/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Oficina de micrometragem filosófica: uma alternativa para o ensino de Filosofia
The objective of this research is the elaboration of the fourth module of the Training Itinerary of the Applied Human and Social Sciences Area (CHSA), entitled An idea in the head and a camera in the hand, which will be used in the teaching schedule for high school students of the new document cu...
Autor principal: | Melo, Getúlio Barros de |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/5418 |
id |
ir-11612-5418 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-54182023-06-17T06:02:11Z Oficina de micrometragem filosófica: uma alternativa para o ensino de Filosofia Melo, Getúlio Barros de Farhi Neto, Leon Cine-documentário; Didática; Ensino de filosofia; Metodologia; Smartphones; Cine-documentary; Didactics; Philosophy teaching; Methodology; Smartphones CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA The objective of this research is the elaboration of the fourth module of the Training Itinerary of the Applied Human and Social Sciences Area (CHSA), entitled An idea in the head and a camera in the hand, which will be used in the teaching schedule for high school students of the new document curriculum of the State of Tocantins – BNCC. The research object is the elaboration of a film-documentary production method as an alternative for Philosophy Teaching, the Philosophical Microfilm Workshop. The deepening path is composed of four training modules, which aim at youth protagonism and the life project, by offering theoretical and practical activities in the area of CHSA, together with the area of Language and its technologies, developing autonomy, criticality, and protagonism through orality and communication, employing different technologies in the production of content related to the media. The Workshop uses the documentary film as an alternative resource for Philosophy Teaching, by elaborating a practice linked to the use of technologies. This teaching practice has the purpose of putting into images knowledge of the History of Philosophy through the production of the cine-documentary by the students themselves, in a practical and theoretical perspective of teaching, in which the protagonist student will develop the deepening of their knowledge of Philosophy and of CHSA, through the production of documentary philosophical micro-films and with the use of smartphones. O objetivo dessa pesquisa é elaboração do quarto módulo do Itinerário Formativo da Área de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas (CHSA), intitulado Uma ideia na cabeça e uma câmera na mão, que será utilizado no cronograma de ensino para alunos do Ensino Médio do novo documento curricular do Estado do Tocantins – BNCC. O objeto de pesquisa é a elaboração de um método de produção cine-documentários como alternativa para o Ensino de Filosofia, a Oficina de Micrometragem Filosófica. A trilha de aprofundamento é composta por quatro módulos formativos, que têm como objetivo o protagonismo juvenil e o projeto de vida, ao ofertar atividades teóricas e práticas na área da CHSA, em conjunto com a área de Linguagem e suas tecnologias, desenvolvendo a autonomia, a criticidade, e o protagonismo por meio da oralidade e da comunicação, empregando tecnologias diversas na produção de conteúdos ligados às mídias. A Oficina utiliza o cine- documentário como recurso alternativo para o Ensino de Filosofia, ao elaborar uma prática ligada ao uso das tecnologias. Essa prática de ensino tem o propósito de colocar em imagens conhecimentos de História da Filosofia por meio da produção do cine- documentário pelos próprios alunos, numa perspectiva prática e teórica de ensino, na qual o aluno protagonista desenvolverá o aprofundamento dos seus conhecimentos da Filosofia e da CHSA, por meio da produção de micrometragens filosóficas documentais e com o uso dos smartphones. 2023-06-16T11:18:08Z 2023-06-16T11:18:08Z 2022-06-14 Dissertação MELO, Getúlio Barros de. Oficina de micrometragem filosófica: uma alternativa para o ensino de Filosofia.2022.194f. Dissertação (Mestrado Profissional em Filosofia) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Filosofia, Palmas, 2022. http://hdl.handle.net/11612/5418 pt_BR Creative Commons application/pdf Universidade Federal do Tocantins Brasil Mestrado em Filosofia Palmas |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Cine-documentário; Didática; Ensino de filosofia; Metodologia; Smartphones; Cine-documentary; Didactics; Philosophy teaching; Methodology; Smartphones CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
spellingShingle |
Cine-documentário; Didática; Ensino de filosofia; Metodologia; Smartphones; Cine-documentary; Didactics; Philosophy teaching; Methodology; Smartphones CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA Melo, Getúlio Barros de Oficina de micrometragem filosófica: uma alternativa para o ensino de Filosofia |
topic_facet |
Cine-documentário; Didática; Ensino de filosofia; Metodologia; Smartphones; Cine-documentary; Didactics; Philosophy teaching; Methodology; Smartphones CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
description |
The objective of this research is the elaboration of the fourth module of the Training
Itinerary of the Applied Human and Social Sciences Area (CHSA), entitled An idea in
the head and a camera in the hand, which will be used in the teaching schedule for high
school students of the new document curriculum of the State of Tocantins – BNCC. The
research object is the elaboration of a film-documentary production method as an
alternative for Philosophy Teaching, the Philosophical Microfilm Workshop. The
deepening path is composed of four training modules, which aim at youth protagonism
and the life project, by offering theoretical and practical activities in the area of CHSA,
together with the area of Language and its technologies, developing autonomy, criticality,
and protagonism through orality and communication, employing different technologies
in the production of content related to the media. The Workshop uses the documentary
film as an alternative resource for Philosophy Teaching, by elaborating a practice linked
to the use of technologies. This teaching practice has the purpose of putting into images
knowledge of the History of Philosophy through the production of the cine-documentary
by the students themselves, in a practical and theoretical perspective of teaching, in which
the protagonist student will develop the deepening of their knowledge of Philosophy and
of CHSA, through the production of documentary philosophical micro-films and with the
use of smartphones. |
author_additional |
Farhi Neto, Leon |
author_additionalStr |
Farhi Neto, Leon |
format |
Dissertação |
author |
Melo, Getúlio Barros de |
title |
Oficina de micrometragem filosófica: uma alternativa para o ensino de Filosofia |
title_short |
Oficina de micrometragem filosófica: uma alternativa para o ensino de Filosofia |
title_full |
Oficina de micrometragem filosófica: uma alternativa para o ensino de Filosofia |
title_fullStr |
Oficina de micrometragem filosófica: uma alternativa para o ensino de Filosofia |
title_full_unstemmed |
Oficina de micrometragem filosófica: uma alternativa para o ensino de Filosofia |
title_sort |
oficina de micrometragem filosófica: uma alternativa para o ensino de filosofia |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/5418 |
_version_ |
1787134230621323264 |
score |
11.687526 |