/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
Ensino e a aprendizagem de matemática:
What activities are currently available to work with the various groups of students that are able to overcome the difficulties encountered in the teaching and learning process of mathematics? With this guiding question, the main goal was to know and analyze new educational activities capable of a...
Autor principal: | SILVA, Alessandro Carvalho da |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/5212 |
id |
ir-11612-5212 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-52122023-03-23T06:02:35Z Ensino e a aprendizagem de matemática: algumas atividades lúdicas e as necessidades educativas especiais. SILVA, Alessandro Carvalho da SILVA, André Luiz Ortiz da Atividades, Matemática, Educação Básica, Activities, Mathematics, Basic education. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA What activities are currently available to work with the various groups of students that are able to overcome the difficulties encountered in the teaching and learning process of mathematics? With this guiding question, the main goal was to know and analyze new educational activities capable of assisting the teacher in the teaching of mathematics in basic education for all students. The specific objectives are: to expose new methodologies to teachers, to contribute to the acquisition of knowledge about activities aimed at students that need differentiated care, to show that activities considered simple can make a lot of difference in students' learning. Regarding the methodology, we initially carried out a bibliographic research, followed by a qualitative analysis of the information obtained. In the course of the theoretical reference, a selection of activities proposed for the teacher in the teaching and learning process of his students was presented. There are group and individual activities, face- to-face and online activities. Through the research carried out for the elaboration of this work it was verified how vast is the field of recreational activities geared towards the teaching of mathematics. Through them teachers can diversify their classes making them appreciated and, with it, more participatory. Quais as atividades disponíveis na atualidade para se trabalhar com os diversos grupos de alunos existentes e que se mostram capazes de suprir as dificuldades encontradas no processo de ensino e de aprendizagem da disciplina de matemática? Com essa questão norteadora buscou-se, primeiramente, como objetivo geral, conhecer e analisar novas atividades educacionais capazes de auxiliar o professor no ensino da disciplina de matemática na educação básica para todos os alunos. Já como objetivos específicos, temos: expor novas metodologias aos professores, contribuir para a aquisição de conhecimentos acerca de atividades voltadas a alunos que necessitam de atendimento diferenciado, mostrar que atividades consideradas simples podem fazer muita diferença no aprendizado dos alunos. Com relação a metodologia, inicialmente realizamos uma pesquisa bibliográfica, seguida de uma análise qualitativa das informações obtidas. No decorrer do referencial teórico, foi apresentado uma seleção de atividades propostas para o professor no tocante ao processo de ensino e aprendizagem de seus alunos. Existem atividades em grupo e individuais, atividades presenciais e online. Através das pesquisas realizadas para a elaboração desse trabalho verificou-se quão vasto é o campo das atividades recreativas voltadas para o ensino da matemática. Por meio delas os professores podem diversificar suas aulas tornando-as apreciadas e, com isso, mais participativa. 2023-03-22T21:30:19Z 2023-03-22T21:30:19Z 2023-03-22 Monografia SILVA, Alessandro Carvalho da. ENSINO E A APRENDIZAGEM DE MATEMÁTICA:: algumas atividades lúdicas e as necessidades educativas especiais. 2018. 71 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2018. http://hdl.handle.net/11612/5212 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Atividades, Matemática, Educação Básica, Activities, Mathematics, Basic education. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Atividades, Matemática, Educação Básica, Activities, Mathematics, Basic education. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA SILVA, Alessandro Carvalho da Ensino e a aprendizagem de matemática: |
topic_facet |
Atividades, Matemática, Educação Básica, Activities, Mathematics, Basic education. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
What activities are currently available to work with the various groups of students that are
able to overcome the difficulties encountered in the teaching and learning process of
mathematics? With this guiding question, the main goal was to know and analyze new
educational activities capable of assisting the teacher in the teaching of mathematics in basic
education for all students. The specific objectives are: to expose new methodologies to
teachers, to contribute to the acquisition of knowledge about activities aimed at students that
need differentiated care, to show that activities considered simple can make a lot of difference
in students' learning. Regarding the methodology, we initially carried out a bibliographic
research, followed by a qualitative analysis of the information obtained. In the course of the
theoretical reference, a selection of activities proposed for the teacher in the teaching and
learning process of his students was presented. There are group and individual activities, face-
to-face and online activities. Through the research carried out for the elaboration of this work
it was verified how vast is the field of recreational activities geared towards the teaching of
mathematics. Through them teachers can diversify their classes making them appreciated and,
with it, more participatory. |
author_additional |
SILVA, André Luiz Ortiz da |
author_additionalStr |
SILVA, André Luiz Ortiz da |
format |
Monografia |
author |
SILVA, Alessandro Carvalho da |
title |
Ensino e a aprendizagem de matemática: |
title_short |
Ensino e a aprendizagem de matemática: |
title_full |
Ensino e a aprendizagem de matemática: |
title_fullStr |
Ensino e a aprendizagem de matemática: |
title_full_unstemmed |
Ensino e a aprendizagem de matemática: |
title_sort |
ensino e a aprendizagem de matemática: |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/5212 |
_version_ |
1787134679109861376 |
score |
11.755432 |