of mathematics. The information extracted from these works, outlined the construction of the didactic proposal that is configured as a play entitled "Traveling in time with the history of the equations of the second degree", highlighting the main mathematicians who contributed directly to the formula for solving these equations. This proposal seeks to arouse students' interest through the historical plot and the researcher's spirit, which can provide meaningful teaching of the equations of the second degree. Esse trabalho tem por intuito apresentar uma proposta didática no ensino das equações do segundo grau, tendo como orientação a História da Matemática. A questão problematizadora se configura da seguinte forma: Como ensinar equações do segundo grau utilizando a história da matemática em sala de aula? No intuito de responder a esse questionamento, esbocei alguns objetivos referentes à construção de uma proposta didática embasadas em informações encontradas em diferentes obras. A investigação se deu como forma de pesquisas documentais em literaturas específicas, entre os dados de análises estão: livros didáticos, livros paradidáticos, livros de história da matemática e artigos de história da matemática. As informações retiradas dessas obras delinearam a construção da proposta didática que se caracteriza como uma peça teatral intitulada “Viajando no tempo com a história das equações do segundo grau”, destacando os principais matemáticos que contribuíram diretamente com a fórmula de resolução dessas equações. Essa proposta busca despertar o interesse dos alunos através do enredo histórico e seu espírito investigador, que pode proporcionar um ensino significativo das equações do segundo grau. 2023-03-14T21:21:58Z 2023-03-14T21:21:58Z 2023-03-14 Monografia ROCHA, Camila Luciana Bomfim da. VIAJANDO NO TEMPO COM A HISTÓRIA DAS EQUAÇÕES DO SEGUNDO GRAU. 2016. 63 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2016. http://hdl.handle.net/11612/5092 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Peça Teatral,
História da Matemática,
Equações do segundo grau,
Theatrical Part,
History of Mathematics,
Equations of the second degree.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Peça Teatral,
História da Matemática,
Equações do segundo grau,
Theatrical Part,
History of Mathematics,
Equations of the second degree.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
ROCHA, Camila Luciana Bomfim da
Viajando no tempo com a história das equações do segundo grau.
topic_facet Peça Teatral,
História da Matemática,
Equações do segundo grau,
Theatrical Part,
History of Mathematics,
Equations of the second degree.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description This paper intends to present a didactic proposal in the teaching of the equations of the second degree, having as orientation the History of Mathematics. The problematizing question is as follows: How to teach second-degree equations using the history of mathematics in the classroom? In order to answer this question, I outlined some objectives related to the construction of a didactic proposal based on information found in different works. The research was done as a form of documentary research in specific literatures, among the data of analyzes are: textbooks, paradidatic books, books of history of mathematics and articles of history of mathematics. The information extracted from these works, outlined the construction of the didactic proposal that is configured as a play entitled "Traveling in time with the history of the equations of the second degree", highlighting the main mathematicians who contributed directly to the formula for solving these equations. This proposal seeks to arouse students' interest through the historical plot and the researcher's spirit, which can provide meaningful teaching of the equations of the second degree.
author_additional OLIVEIRA, Sinval de
author_additionalStr OLIVEIRA, Sinval de
format Monografia
author ROCHA, Camila Luciana Bomfim da
title Viajando no tempo com a história das equações do segundo grau.
title_short Viajando no tempo com a história das equações do segundo grau.
title_full Viajando no tempo com a história das equações do segundo grau.
title_fullStr Viajando no tempo com a história das equações do segundo grau.
title_full_unstemmed Viajando no tempo com a história das equações do segundo grau.
title_sort viajando no tempo com a história das equações do segundo grau.
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/5092
_version_ 1787134353488216064
score 11.653393