Monografia

A divisão nos anos iniciais:

This research presents some possible contributions of play as a didactic resource. The context of this work is expressed in terms of a guiding question: What are the contributions of play to the process of teaching and learning in the content of division in the Initial Years? In order to answer t...

ver descrição completa

Autor principal: VASCONCELOS, Mariane Araujo de
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/5116
id ir-11612-5116
recordtype dspace
spelling ir-11612-51162023-03-16T06:02:06Z A divisão nos anos iniciais: inventariando o problema a partir de alguns livros didáticos. VASCONCELOS, Mariane Araujo de OLIVEIRA, Sinval de Divisão, Lúdico, Livros didáticos, Pedagogia, Division, Playful, Didatic books, Pedagogy. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This research presents some possible contributions of play as a didactic resource. The context of this work is expressed in terms of a guiding question: What are the contributions of play to the process of teaching and learning in the content of division in the Initial Years? In order to answer this question, I outlined a general objective: to propose a reflection on the teaching process of the concept of division in the initial years and some complementary ones: to inventory the possible contributions to the teaching of the concept of division from book analyzes And specific literature and identify aspects that foster the initial formation of teachers of mathematics and pedagogy. The methodology of this research is of a qualitative nature based on the documentary research in textbooks from the third to fifth year of elementary school I, in an attempt to analyze the concept of division present in the books, and also to identify didactic proposals for the teaching of this content, besides , To verify in the specific literature of the Mathematical Education, authors that treat of the playful character inherent in the games and games as potentializadores of the teaching of mathematics. The results are presented in the attempt to favor the debate about the initial and continuous formation of teachers of Mathematics and Pedagogy, providing a reflection on the teaching practice in the initial years considering the content of division as the guiding principle of this discussion. Esta investigação apresenta algumas possíveis contribuições do lúdico como recurso didático. A conjuntura desse trabalho é expressa em termo de uma questão norteadora: Quais as contribuições do lúdico para o processo de ensino e aprendizagem no conteúdo de divisão nos Anos Iniciais? Com o propósito de responder esse questionamento, delineei um objetivo, geral: propor uma reflexão sobre o processo de ensino do conceito de divisão nos anos iniciais e alguns complementares: inventariar as possíveis contribuições para o ensino do conceito de divisão a partir de análises de livros didáticos e da literatura específica e identificar aspectos que fomentem a formação inicial de professores de matemática e pedagogia. A metodologia dessa investigação é de natureza qualitativa embasada pela pesquisa documental em livros didáticos do terceiro ao quinto ano do Ensino Fundamental I, na tentativa de analisar o conceito de divisão presente nos livros, e ainda identificar propostas didáticas para o ensino desse conteúdo, além disso, verificar na literatura específica da Educação Matemática, autores que tratem do caráter lúdico inerentes aos jogos e brincadeiras como potencializadores do ensino de matemática. Os resultados encontrados se configuram no intento de favorecer o debate em torno da formação inicial e continuada de professores de Matemática e Pedagogia, proporcionando uma reflexão sobre a prática docente nos anos iniciais considerando o conteúdo de divisão como norteador dessa discussão. 2023-03-16T00:23:18Z 2023-03-16T00:23:18Z 2023-03-15 Monografia VASCONCELOS, Mariane Araujo de. A DIVISÃO NOS ANOS INICIAIS:: inventariando o problema a partir de alguns livros didáticos. 2016. 64 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2016. http://hdl.handle.net/11612/5116 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Divisão,
Lúdico,
Livros didáticos,
Pedagogia,
Division,
Playful,
Didatic books,
Pedagogy.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Divisão,
Lúdico,
Livros didáticos,
Pedagogia,
Division,
Playful,
Didatic books,
Pedagogy.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
VASCONCELOS, Mariane Araujo de
A divisão nos anos iniciais:
topic_facet Divisão,
Lúdico,
Livros didáticos,
Pedagogia,
Division,
Playful,
Didatic books,
Pedagogy.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description This research presents some possible contributions of play as a didactic resource. The context of this work is expressed in terms of a guiding question: What are the contributions of play to the process of teaching and learning in the content of division in the Initial Years? In order to answer this question, I outlined a general objective: to propose a reflection on the teaching process of the concept of division in the initial years and some complementary ones: to inventory the possible contributions to the teaching of the concept of division from book analyzes And specific literature and identify aspects that foster the initial formation of teachers of mathematics and pedagogy. The methodology of this research is of a qualitative nature based on the documentary research in textbooks from the third to fifth year of elementary school I, in an attempt to analyze the concept of division present in the books, and also to identify didactic proposals for the teaching of this content, besides , To verify in the specific literature of the Mathematical Education, authors that treat of the playful character inherent in the games and games as potentializadores of the teaching of mathematics. The results are presented in the attempt to favor the debate about the initial and continuous formation of teachers of Mathematics and Pedagogy, providing a reflection on the teaching practice in the initial years considering the content of division as the guiding principle of this discussion.
author_additional OLIVEIRA, Sinval de
author_additionalStr OLIVEIRA, Sinval de
format Monografia
author VASCONCELOS, Mariane Araujo de
title A divisão nos anos iniciais:
title_short A divisão nos anos iniciais:
title_full A divisão nos anos iniciais:
title_fullStr A divisão nos anos iniciais:
title_full_unstemmed A divisão nos anos iniciais:
title_sort divisão nos anos iniciais:
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/5116
_version_ 1787134572012503040
score 11.755432