/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
O uso de jogos para o ensino de matemática na educação de jovens e adultos.
The games represent a problem-solving practice, in addition, the teacher being a mediator complies with the pedagogical practice with the exercise of evaluating considering the daily life of a specific audience such as Youth and Adult Education, also propose good questions in order to of enhancin...
Autor principal: | FERNANDES, Alcione Caitano |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/5211 |
id |
ir-11612-5211 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-52112023-03-23T06:02:33Z O uso de jogos para o ensino de matemática na educação de jovens e adultos. FERNANDES, Alcione Caitano CARNEIRO, Rogerio dos Santos Ensino de Matemática, Jogos, Educação de Jovens e Adultos, Mathematics Teaching, Games, Youth and Adult Education. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA The games represent a problem-solving practice, in addition, the teacher being a mediator complies with the pedagogical practice with the exercise of evaluating considering the daily life of a specific audience such as Youth and Adult Education, also propose good questions in order to of enhancing the ability to comprehend mathematical facts and concepts. The main objective of this research is to contribute to the teaching of mathematics learning, showing the reader that the use of the games in the subject in question, can be of great importance in the present day, bringing great benefits to teaching. Initially, a bibliographical research was done on references that deal with the subject matter. A case study was carried out in the 3rd period of the High School in the State School Francisco Máximo de Sousa, using a questionnaire with closed questions, which will be analyzed quantitatively and qualitatively aiming to answer the guiding question of this research. With questions addressed to the teacher and student, having as basic principle the knowledge on the theme "Use of Games in Mathematics Teaching", as well as an activity to be answered using the game. Then, from the results shown in the graphs, conclude the importance and influence that the games have in the classroom. Since the games are a pedagogical resource that structures thinking and reasoning, important skills to solve problems and calculations, students learn in a playful and meaningful way, a new concept of learning and interaction between teacher and student, student and student. Os jogos representam uma prática na resolução de situação-problema, ademais, o professor sendo um mediador cumpre a prática pedagógica com o exercício de avaliar considerando o cotidiano de um público específico como o da Educação de Jovens e Adultos, também pode propor boas questões a fim de potencializar a capacidade de compreensão dos fatos e conceitos matemáticos. O objetivo dessa pesquisa é poder contribuir no ensino e na aprendizagem da Matemática, mostrando para o leitor que o uso dos jogos na disciplina em questão, pode ser de suma importância nos dias atuais, trazendo grandes benefícios. Inicialmente foi realizada uma pesquisa bibliográfica sobre referências que tratam da temática em questão, na sequência foi realizado um estudo de caso no 3o período do Ensino Médio na Escola Estadual Francisco Máximo de Sousa, com a utilização de questionário com perguntas abertas e fechadas, que foi analisada quantitativamente e qualitativamente visando responder à questão norteadora desta pesquisa. Com questões direcionadas ao professor e aluno, tendo como princípio básico o conhecimento sobre o tema “Uso dos Jogos para Ensino de Matemática na Educação de Jovens e Adultos”, bem como uma atividade a ser respondida utilizando o jogo. Para então a partir dos resultados mostrados nos gráficos, concluir a importância e influência que os jogos têm em sala de aula. Percebeu-se a influência do uso de jogos na aprendizagem da matemática, buscando melhorar o desenvolvimento dos alunos e influenciando de um modo em geral no seu aprendizado, possibilitando maior socialização entre eles, interdisciplinaridade, e atividade em diferentes níveis, aulas mais estimulantes e menos monótonas através da ludicidade. 2023-03-22T21:24:31Z 2023-03-22T21:24:31Z 2023-03-22 Monografia FERNANDES, Alcione Caitano. O USO DE JOGOS PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS. 2018. 45 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2018. http://hdl.handle.net/11612/5211 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Ensino de Matemática, Jogos, Educação de Jovens e Adultos, Mathematics Teaching, Games, Youth and Adult Education. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Ensino de Matemática, Jogos, Educação de Jovens e Adultos, Mathematics Teaching, Games, Youth and Adult Education. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA FERNANDES, Alcione Caitano O uso de jogos para o ensino de matemática na educação de jovens e adultos. |
topic_facet |
Ensino de Matemática, Jogos, Educação de Jovens e Adultos, Mathematics Teaching, Games, Youth and Adult Education. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
The games represent a problem-solving practice, in addition, the teacher being a
mediator complies with the pedagogical practice with the exercise of evaluating
considering the daily life of a specific audience such as Youth and Adult Education,
also propose good questions in order to of enhancing the ability to comprehend
mathematical facts and concepts. The main objective of this research is to contribute
to the teaching of mathematics learning, showing the reader that the use of the games
in the subject in question, can be of great importance in the present day, bringing great
benefits to teaching. Initially, a bibliographical research was done on references that
deal with the subject matter. A case study was carried out in the 3rd period of the High
School in the State School Francisco Máximo de Sousa, using a questionnaire with
closed questions, which will be analyzed quantitatively and qualitatively aiming to
answer the guiding question of this research. With questions addressed to the teacher
and student, having as basic principle the knowledge on the theme "Use of Games in
Mathematics Teaching", as well as an activity to be answered using the game. Then,
from the results shown in the graphs, conclude the importance and influence that the
games have in the classroom. Since the games are a pedagogical resource that
structures thinking and reasoning, important skills to solve problems and calculations,
students learn in a playful and meaningful way, a new concept of learning and
interaction between teacher and student, student and student. |
author_additional |
CARNEIRO, Rogerio dos Santos |
author_additionalStr |
CARNEIRO, Rogerio dos Santos |
format |
Monografia |
author |
FERNANDES, Alcione Caitano |
title |
O uso de jogos para o ensino de matemática na educação de jovens e adultos. |
title_short |
O uso de jogos para o ensino de matemática na educação de jovens e adultos. |
title_full |
O uso de jogos para o ensino de matemática na educação de jovens e adultos. |
title_fullStr |
O uso de jogos para o ensino de matemática na educação de jovens e adultos. |
title_full_unstemmed |
O uso de jogos para o ensino de matemática na educação de jovens e adultos. |
title_sort |
o uso de jogos para o ensino de matemática na educação de jovens e adultos. |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/5211 |
_version_ |
1787134910507515904 |
score |
11.755432 |