/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
A divisão nos anos iniciais:
This research presents some possible contributions of play as a didactic resource. The context of this work is expressed in terms of a guiding question: What are the contributions of play to the process of teaching and learning in the content of division in the Initial Years? In order to answer t...
Autor principal: | VASCONCELOS, Mariane Araujo de |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/5116 |
id |
ir-11612-5116 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-51162023-03-16T06:02:06Z A divisão nos anos iniciais: inventariando o problema a partir de alguns livros didáticos. VASCONCELOS, Mariane Araujo de OLIVEIRA, Sinval de Divisão, Lúdico, Livros didáticos, Pedagogia, Division, Playful, Didatic books, Pedagogy. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This research presents some possible contributions of play as a didactic resource. The context of this work is expressed in terms of a guiding question: What are the contributions of play to the process of teaching and learning in the content of division in the Initial Years? In order to answer this question, I outlined a general objective: to propose a reflection on the teaching process of the concept of division in the initial years and some complementary ones: to inventory the possible contributions to the teaching of the concept of division from book analyzes And specific literature and identify aspects that foster the initial formation of teachers of mathematics and pedagogy. The methodology of this research is of a qualitative nature based on the documentary research in textbooks from the third to fifth year of elementary school I, in an attempt to analyze the concept of division present in the books, and also to identify didactic proposals for the teaching of this content, besides , To verify in the specific literature of the Mathematical Education, authors that treat of the playful character inherent in the games and games as potentializadores of the teaching of mathematics. The results are presented in the attempt to favor the debate about the initial and continuous formation of teachers of Mathematics and Pedagogy, providing a reflection on the teaching practice in the initial years considering the content of division as the guiding principle of this discussion. Esta investigação apresenta algumas possíveis contribuições do lúdico como recurso didático. A conjuntura desse trabalho é expressa em termo de uma questão norteadora: Quais as contribuições do lúdico para o processo de ensino e aprendizagem no conteúdo de divisão nos Anos Iniciais? Com o propósito de responder esse questionamento, delineei um objetivo, geral: propor uma reflexão sobre o processo de ensino do conceito de divisão nos anos iniciais e alguns complementares: inventariar as possíveis contribuições para o ensino do conceito de divisão a partir de análises de livros didáticos e da literatura específica e identificar aspectos que fomentem a formação inicial de professores de matemática e pedagogia. A metodologia dessa investigação é de natureza qualitativa embasada pela pesquisa documental em livros didáticos do terceiro ao quinto ano do Ensino Fundamental I, na tentativa de analisar o conceito de divisão presente nos livros, e ainda identificar propostas didáticas para o ensino desse conteúdo, além disso, verificar na literatura específica da Educação Matemática, autores que tratem do caráter lúdico inerentes aos jogos e brincadeiras como potencializadores do ensino de matemática. Os resultados encontrados se configuram no intento de favorecer o debate em torno da formação inicial e continuada de professores de Matemática e Pedagogia, proporcionando uma reflexão sobre a prática docente nos anos iniciais considerando o conteúdo de divisão como norteador dessa discussão. 2023-03-16T00:23:18Z 2023-03-16T00:23:18Z 2023-03-15 Monografia VASCONCELOS, Mariane Araujo de. A DIVISÃO NOS ANOS INICIAIS:: inventariando o problema a partir de alguns livros didáticos. 2016. 64 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2016. http://hdl.handle.net/11612/5116 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Divisão, Lúdico, Livros didáticos, Pedagogia, Division, Playful, Didatic books, Pedagogy. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Divisão, Lúdico, Livros didáticos, Pedagogia, Division, Playful, Didatic books, Pedagogy. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA VASCONCELOS, Mariane Araujo de A divisão nos anos iniciais: |
topic_facet |
Divisão, Lúdico, Livros didáticos, Pedagogia, Division, Playful, Didatic books, Pedagogy. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
This research presents some possible contributions of play as a didactic resource. The context
of this work is expressed in terms of a guiding question: What are the contributions of play to
the process of teaching and learning in the content of division in the Initial Years? In order to
answer this question, I outlined a general objective: to propose a reflection on the teaching
process of the concept of division in the initial years and some complementary ones: to
inventory the possible contributions to the teaching of the concept of division from book
analyzes And specific literature and identify aspects that foster the initial formation of teachers
of mathematics and pedagogy. The methodology of this research is of a qualitative nature based
on the documentary research in textbooks from the third to fifth year of elementary school I, in
an attempt to analyze the concept of division present in the books, and also to identify didactic
proposals for the teaching of this content, besides , To verify in the specific literature of the
Mathematical Education, authors that treat of the playful character inherent in the games and
games as potentializadores of the teaching of mathematics. The results are presented in the
attempt to favor the debate about the initial and continuous formation of teachers of
Mathematics and Pedagogy, providing a reflection on the teaching practice in the initial years
considering the content of division as the guiding principle of this discussion. |
author_additional |
OLIVEIRA, Sinval de |
author_additionalStr |
OLIVEIRA, Sinval de |
format |
Monografia |
author |
VASCONCELOS, Mariane Araujo de |
title |
A divisão nos anos iniciais: |
title_short |
A divisão nos anos iniciais: |
title_full |
A divisão nos anos iniciais: |
title_fullStr |
A divisão nos anos iniciais: |
title_full_unstemmed |
A divisão nos anos iniciais: |
title_sort |
divisão nos anos iniciais: |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/5116 |
_version_ |
1787134572012503040 |
score |
11.755432 |