Monografia

Cubo mágico:

This paper of monograph presents the potential of the traditional Magic Cube for the teaching of mathematics from its resolution and practice. In this sense, bibliographic studies were carried out, trying to understand how the game can become a teaching tool and how the teacher organizes this act...

ver descrição completa

Autor principal: VIEIRA, Valdivino Borges
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/5131
id ir-11612-5131
recordtype dspace
spelling ir-11612-51312023-03-17T06:01:55Z Cubo mágico: noções intuitivas, métodos de resolução por meio de atividades práticas. VIEIRA, Valdivino Borges OLIVEIRA, Sinval de Cubo Mágico, Ensino de Matemática, Formação Docente, Magic cube, Mathematics Teaching, Teacher Training. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This paper of monograph presents the potential of the traditional Magic Cube for the teaching of mathematics from its resolution and practice. In this sense, bibliographic studies were carried out, trying to understand how the game can become a teaching tool and how the teacher organizes this activity and, from this, teach mathematics through the practice of the toy. The problematizing question came up with the following question: What does the math teacher need to know about the problem solving processes of the magic cube? The objectives of this work are to produce a didactic material about the magic cube that equips the teacher of mathematics to use it in his teaching practice and in this way bring a possible contribution to the teacher training. The method of approach was characterized as bibliographic. As results, we have the elaboration of three chapters that integrate this work in the format that allow the realization of workshops with the magic cube for the training of mathematics teachers. Este trabalho de monografia apresenta as potencialidades do Cubo Mágico tradicional para o ensino de matemática a partir de sua resolução e prática. Nesse sentido, foram realizados estudos de cunho bibliográfico, buscando compreender de que forma o jogo pode se tornar uma ferramenta de ensino e como o professor organiza essa atividade e, a partir disso, ensinar matemática através da prática do brinquedo. A questão problematizadora se deu com a seguinte pergunta: O que o professor de matemática precisa saber sobre os processos resolutivos do cubo mágico? Os objetivos desse trabalho consistem em produzir um material didático a respeito do cubo mágico que instrumentalize o professor de matemática a utilizá-lo na sua prática docente e desta forma trazer uma possível contribuição para a formação docente. O método de abordagem se caracterizou como bibliográfico. Como resultados, temos a elaboração de três capítulos que integram esse trabalho no formato que permitem a realização de oficinas com o cubo mágico para a formação de professores de matemática. 2023-03-16T23:37:28Z 2023-03-16T23:37:28Z 2023-03-16 Monografia VIEIRA, Valdivino Borges. CUBO MÁGICO:: noções intuitivas, método de resolução por meio de atividades práticas. 2017. 63 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2017. http://hdl.handle.net/11612/5131 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Cubo Mágico,
Ensino de Matemática,
Formação Docente,
Magic cube,
Mathematics Teaching,
Teacher Training.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Cubo Mágico,
Ensino de Matemática,
Formação Docente,
Magic cube,
Mathematics Teaching,
Teacher Training.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
VIEIRA, Valdivino Borges
Cubo mágico:
topic_facet Cubo Mágico,
Ensino de Matemática,
Formação Docente,
Magic cube,
Mathematics Teaching,
Teacher Training.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
description This paper of monograph presents the potential of the traditional Magic Cube for the teaching of mathematics from its resolution and practice. In this sense, bibliographic studies were carried out, trying to understand how the game can become a teaching tool and how the teacher organizes this activity and, from this, teach mathematics through the practice of the toy. The problematizing question came up with the following question: What does the math teacher need to know about the problem solving processes of the magic cube? The objectives of this work are to produce a didactic material about the magic cube that equips the teacher of mathematics to use it in his teaching practice and in this way bring a possible contribution to the teacher training. The method of approach was characterized as bibliographic. As results, we have the elaboration of three chapters that integrate this work in the format that allow the realization of workshops with the magic cube for the training of mathematics teachers.
author_additional OLIVEIRA, Sinval de
author_additionalStr OLIVEIRA, Sinval de
format Monografia
author VIEIRA, Valdivino Borges
title Cubo mágico:
title_short Cubo mágico:
title_full Cubo mágico:
title_fullStr Cubo mágico:
title_full_unstemmed Cubo mágico:
title_sort cubo mágico:
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/5131
_version_ 1787134354232705024
score 11.755432